Eerste test: 2024 Zero DSR en SR

Heden ten dage is Zero Motorcycles niet meer weg te denken uit de wereld van de motorfiets. De Amerikaanse fabrikant van elektrische motoren nodigde ons uit in de Transfo te Zwevegem – een voormalige elektriciteitscentrale – voor een eerste kennismaking met de 2024 Zero DSR en SR. Een passend startpunt voor een prachtige rit langs de taalgrens, doorheen het heuvelachtige Pays des Collines.

Tekst: Jules Hermie

Z-Force 75-10

De Zero SR werd voor het eerst gelanceerd in 2014. Het SR-model was ontworpen om hogere prestaties te bieden met meer vermogen en koppel in vergelijking met eerdere modellen. De Zero DSR werd in 2016 geïntroduceerd als uitbreiding van de dual-sport line-up en biedt verbeterde prestaties en off-road capaciteiten. Zowel de SR – de krachtigste ooit gemaakt – als de DSR maken gebruik van de Z-Force 75-10 elektromotor die we kennen van de SR/S en de SR/F. De keuze voor een borstelloze AC-motor met permanente magneet – die gebruikmaakt van een passieve koeling – resulteert in weinig tot geen onderhoud. Het gebruik van een passieve koeling leent zich ook veel beter voor een elektromotor dan een verbrandingsmotor vanwege de lagere bedrijfstemperatuur.

Waanzinnig koppel

Ondanks dat ze gebruik maken van dezelfde krachtbron, zijn er toch nog kleine verschillen op vlak van koppel en vermogen. Standaard hebben beide motoren een piekvermogen van 70 pk, het continu vermogen ligt een stuk lager. Dat is ook logisch gezien ze aan de A2-normen dienen te voldoen. Bij de DSR is dat 44 pk, bij de SR 38 pk. Nu merk je sowieso niet veel van dat verschil in vermogen door het waanzinnige koppel dat beide motoren aanleveren. De DSR produceert standaard 170 Nm, de SR 140 Nm – dat zijn getallen waar zelf de meest recente 1000cc supersports niet bij in de buurt komen. Voor wie dat nog niet genoeg zou zijn, is er altijd de mogelijkheid om de motor om te zetten naar A, ofwel full power.

 

Premium pakket

Wie in 2024 een nieuwe Zero DSR of SR koopt krijgt de mogelijkheid om het premium pakket te kopen aan 350 euro in plaats van 4500 euro. Dat pakket zorgt enerzijds dat je het volledige vermogen en koppel ter beschikking krijgt – met als gevolg ook een hogere topsnelheid. De SR krijgt dan 64 kW en 166 Nm, bij de DSR loopt het vermogen op tot 60 kW en maar liefst 195 Nm koppel! Anderzijds zorgt deze upgrade ervoor dat cornering ABS en het Motor Stability Control geactiveerd worden via een firmware-update. Wij reden met de A2 versies dus we moesten het zonder deze extra rijhulpen en vermogen doen. Van dat laatste was alleszins weinig te merken.

Rapid Charger

Wat verder nog zo interessant is aan het premiumpakket, is de 6kW Rapid Charger die erbij komt. Deze zorgt dat de accu twee tot drie keer sneller oplaadt. Dat wil concreet zeggen dat je er maar anderhalf uur over zal doen om je accu 95% op te laden, in plaats van 4 uur – de tijd die het normaal in beslag neemt. Dit zorgt ervoor dat er plots heel wat mogelijk is op het vlak van reizen en langere afstanden. Een no-brainer als je het ons vraagt. Zeker als je naar de kostprijs van de afzonderlijke opties kijkt. Zero Motorcycles biedt optioneel ook nog een Charge Tank aan van 12 kW waarmee je nog sneller kan lader, deze is echter niet compatibel met het premiumpakket.

Cypher III+

Als besturingssysteem maakt Zero gebruik van het gekende Cypher III+. Via de NextGen-app verbind je probleemloos je smartphone met de interface. Deze app geeft ook de motorstatus en waarschuwingen weer, maakt het mogelijk om ritgegevens te delen, OTA-systeemupdates te ontvangen en het dashboard aan te passen.

We houden wel van dit systeem, het is gemakkelijk te bedienen en navigeren gebeurt intuïtief. Beide modellen geven je de keuze uit 5 verschillende rijmodi: Rain, Eco, Standard, Sport en Canyon. In Rain en Eco krijg je een zachte gasrespons, Sport & Canyon zorgen voor een tegenovergestelde effect. Wij maakten vooral gebruik van de 2 laatstgenoemde rijstanden. Het grootste verschil tussen deze 2 modi is dat je in Canyon meer stroom regenereert bij het remmen. Nu zou je denken dat de opbrengst minimaal is – althans dat dachten wij toch – het tegendeel is waar. Het was verbluffend om vast te stellen dat na onze rit van 100 km het batterijniveau slechts licht gedaald was. De meesten onder ons konden nog meer dan 200 km rijden. De route was weliswaar zeer bochtig en heuvelachtig, op de snelweg was dit misschien een ander verhaal geweest.

Hoogwaardig spul

Niks dan lof over de rijkwaliteiten van beide motoren. Zowel de SR als de DSR beschikken over een complete Showa-ophanging. De SR komt met een 43 mm Big Piston Separate Function (BPF) voorvork met instelbare veervoorspanning, compressie en uitgaande demping. Evenals een Showa 40 mm achterschokdemper met piggyback reservoir en instelbare veerspanning, compressie en uitgaande demping. De DSR heeft een 47 mm voorvork met 18,7 cm speling en kan volledig worden aangepast. Achteraan krijg je een volledig instelbare hydraulische schokdemper met 46 mm zuiger. Hoogwaardig spul zoals we dat van Zero gewend zijn. Het is een plezier om met deze configuratie rond te rijden, oneffenheden in het wegoppervlak worden probleemloos opgevangen. De SR stuurde nog net iets strakker en leek harder afgeveerd te zijn. Op de DSR was het een pak comfortabeler rijden, de ergonomie werd goed uitgekiend. We reden in het verleden al eens een stevig stukje off-road met de DSR/X en weten uit ervaring dat dit type configuratie naast het asfalt zeer capabel is.

Potente rempartij

Over de remmen hebben we ook weinig te klagen. Voor de SR hebben we dubbele J. Juan radiale 4-zuiger remklauwen met radiale hoofdremcilinder en 320 mm schijven vooraan en een J. Juan enkele zuiger zwevende remklauw met 240 mm schijf achter. Voor de DSR wijzigt de set-up achteraan: een enkele J-Juan 25 mm zuiger met zwevende remklauw en 265 mm remschijf moet de klus klaren. Beide configuraties zijn vrij potent en doen meer dan het nodige. De voorrem grijpt zeer goed aan en is goed te doseren. Wij waren wel niet zo’n grote fan van het gecombineerde remsysteem. Naar ons gevoel moesten we met momenten wel zeer hard duwen op de achterrem om reactie te krijgen. Een klein verbeterpunt in onze ogen.

Goed rapport

Op basis van de hierboven genoemde bevindingen kunnen we concluderen dat Zero weer goede punten scoort op het rapport. Ze zijn erin geslaagd om elektrisch motorrijden net wat aantrekkelijker te maken en met de huidige deal kunnen ze zelfs twijfelaars overtuigen. De tijden dat de keuze voor een elektrisch voertuig veel duurder was dan de keuze voor een voertuig met verbrandingsmotor zijn voorbij. Als je de kosten van onderhoud, de prijs van benzine, wegenbelasting, etc. meeneemt in de berekening dan zijn de nieuwe SR en DSR het overwegen waard. De funfactor is minstens even hoog als op een traditionele motorfiets en de mogelijkheden lijken steeds verder uit te breiden.

Technische gegevens

DSR

Accucapaciteit: 15,6 kWh
Bereik (in stad): 249 km-
Bereik (gemengd gebruik): 161 km
Motor: Z-Force 75-10
Maximaal vermogen: 70 pk / 52 kW (na upgrade 60 kW)
Continue vermogen: 44 pk / 33 kW
Koppel: 170 Nm (na upgrade 195 Nm)
Rijklaar gewicht: 242 kg
Zadelhoogte: 828 mm
Prijs: vanaf 19.725 euro

SR

Accucapaciteit: 15,6 kWh
Bereik (in stad): 253 km
Bereik (gemengd gebruik): 164 km
Motor: Z-Force 75-10
Maximaal vermogen: 70 pk / 52 kW (na upgrade 64 kW)
Continue vermogen: 38 pk / 28 kW
Koppel: 140 Nm (na upgrade 166 Nm)
Rijklaar gewicht: 223 kg
Zadelhoogte: 787 mm
Prijs: vanaf 18.710 euro

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.