Eerste test 2025 Indian Scout: Niet langer puur Amerikaans

Een bobber, een klassieke uitvoering, een toervariant, een sportieve versie en een extra sportieve versie. Maar liefst vijf verschillende nieuwe Scouts stelt Indian voor. Allemaal ineens. De 2025 Scout moet niet alleen Amerika veroveren, maar ook andere markten inpalmen. We vliegen (rijden zou wat gek zijn…) naar San Francisco, Californië – het blijft natuurlijk een oer-Amerikaanse machine – om de nieuwe Scout in een mix van omgevingen aan de tand te voelen.

Porsche 911-gewijs

De Scout is niet alleen de instapper van het Indian-gamma, maar het is ook wereldwijd veruit het belangrijkste model van de Amerikanen. Voor het nieuwe 2025-model – in Amerika lopen ze altijd een jaartje voorop – werd er op het eerste gezicht niet bijster veel veranderd ten opzichte van het uitgaande model. Zeker qua design is het Porsche 911-gewijs eerder een evolutie dan een compleet nieuw uiterlijk. Toch heeft de Scout een nieuwe uitlaat, nieuw stalen frame, nieuwe radiator die kleiner is en tussen de twee voorste spijlen van het frame past, nieuwe benzinetank, nieuw zadel,… Dingen die niet opvallen, maar er dus wel degelijk zijn. Vooral die nieuwe radiator is erg knap ingewerkt. Over het algemeen staat de afwerking op een bijzonder hoog niveau. De benzinetank is een kunstwerk, loslopende buizen of kabels zijn bijna onvindbaar en het voelt vanaf de eerste aanraking aan als een massieve, degelijke machine.

Speedplus V-twin. Kan niet slecht zijn met zo’n naam

Onderhuids is er nog veel meer aan de hand, want het motorblok is helemaal nieuw. Uiteraard een V-twin, wat had je anders verwacht, die nu 1.250cc heeft en ‘Speedplus’ heet. Hij levert 17% meer pk en 14% meer koppel dan zijn voorganger, wat zich vertaalt in 105 pk en 111 Nm. Qua elektronica worden er ook sprongen gemaakt, met (optioneel) tractiecontrole, drie rijmodi en cruisecontrol. Ride Command, het fantastische touchscreen tft-scherm met ingebouwde gps dat we al kennen van bijvoorbeeld de Chief, doet ook zijn intrede op de Scout, eveneens optioneel.

Dit ziet er zo gelikt uit dat het bijna een ijsje kon zijn.

Vijf varianten

De écht grote nieuwigheid van de 2025 Scout zit hem in de strategie om meteen vanaf de start vijf varianten te lanceren. Dat lijkt ons een slimme zet om het multipotentieel van de machine in de verf te zetten. Naast de eerder gekende Bobber, Classic en Sport (voorheen Rogue), doen nu ook de Super Scout als toermotor zijn intrede, en de 101 Scout als sportief topmodel en uithangbord. Die 101 is trouwens niet zomaar een variatie op het platform, maar hij krijgt dubbele Brembo-remmen, een instelbare vering voor- en achteraan, en meer pk’s.

Drie trim levels

Naast de vijf variaties heb je ook nog eens drie uitrustingsniveaus. Standard, met nieuwe ledverlichting en een analoge meter. Limited, met premium badging, tractiecontrole, cruisecontrol, een USB-lader en drie rijmodi. En Limited + Tech, met daarbij nog Ride Command en keyless ontsteking. Kanttekening daarbij is dat de Super Scout en 101 Scout standaard voorzien zijn van het hoogste uitrustingsniveau. De andere drie Scout-varianten zijn verkrijgbaar in de drie trim levels.

Knap zadel dat lekker zit en anders is op de 101 Scout.

Scout Bobber: de puurste

Vanuit ons hotel in hartje centrum San Francisco vertrekt de testrit richting dé toeristische trekpleisters van de stad. Eerst Lombard Street, met zijn bergpas-achtige kronkelweg in het midden van de stad, daarna de typische steile straten waar oude trams met kabels omhoog getrokken worden, om vervolgens niet over maar wel vlakbij de Golden Gate-brug te rijden. Voor deze stedelijke rit kozen we voor de Scout Bobber. Die kun je een beetje zien als het basismodel. Een clean design met de herkenbare korte spatborden, een solozadel, bar-end spiegels en een aanvallende zithouding. Niet de meest comfortabele motor, al zeker niet met zijn korte veerweg van slechts 51mm achteraan. Iedere putdeksel of dwarsgroef wordt ongefilterd doorgegeven aan je onderrug.

Vaag sturen met dikke bobberbanden

Gelukkig is het zadel best aangenaam en de zitpositie niet té extreem opgeplooid, waardoor het prima uit te houden is. Een hele dag rijden wordt wellicht een uitdaging, maar een aantal uur door en uit de stad is geen enkel probleem. Door de dikke en brede voorband moet je niet verwachten om heel scherp te kunnen sturen. Het verloopt allemaal nogal vaag, zonder dat het storend wordt. Je zit ook met een grote brok staal van bijna 250 kg waarvan het gewicht allemaal zeer laag zit. Al bij al stuurt de Bobber zeker niet verkeerd en laat hij zich makkelijk door het Amerikaanse stadsverkeer loodsen.

Scout Classic: de stijlvolste

Er is maar één reden waarom je voor de Scout Classic zou kiezen: zijn uiterlijk. Met zijn lange spatborden, spaakwielen en overmatig gebruik van chrome lijkt hij zo uit de jaren stilletjes te komen gerold. Een knappe verschijning, als het je ding is tenminste. Leuk aan de Classic zijn z’n details, zoals bijvoorbeeld het andere ‘Indian’-logo op de benzinetank en klassieke kleurstellingen. Toch rijdt hij niet anders dan de Bobber. Je zit er wel ontspannender op door het hogere stuur. Ons testexemplaar was uitgerust met een optioneel windscherm (en zijtassen), waardoor het geheel nog comfortabeler werd.

In relaxmodus

We rijden ondertussen uit de stad langs de kust richting het zuiden. Maar het prachtige weer in San Francisco wordt vervangen door mist, wat drie problemen oplevert. We hebben gedurende de hele rit de zee niet één keer fatsoenlijk kunnen zien, die mistbanken zijn verdomd koud en de geplande fotografie is nu allesbehalve spectaculair. Gelukkig kunnen we ons dan wat meer focussen op de nieuwe Scout én op zijn nieuw motorblok. De V-twin loopt soepel en qua trillingen aangenaam. Daarmee bedoelen we dat er wel de nodige trillingen zijn – het mag ook niet te saai worden – maar ze zijn zeker niet overheersend. Je mindset gaat automatisch in relaxmodus op een motor als de Scout Classic, dus rij je ook zo. Het motorblok kan daar prima mee om. Geen zenuwachtigheid, geen onnodig getrek en gestoot. De V-twin pikt soepel op en de zesbak laat zich zacht schakelen, uiteraard voorzien van een lichte ‘kloenk’.

Super Scout: de comfortabelste

Het laatste stuk richting surfstad-aan-zee Santa Cruz malen we af op de Super Scout. Een wat vreemde naamgeving voor de toervariant, maar daar moeten we misschien Amerikaans voor zijn om dat beter te begrijpen. In ieder geval is de Super uitgerust met alles wat je nodig hebt om vele kilometers per dag te maken: zadeltassen, passagierszadel, windscherm en meer veerweg achteraan (76mm). Leuk aan de zadeltassen is dat ze makkelijk te verwijderen zijn en een heel handig systeem hebben om ze te openen en sluiten. Gewoon aan een lipje trekken om ze te openen, en domweg laten vallen om te sluiten. Meermaals geprobeerd en werkte iedere keer perfect. Ook het windscherm is met twee klemmen op de vorkpoten te verwijderen. Easy. Qua styling zit de Super Scout wat tussen de Bobber en Classic in. Hij krijgt ook heel wat chrome, maar niet zoveel als op de Classic.

Op weg naar Santa Cruz

Het rijden met de Super Scout is vergelijkbaar met de Classic, door de rechte zitpositie. Het windscherm houdt je wel minder uit de wind dan het optionele hoge scherm op onze Classic. Aan +100 km/u is het zelfs storend, omdat de wind recht in je gezicht wordt afgekaatst. Meteen voor dat hoge windscherm gaan dus. De extra veerweg op de Super is wel degelijk super. Het is nog steeds niet veel, maar je kunt er al eens mee over een kasseiweg hobbelen. Een korte dan…
We arriveren ondertussen in Santa Cruz voor de eerste overnachting van onze minicruise door Californië. Tijd om te surfen hebben we helaas niet, hoewel de zon lekker schijnt en er behoorlijke golven zijn, maar we trekken ’s avonds wel onze bowlingschoenen aan voor een partijtje Amerika vs Europa. De uitslag daarvan, vraag je? Niet belangrijk. We zijn hier voor de motoren…

Sport Scout: de sportief uitziende

Rijdag 2. Vandaag trekken we door het binnenland weer richting San Francisco. We doorkruisen een heel deel nationale parken, zoals het Big Basin Redwoods State Park. Compleet anders dan gisteren, met kronkelwegen zo ver je kunt kijken, wat ook vraagt om een sportievere Scout. Beginnen doen we met de Sport Scout. Die krijgt dan wel het voorvoegsel ‘Sport’, maar is niet meteen wat je verwacht van een sportieve motor. Het zit hem meer in het uiterlijk van de Sport Scout, met 150mm risers, een sportzadel, kwartkuip en 19-inch voorwiel zonder bobberbanden. Een verademing om eindelijk met ‘normale’ banden te rijden, zeker over deze prachtige boswegen.

Amerikaanse V-twin hoog in toeren?

De Sport Scout stuurt absoluut niet slecht, maar hij is zo laag dat je meteen met de voetsteunen over het asfalt schuurt. Ergens jammer, want je voelt dat er meer potentieel in zit, maar aan de andere kant begrijp je ook dat de Sport enkel voor de looks gemaakt is. We trekken een eerste keer alle registers van het motorblok open. Dat is bij een Amerikaanse V-twin zelden nodig, omdat ze zoveel koppel hebben bij lage toeren en dus geen hoge toeren nodig hebben. Maar deze Indian-Speedplus vindt het absoluut niet erg om stevig doorgetrokken te worden. Er zit veel kracht en soepelheid bovenin, terwijl het blok niet al te uitbundig trilt. Écht sportief rijden wordt het nooit, want daar is de versnellingsbak te traag voor.

101 Scout: de sportief rijdende

Herinner jij de originele 101 Scout nog? Dan ben je vast heel oud, of je kent veel van klassieke motoren. Het schijnt in de jaren 20-30 een van de best presterende motoren te zijn geweest die je toen kon kopen. Nu, 100 jaar later, is de 101 terug. Deze keer krijgt hij dubbele Brembo-schijfremmen vooraan, een UPSD-voorvork en piggyback-achterschokdempers die beide instelbaar zijn en een gunfighter-zadel. Verder ook nog zwarte 150mm-risers, een speciale lak en eigen graphics. De 101 ziet er niet alleen sportief uit, je kunt er ook behoorlijk mee uit de voeten.

6 pk sterker

Het grootste verschil met de Sport Scout is de remkracht die zoveel keer beter is. De hoogwaardige vering helpt om bulten en oneffenheden beter te filteren, terwijl je net iets platter en vooral sneller door de bocht kunt. Het is een bijzonder leuke machine om over deze wegen te rijden, omdat je weet dat je tot de limiet van de machine kunt pushen zonder dat het gevaarlijk wordt. Daarbij zit er echt wel gang in en is hij uitermate stabiel door de lange wielbasis en het laaggeplaatste gewicht. Bovendien is hij 6 pk sterker, wat je enkel bij hoge toeren merkt. Een megagroot verschil is het niet, maar de motor lijkt wat vrijer te kunnen ademen.

Conclusie

De Indian Scout is vernieuwd en is klaar om te wereld te veroveren. Dat is wellicht een tikkeltje overdreven, maar door de vijf varianten is er wel voor ieder wat wils, als je tenminste enigszins in het cruisersegment geïnteresseerd bent. De Scout is een toegankelijke, knappe en fijn afgewerkte motor. De nieuwe V-twin loopt soepel en heeft meer dan voldoende kracht, zowel onder- als bovenin. Moest je met keuzestress zitten, ga dan voor de 101 Scout. Het is de duurste en meest voor de hand liggende keuze, maar het is de beste motor van het vijftal, dankzij onder andere de betere remmen en vering die écht een verschil maken. Bovendien ziet hij er niet alleen het best uit, maar vooral ook het speciaalst. En dat wil in dit segment veel zeggen.

Foto’s: Indian Motorcycle

Pluspunten

Vijf varianten

Motorblok

Afwerking en details

Minpunten

Remkracht vooraan (behalve 101 Scout)

Windscherm Super Scout

Bolle handvatten zorgen voor blaren

Technische gegevens

 

MOTOR

Type: vloeistofgekoelde V-twin

Cilinderinhoud: 1.250cc

Boring x slag: 104 x 73,6 mm

Compressieverh.: 12,5:1

Koppeling: natte multiplaat

Transmissie: zesbak

Eindoverbrenging: riem

 

PRESTATIES

Maximaal vermogen: 105 pk @ 7.250 tpm

Maximaal koppel: 111 Nm @ 6.300 tpm

 

ELEKTRONICA

Motor: rijmodi (opt.), cruisecontrol (opt.)

Rijwielgedeelte: tractiecontrole (opt.)

 

RIJWIELGEDEELTE

Frame: stalen buizenframe

Vering voor: 41 mm telescopische vork

Stelmogelijkheden: veervoorspanning

Vering achter: dubbele schokdemper

Stelmogelijkheden: veervoorspanning

Veerweg v/a: 120/51 mm

Rem voor: 298mm enkele remschijf met tweezuigerklauw

Rem achter: 298mm enkele remschijf met éénzuigerklauw

Banden v/a: 130/90 B16, 150/80 B16

 

AFMETINGEN

Rijklaargewicht: 246 kg

Tankinhoud: 13 liter

Wielbasis: 1.562 mm

Zithoogte: 665 mm

Balhoofdhoek: 29,4°

Naloop: 125,2 mm

 

PRIJS

België: vanaf € 15.590

KLEDIJ GIJS

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.