Eerste test 2025 Yamaha NMAX 125: identiteitscrisis?

Yamaha’s NMAX 125 is in 2025 aan z’n derde generatie toe, en krijgt derhalve een flinke update: van het Euro5+-blok, over de styling, tot een geheel nieuwe identiteit – jawel! Onze man mocht er in primeur mee aan de rol in en rond de immer levendige metropool Barcelona. 

Er wordt vaak meesmuilend gedaan over lichte motorscooters, maar onderschat vooral het belang van die kleine snorremansen niet voor het merk in kwestie. Eén op vier verkochte Yamaha-motorscooters is immers een NMAX, waarbij de MAX-familie (N/X/T) op jaarbasis goed is voor 83% van de verkoopcijfers. De machines zijn inmiddels in 60 landen te koop, en sinds 2021 worden er jaarlijks ruwweg een half miljoen van verkocht. Holapola!

Noodgedwongen vernieuwing

We haalden het in de inleiding al heel even aan: in 2025 mag Yamaha’s NMAX 125 niet enkel z’n eerste decennium vieren, die verjaardag luidt ook meteen een gloednieuwe generatie in. Een noodgedwongen aanpassing, laat ons wel wezen: in januari 2025 treedt de nieuwe Euro5+-norm in voege, waaraan het éénpittertje tot op heden niet aan voldeed. De Japanners hebben van een noodzakelijk kwaad meteen een deugd gemaakt, door de nieuwe versie ook flink bij te werken op vlakken die in de verste verte niks met uitstoot te maken hebben.

Identiteitscrisis

Op het blok komen we zo terug, maar bij een eerste inspectieronde springt vooral de nieuwe insteek in het oog. De NMAX 125 krijgt voor 2025 immers een flink bijgewerkt smoeltje, waardoor de scooter niet langer als ‘urban commuter’ aangesproken wenst te worden, dan wel als ‘sportscooter’, m/v/x. Daarbij moet de verticale lijn met 40mm hoger windscherm voor een zelfverzekerde houding zorgen, en de strakgetrokken bilpartij voor een meer atletisch voorkomen. Maar vooral de bijgetimmerde verlichting speelt wat ons betreft een cruciale rol in de transitie: de gestapelde projectorkoplampen worden geflankeerd door wel heel scherp gepenseelde DRL’s, en achteraan ruimt het ‘oogmasker’-design plaats voor erg strakke ledstrips. De duistere verflaag en de contrasterende blauwe wielen maken het helemaal af. Een heel geslaagde switch, wat mij betreft.

Hogerop


Ook de ophanging werd een niveautje hoger getild. Zo is de telescoopvork vooraan voorzien van nieuwe standaardinstellingen, terwijl de stereovering achteraan zowel nieuwe veren als 5 mm extra veerweg krijgt aangemeten. De veervoorspanning kan je makkelijk wijzigen (1 stap, over 5 mm) door twee ringen bovenaan de veerpoten ten opzichte van elkaar te verdraaien. Een gevolg van de extra veerweg, is dat ook het zadel 5 mm hoger komt te liggen, en afklokt op 770 mm. Dat is nog steeds prima behapbaar voor kleinere rijder, zo leert een eerste testzit ons – al dient ondergetekende steevast z’n 1m73 naar het voorste, iets lager gelegen punt van het zadel te verschuiven om met beide voeten plat op de grond te steunen. Blijf je zitten, dan steun je aan beide kanten met al je tenen op het asfalt. Het rijklaargewicht van amper 132 kg (+ 1 kg) vormt daarbij allerminst een probleem.

Euro5+

De hoofdreden voor het beitelwerk hadden we al weggegeven: Euro5+ is een fikse uitdaging voor elke motorfabrikant, en daar ontsnapt ook Yamaha niet aan. Het 125cc Blu Core viertakt ééncilindertje van de NMAX krijgt daarvoor een geoptimaliseerde krukas, aangepaste vertanding van de nokkenas, een nieuwe cilinderbehuizing, een hydraulische nokkenaskettingspanner én een extra O2-sensor aangemeten. VVA (variabele kleptiming) en de Start&Stop-functie waren al op de vorige versie aanwezig, maar dragen ook hun steentje bij op vlak van uitstoot en verbruik. Mede dankzij de aanpassingen, zakt het verbruik tot een opgegeven 2,2 liter op 100 km – wat genoeg moet zijn voor dik 300 km op één tankbeurt.

En route

Met de fobkey in het rechter bagagevakje, draaien we de bedieningsknop achter de schort om. Middels een zachte por op de startknop, spint de NMAX haast onhoorbaar tot leven. Het LCD-dashboardje is vrij basic maar geeft alle nodige info prima weer, waarbij je met een knopje op de linker stuurhelft kan switchen tussen de ODO- en tripmeters, en meer. Easy, peasy. Een lichte twist aan het kabelbediende gashendel volstaat om ‘m in alle souplesse aan de rol te krijgen. De vederlichte NMAX laat zich met de minste input door de Catalaanse spits loodsen, waarbij zowel het lichte stuurgedrag, de prima responsiviteit als de remmen – met een opvallend doortastende achterrem – perfect zijn toegesneden op het betere stadsgebruik. Ideaal voor het beoogde, jonge publiek, maar ook voor de leveringsdiensten die Yamaha met deze motorscooter wil bedienen.

Kluts kwijt

Het lage windschermpje is net groot genoeg om het dashboardje uit de wind te zetten, maar verwacht geen mirakels. Wie beter beschermd tegen de elementen op weg wil, kan altijd even grasduinen in de uitgebreide optielijst of interessante accessoirepakketten. Maar goed, terug naar de rit. Als we even tot een halt komen voor de verkeerslichten, schakelt het motortje instant uit door de Start&Stop-functie. Heel even zijn we onze kluts kwijt, maar een gasopening van amper een millimeter blijkt al voldoende om ‘m uit z’n winterslaap te doen ontwaken. Werkt perfect zoals het hoort, en soepeler dan op elke wagen die we ooit met zo’n functie mochten rijden.

Meer dan verwacht

Aanvankelijk hebben we best wat twijfels over het snelweggedeelte – Yamaha deelt zelf immers een top van 99 km/u mee. Maar in de praktijk blijkt de NMAX vlot naar 122 km/u op de teller te lopen, wat in realiteit toch minimaal 110-112 km/u moet wezen. De opbouw richting die piek verloopt nagenoeg perfect lineair en vergt wat geduld, maar hij haalt ‘t uiteindelijk wel. Ook inhaalmanoeuvres op hogere snelheden vereisen wat plannings- en inschattingsvermogen, maar de NMAX blijft wel te allen tijde stabiel – ook bij de forse windstoten die we tijdens de testrit te verduren krijgen. Maar om het motorkarakter nu als ‘sportief’ te bestempelen… Dat lijkt ons toch behoorlijk overdreven.

Speels

Laten we stads- en snelwegen even achterwege, dan komt het speelse karakter van de NMAX 125 bovendrijven. Net buiten de stadsgrenzen wacht immers de heerlijk bochtige en potig klimmende BV-1468, die ons over perfect asfalt naar de koffiestop in Molins de Rei moet leiden. Neen, overdonderen doen de twaalf pony’s en elf volle Newtonmeters niet – 12,2 en 11,2 om precies te zijn – maar ze stuwen de NMAX wel met een zekere gretigheid omhoog. M’n eigenste 67 rijklaarkilo’s blijken daarbij een fors voordeel – wat het slipstreamen en het spelplezier tijdens de testrit enkel ten goede komt. Ook hier goede punten voor het vederlichte stuurgedrag!

Bij de les

Al is het vooral fijn om te merken dat de Dunlop ScootSmarts om de 13”-wielen steevast voldoende grip houden, en de vernieuwde ophanging de meeste kleine oneffenheden perfect wegfiltert. Daarbij toont de NMAX zich opvallend comfortabel, ondanks de aanpassingen die ‘m in het sportscootersegment moeten onderbrengen. Daarenboven hebben de enkelzuigerremklauwen ook op hogere snelheden en bij korte remmanoeuvres ruim voldoende overschot om de NMAX gecontroleerd af te remmen. In de buurt van een steengroeve zijn de poriën van het asfalt volledig gevuld met stof, en is de grip navenant lager. Maar geen nood – de op zowel ontsteking als injectie ingrijpende tractiecontrole laat heel kort en subtiel merken bij de les te zijn. Mooi zo!

Prijskaartje(s)

Val je niet voor de looks van deze frisse stadsatleet, dan misschien wel voor het erg behapbare prijskaartje. De standaardversie staat immers voor 3.999 euro in de Yamaha-catalogus. Maar er is nog een tweede optie: de Tech Max-versie, die uitgerust is met een 4,2” TFT-scherm met gratis Garmin-navigatie, een luxezadel, én speciale kleurtjes, moet amper 200 euro meer kosten. 4.199 euro, dus. Een prijsverschil dat wij gezien de extraatjes zonder twijfel zouden neertellen, al is het op die versie nog even wachten tot mei 2025.

Conclusie

Ik betrap mezelf erop dat ik een motorscooterpresentatie vaak met lange tanden aanvat, om diezelfde tanden vervolgens de hele rit lang bloot te lachen. En dat was zeker het geval bij de 2025 Yamaha NMAX 125. Het ding oogt lekker fris, voelt zowel bij stilstand als rijdend vederlicht aan, overtuigt ondanks z’n bescheiden koppel en vermogen én is ondanks alle snufjes aan boord heel betaalbaar. Een prima pakket om met plezier naar je werk en terug te kachelen, of een weekendje met vrouw- of manlief achterop te gaan uitwaaien in het weekend. Picknickmand onder het zadel en gaan!

Technische gegevens

 

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.