Eerste test: BMW CE 02

Bij BMW wordt de toekomst geschreven met elektrische machines. Op vier wielen, maar ook op twee – in eerste instantie vooral voor stadsgebruik. Dus, twee jaar na de CE 04 elektrische scooter die in Barcelona werd gepresenteerd, heeft BMW zojuist in Lissabon een nieuwe atypische machine voor stadsverkeer onthuld: de CE 02. En wij waren erbij!

BMW CE 02, International Media Launch BMW CE 02, Lissabon, Portugal

Wat? Een eParkourer? Ah, zo noemt BMW z’n nieuwe CE 02! Waarom ook niet? In elk geval hoef je maar in het zadel te stappen om te beseffen dat de CE 02 geen doordeweekse scooter is. Zijn verwantschap met de CE 04 is daarbij puur cosmetisch. Nee, deze CE 02 doet vooral denken aan de rijhouding op een kleine motorfiets. In ieder geval hoef je niet al te lang na te denken over z’n geprefereerde speelterrein: de stad!

Twee varianten

De BMW CE 02 is verkrijgbaar in twee varianten. De krachtigste – die we vandaag mogen testrijden – ontwikkelt een maximumvermogen van 11 kW (15 pk) en een nominaal vermogen van 6 kW (8 pk). Rijders van 18 jaar en ouder kunnen in het zadel klimmen, net als houders van een rijbewijs B. Prijs: vanaf € 8.590. De tweede versie is al beschikbaar voor jongeren vanaf 16 jaar met een AM-rijbewijs. Hij ontwikkelt 4 kW (5 pk) en een nominaal vermogen van 3,2 kW (4 pk). De topsnelheid is beperkt tot 45 km/u. In beide gevallen blijft het koppel comfortabel: 55 Nm. Prijs: vanaf € 7.590.

De 11 kW versie heeft een topsnelheid van 95 km/u en een actieradius van meer dan 90 km volgens de WMTC-standaard. Met z’n 132 kg weegt hij amper 14 kg meer dan de 4 kW-versie. Hoe dan ook, beide zijn vedergewichten. En met een  zithoogte van 750 mm is de nieuwe CE 02 bijzonder toegankelijk. Of je nu een man of een vrouw bent, lang of kort, je voeten steunen hoe dan ook gemakkelijk op de grond.

BMW CE 02, International Media Launch BMW CE 02, Lissabon, Portugal

Twee uitrustingsniveaus

Nu hoef je alleen nog maar te beslissen of je je CE 02 in Standard- of Highline-uitvoering wilt hebben. De eerste is helemaal in het zwart uitgevoerd. De tweede heeft een driekleurige look en een goud geanodiseerde vork. Als je het ons vraagt, is de laatste veel mooier. Qua uitrusting onderscheiden ook een paar accessoires de een van de ander. Standaard heeft de CE 02 ABS – enkel op het voorwiel – Automatic Stability Control en Recuperative Stability Control, een achteruitversnelling (ja, ja!), een keyless systeem, ledverlichting en een 3,5 inch TFT-scherm. Standaard biedt de nieuwe CE 02 ook de rijmodi ‘Flow’ en ‘Surf’, en een externe lader met een laadcapaciteit van 0,9 kW. 312 minuten (dik 5 uren en 12 minuten) zijn nodig om van 0% tot 100% op te laden (in 168 min / 2u en 48min laad je van 20% tot 80% op).

De Highline-versie is daarenboven uitgerust met een dynamischere ‘Flash’-rijmodus, een aangepaste livrei, verwarmde handgrepen en een smartphonehouder. Daarenboven krijgt deze versie een opgewaardeerde lader van 1,5 kW (alleen op de 11 kW-versie), waardoor de tijd die nodig is voor een volledige lading wordt teruggebracht tot 210 minuten (102 minuten om van 20% naar 80% te gaan).

Motorrem

Qua rijwielgedeelte maakt de BMW CE 02 gebruik van een hydraulisch gedempte telescoopvork aan de voorkant en een enkelzijdige achterbrug. Op vlak van comfort hebben we eerlijk gezegd al beter gezien. Op de kasseien word je al snel als een perenboom door elkaar geschud. Toch is er niets onoverkomelijks aan. Het enige wat je hoeft te doen is je snelheid matigen. De brede banden zijn gemonteerd op lichtmetalen velgen. Met alleen ABS op het voorwiel kan je je amuseren met het ‘blokkeren’ van het achterwiel bij hard remmen. De enkele remschijf aan de voorzijde zorgt in ieder geval voor een veilige, gecontroleerde vertraging. Michelin City-banden in de maten 120/80-14 en 150/70-14 worden standaard gemonteerd. Dat is zeker goed nieuws voor de wegligging.

Aangezien de rijmodi Flow en Surf slechts een lichte mate van motorrem bieden, moet je beide hendels stevig inknijpen om te stoppen. In ieder geval veel meer dan bij de CE 04, voor degenen die hem al getest hebben. Als gevolg daarvan heb ik de hele dag met de CE 02 in de Flash-modus gereden. Hij reageert beter zonder te nerveus te zijn, zelfs voor beginners, en bovenal biedt hij ondersteuning bij het remmen, wat de druk van de hendels haalt. Ieder zijn eigen rijstijl. Persoonlijk heb ik het liever zo. Bij het accelereren hoeft de CE 02 geen auto’s of scooters te vrezen. Tot 70 km/u is de acceleratie rechttoe rechtaan en lineair. Om snelheid te blijven maken, moet je iets meer geduld hebben. Ik haalde echter zonder problemen de 100 km/u.

Een ietwat duur speeltje

In het zadel kun je je voeten iets naar voren plaatsen op de voetsteunen van de bestuurder, zoals je dat op een bobber zou doen. Maar als je alleen rijdt – wat in de praktijk vooral het geval zal zijn, omdat de vrij harde zitting niet erg lang is – kun je je benen buigen en de voetsteunen voor de passagier gebruiken, in ware roadster-stijl. Een actievere houding, die uitnodigt tot sportiever rijden. De CE 02 valt op door zijn dynamische kwaliteiten. Hij is zo licht als een veertje, stuurt erg flitsend in, en hij is ongelooflijk gemakkelijk te besturen – zodat je je in een oogwenk kunt omdraaien. In die zin zal hij wonderen verrichten in de handen van beginnende bestuurders of degenen die de sensaties van elektrisch rijden willen ontdekken… zij het tegen een prijs. Ervaren rijders zullen zich dan weer prima vermaken op de CE 02, gezien het absoluut gebruiksgemak. Gezien zijn gewicht en lage zithoogte vraag je je af waar de achteruitversnelling voor dient. Maar omdat hij standaard is, kun je hem net zo goed gebruiken. Druk gewoon op een knop, draai aan het gas en de CE 02 gaat zachtjes achteruit. Gemakkelijk en praktisch.

Connectiviteit

Een gebruiksvriendelijk TFT-scherm laat zich bedienen met knoppen in elke windrichting, en brengt de rijder op de hoogte van de snelheid, de acculading, de afgelegde afstand en de tijd. Een USB C-aansluiting kan daarenboven worden gebruikt om een smartphone op te laden. Dankzij de BMW Motorrad Connected-applicatie kan diezelfde smartphone via Bluetooth aangeven wanneer het opladen klaar is. Optionele extra’s zijn een 29-liter topkoffer, een 16-liter zijtas, een comfortzadel en een helder of getint windscherm.

BMW CE 02, International Media Launch BMW CE 02, Lissabon, Portugal

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.