Eerste test BMW F 900 GS: Van saaie mus naar speelvogel
De strijd in de middenklasse is momenteel bikkelhard. Dat geldt niet alleen voor naked bikes en sportmotoren, maar ook zeker voor adventures. Het segment groeit aan populariteit, dus de concurrentie wordt groter en beter. BMW had met de F 850 GS een prima motor in de range, maar daar was dan ook alles mee gezegd. Hij blonk nergens echt in uit, was niet bepaald sexy en miste karakter. De nieuwe F 900 GS moet dus heel wat goedmaken…
14 kg lichter, 10 pk sterker
Hij knalt wel meteen op je netvlies, zo’n F 900 GS in het Sao Paulo Yellow ofte Passion geel. Strakker, afgetrainder, magerder, atletischer. Het verschil met zijn voorganger is behoorlijk groot. Het design is nu meer gefocused, meer offroadgericht, lichter. Naar onze mening een stuk geslaagder. Achteraan zie je de grootste verandering ten opzichte van de F 850 GS. Daar is de 900 namelijk een stuk smaller geworden. Zoals bij vele BMW’s ontbreekt een fysiek achterlicht, maar nemen de multifunctionele knipperlichten die taak voor zich. Het zadel krijgt drie rode horizontale strepen voor die extra touch. Of wat dacht je van het rode frame op de gele motor, het witte op de GS Trophy en het zwarte op de zwarte kleurstelling? En zie je die knappe Akrapovic-uitlaat? Zit er standaard op. Lekker, toch? Het resultaat van onder andere zijn afgeslankte lijf, lichtgewicht uitlaat, nieuwe benzinetank en lichtere accu is een gewichtsbesparing van maar liefst 14 kg. Dat is behoorlijk wat. Tel daar nog zijn 10 pk sterkere paralleltwin, die hij leent van de F 900 R/XR, en je komt uit op 105 pk, 93 Nm en 219 kg rijklaar. Dat zijn waardes waar je al eens mee thuis mag komen, zeker voor het middensegment.
Kermisattractie
Onze testdag is opgedeeld in twee delen: ’s ochtends rijden we op de weg (met straatbanden), namiddag offroad (met offroadbanden). Het tempo zit er meteen goed in als we al na 5 minuten op een bergpas zitten. Geen tijd om op te warmen of alle menu’s eens rustig te doorlopen, want alle concentratie is vereist om hier al niet meteen een ravijn in te sukkelen. Waar de 850 eerder het gevoel gaf een bocht in te vallen, is de nieuwe een stuk neutraler en voorspelbaarder. Hij stuurt mooier in, trekt stabieler uit een bocht en laat zich op hellingshoek eenvoudiger corrigeren. Dat allemaal met een 21-inch voorwiel. Zijn stuurkarakter geeft vertrouwen, al heel snel, en is speels te noemen, wat ook te danken is aan het brede stuur en de zachte afstelling van de vering. Die duikt in en veert uit alsof het een kermisattractie is, maar zonder dat het gevaarlijk wordt of zelfs onnatuurlijk aanvoelt. Integendeel, het voelt fantastisch aan! Ga in derde versnelling agressief op het gas en je maakt zonder problemen een power wheelie. Dat is dan ook weer te danken aan het tandwiel achteraan dat groter is geworden, waardoor het vermogen agressiever wordt overgebracht. Het nieuwe motorblok is duidelijk sterker in lage toeren. Er zit meer pit in, meer punch. De F 900 GS wordt er een levendige machine van, in tegenstelling tot de veel bravere vermogensafgifte van zijn voorganger.
Polsneukerij
We naderen de lunchstop, en dus ook meteen het einde van de wegrit met de F 900 GS. Toch zijn er nog een paar dingen die ons zijn opgevallen, positief én negatief. Laten we met die laatste beginnen. Het zadel ziet er dan wel mooi uit, het is wel behoorlijk hard en smal. Na een ochtend bochten pikken – en dus niet continu rechtdoor rijden zonder te verzitten – voelden we het alsnog aan onze billen. Geen dramatisch slecht zitcomfort, maar wel des adventures sportief hard. Positief zijn – des BMW’s – de remmen. Die bijten hard, nauwkeurig en geven een groot gevoel van actieve veiligheid. Ook de optionele quickshifter doet het voor samenwerking met een tweecilinder best goed, zelfs in lage versnellingen. Een absolute meerwaarde dus. Zoals we het eveneens kennen van BMW, weet je wat je kan verwachten van de verschillende rijmodi. Rain gebruik je in de – je raadt het nooit – regen, Road is het beste compromis en Dynamic voor als het wat sportiever mag. In vele gevallen is die sportstand té agressief op het gas, waardoor je weer onbalans krijgt, maar in dit geval geeft Dynamic nog wat extra scherpte zonder dat het polsneukerij wordt.
Enduro Pro pack
Offroadtijd! Daar is de/een GS uiteindelijk voor gemaakt. We rijden niet langer met de gele versie, maar switchen naar een GS Trophy. Die krijgt niet alleen de gekende BMW wit/rood/blauw-kleurstelling, maar ook een extra motorbescherming, getint windscherm en valbeugels aan de handvatten. We hopen die laatste vandaag wel in nieuwstaat te houden, want er staat een uitdagend parcours op ons te wachten. Komt het net goed uit dat de testmotor ook nog voorzien is van een Enduro Pro pack met onder andere Showa-voorvering en ZF Sachs-achtervering die specifiek op offroadgebruik zijn afgesteld. Metzeler Karoo 4-noppenbanden maken het plaatje af.
Geen krimp, wel een kramp
In tegenstelling tot vanochtend, beginnen we rustig aan over wat brede gravelwegen om een goed gevoel met F 900 GS te krijgen. Niet dat het nu een andere motor is, maar andere banden en vering maken wel een groot verschil. Waar ik met mijn 1m90 al meteen tevreden over ben, is de staanpositie. Drie dingen helpen daarbij: het feit dat het een Europese motor is, want die zijn meestal beter voorzien op de lengte van Europese mensen, het brede stuur en de voetsteunen die meer naar achter en onder geplaatst zijn ten opzichte van de F 850 GS. Met andere woorden, ik voel me hier prima op.
Het terrein wordt na enkele kilometers wat uitdagender, met smallere en vooral steilere paden hier, voorzichtige sprongetjes daar en dikkere stenen. Toch geeft de GS geen krimp. Hij trekt overal moeiteloos door, blijft uiterst stabiel en geeft vooral goede feedback over hoe hard hij aan het werk is. Bij mij voorlopig ook geen krimp, maar na een halfuur rijden wel een kramp, in mijn rechterhand. Het gevoel is compleet weg en we stoppen net op tijd om die even los te gooien. Wat de oorzaak is, weet ik meteen; ik pak het stuur te stevig vast. En ik ben duidelijk niet de enige, want andere journalisten in onze groep doen hetzelfde. Ontspannender rijden is de boodschap dus.
Bijna onthoofd
Makkelijker gezegd dan gedaan, want het terrein wordt er niet makkelijker op. Steile beklimmingen waar sommigen zelfs voor passen, diep zand en nauwe doorgangen in de hoogte én breedte. Zo moesten we oppassen ons hoofd niet te verliezen voor een laaghangende tak, en moesten we enkele kilometers verder tot op de centimeter juist sturen door een diepe, smalle geul. Uitdagend werk, dat is zeker, of je nu een offroad-expert bent of een beginner. En de BMW? Die lacht er eens mee. Zonder verpinken en zonder twijfel trekt hij overal door en laat hij je een betere rijder voelen dan je misschien wel bent. De F 900 GS is makkelijk te manoeuvreren, precies te plaatsen en hangt heerlijk aan het gas. Drie eigenschappen tot leiden tot offroadsucces. Je durft er meer mee dan je denkt aan te kunnen. Hij geeft je dat nodige vertrouwen. Op het eind van de dag moest ik zelfs mijn handen niet meer losgooien, want het krampachtige gevoel was helemaal verdwenen.
Conclusie
Waar de F 850 GS eerder een saaie mus was, is de nieuwe F 900 GS een echte speelvogel geworden. Zijn vermageringskuur (-14 kg) en spieropbouw (+10 pk) werpen duidelijk hun vruchten af. Hij ziet er niet alleen een stuk aantrekkelijker en sportiever uit, hij rijdt ook zo. Ondanks zijn beperkingen op de weg – 21-inch voorwiel, hoge bouw, zachte vering, hard zadel – voelt hij er zich prima thuis. De F 900 GS stuurt fijn en trefzeker, zonder het rijplezier uit het oog te verliezen. Verlaat je de geasfalteerde wegen, dan staat hij je bij op alle moeilijke obstakels die je onderweg tegenkomt. Hij sleurt je als het ware op en over die berg, zonder verpinken en vol vertrouwen. Maar er zijn twee obstakels waar de F 900 GS meer moeite mee zal hebben. De concurrentie in het middenklasse adventure segment is moordend, met fantastische motoren als de KTM Adventures, Yamaha Ténérés, Honda Africa Twins, Suzuki V-Stroms,… En als dat nog niet moeilijk genoeg is, kijkt er iemand met een strenge blik mee over zijn schouders. Grote broer R 1300 GS. Die stoot je niet zomaar van zijn troon.
Foto’s: BMW Motorrad
Pluspunten
Design en kleurvarianten
Speelsheid
Offroadgemak
Minpunten
Hard zadel
Je wilt die opties
Iedereen gaat toch voor de 1300 GS
Technische kenmerken
MOTOR
Type: vloeistofgekoelde twee-in-lijn
Cilinderinhoud: 895cc
Boring x slag: 86 x 77 mm
Compressieverh.: 13,1:1
Koppeling: natte multiplaat, A&S-koppeling
Transmissie: zesbak
Eindoverbrenging: ketting
PRESTATIES
Maximaal vermogen: 105 pk @ 8.500 tpm
Maximaal koppel: 93 Nm @ 6.750 tpm
ELEKTRONICA
Motor: rijmodi, cruisecontrol
Rijwielgedeelte: ABS Pro, tractiecontrole
RIJWIELGEDEELTE
Frame: stalen brugframe
Vering voor: 43 mm UPSD
Stelmogelijkheden: volledig instelbaar
Vering achter: monoshock
Stelmogelijkheden: veervoorspanning en uitgaande demping
Veerweg v/a: 230/215 mm
Rem voor: dubbele 305mm schijf met tweezuigerklauw
Rem achter: enkele 265mm schijf met enkelzuigerklauw
Banden v/a: 90/90-R21, 150/70-R17
AFMETINGEN
Rijklaargewicht: 219 kg
Tankinhoud: 14,5 l
Wielbasis: 1.590 mm
Zithoogte: 870 mm
Balhoofdhoek: 28°
Naloop: 119,8 mm
PRIJS
België: € 14.450