Eerste test elektrische Kawasaki Z e-1: Slimme Z

Om het met de woorden van Erik Van Looy te zeggen: het is gebeurd. Een Japanse constructeur heeft een elektrische motorfiets gelanceerd. Die eer valt te beurt aan de Kawasaki Z e-1. Onze Man ging ‘m testen.

Bekende namen, nieuw concept

Kawasaki beloofde een dik jaar geleden dat ze tegen 2025 een reeks CO-vriendelijke alternatieven op de wereld zouden loslaten. Twee maand geleden testten we al de hybride Kawa, nu was het de beurt aan de volledig elektrische Z e-1 en Ninja e-1. De Z benaming is een klassieker in het gamma van het merk en dus weet je ook in dit geval – de Z – dat het om een naked bike gaat. Kawasaki bewandelt de weg van het verstand met zijn eerste elektrische motorfiets. Dit is géén concurrent voor een andere motor uit het gamma. En zelfs niet voor gelijk welke ‘klassieke’ motorfiets. Zie het gerust als een klasse apart. “It’s a motorcycle Jim, but not as we know it…”

Plus

Stellen dat dit nieuwe model evenveel met Kawasaki motoren te maken heeft als pakweg de olietankers, helikopters, treinen of jet ski’s die het merk ook bouwt, is te kort door de bocht. Want het blijft natuurlijk een gemotoriseerde tweewieler – maar hij is totaal anders. Edoch…hij maakt gebruik van ervaring en technologie die Kawa in meer dan een halve eeuw motorfietsenbouw ontwikkeld heeft. En dan hebben we het niet alleen over het uitstekende rijwielgedeelte of de remmen en elektronica, maar ook over de service en het dealernetwerk. Wie kiest voor de elektrische Kawasaki, kan rekenen op de structuur en service van het dealernetwerk zoals Kawa dat in de laatste halve eeuw heeft opgebouwd. Dat is een plus.

Positionering

Het is vooral belangrijk te weten waar deze motor voor staat. Rekening houdend met actieradius, topsnelheid en vermogen, leunt de Z e-1 het dichtst aan bij een 125 cc. Hij valt trouwens onder dezelfde rijbewijs categorie. Maar met 5 kW zit hij nog een stuk onder de toegelaten norm van 11 kW voor een rijbewijs B of A1. Nu is puur vermogen op een elektrische motor zo relevant als een slagersmes voor een vegetariër. Die 40 Nm koppel die er in schuilt is veel belangrijker.

Puur vermogen op een elektrische motor is zo relevant als een slagersmes voor een vegetariër

- Thierry Sarasyn -

Kawasaki, dat met deze motor groener dan ooit is, heeft wel een e-boost knop voorzien, waardoor je maximum gedurende 15 seconden 12 pk  (9 kW) ter beschikking hebt. En dat voel je. Snel weg aan het verkeerslicht? Gewoon de e-boost knop indrukken en zodra je vertrekt (en niet terwijl je wacht) heb je maximaal 15 seconden lang meer vermogen ter beschikking. Ook handig als je wilt inhalen, de weg wilt oversteken of gewoon wat meer punch wilt.

Hoofdstad

We reden met de Z e-1 in Brussel en die stedelijke omgeving is precies waarvoor de eerste elektrische Japanner gebouwd is. Secundaire wegen lukken perfect – en dan vooral in Vlaanderen waar de maximumsnelheid in regel tot 70 km per uur beperkt is – maar in de stad voelt hij zich als een visje in het water. En dat water was er nog ook, want tijdens de test viel het met bakken uit de lucht. Het belette ons niet om te voelen hoe vlot de Kawa door Brussel laveerde en… hoe de barslechte wegen toch vlotjes onder de wielen door gleden. Een pluim voor de ophanging is hier op zijn plaats.

Twee batterijen

Andere pluim, en eentje van struisvogelformaat, gaat naar de batterij en meerbepaald naar de manier waarop die opgeladen wordt. De twee batterijen zijn uitneembaar en dus hoef je geen stopcontact te hebben waar je de motor achterlaat. De batterij uitnemen en ze, met of zonder docking station, opladen in de keuken, je slaapkamer of SM kelder: zo eenvoudig is het. Wie wil kan natuurlijk ook de batterijen opladen terwijl ze in de motor zitten. Kawasaki koos voor twee batterijen in plaats van één grote batterij omdat die handiger om dragen zijn. Eén batterij weegt 11 kg en beide batterijen samen geven een bereik van om en bij de 70 km.

Handig

Ook al is het rijklaar gewicht van 135 kg laag, toch biedt Kawasaki aandacht aan een ander heikel waar beginnende motorrijders of leken mee kampen: het manoeuvreren. Met een walk mode die de motor via het gashendel stapvoets vooruit of achteruit duwt, parkeer je erg gemakkelijk. En dat gemak wordt doorgetrokken over de ganse lijn. Schakelvrij, stil, vlot, …het zijn dé troeven van dit type motor in het algemeen en deze Z e-1 in het bijzonder. En nu we het toch over dit type motor hebben: inderdaad de Kawasaki Z e-1 is niet de eerste in zijn soort, maar wel de eerste die kan bogen op meer dan een halve eeuw ervaring in het bouwen van motoren en het bijhorende dealernetwerk. Dat, en het feit dat dit de eerste volledige elektrische Japanse wegmotor is, maakt hem speciaal.

Slim

De klassieke bezwaren die al eens geopperd worden voor elektrische motoren, vallen weg bij de elektrische Kawasaki. Want men mikt op een publiek dat andere prioriteiten heeft dan – als die al bestaat – de doorsnee motorrijder.  Korte afstanden, beperkt woon-werk verkeer, een rit in en rond de stad… noem maar op. Dit is net zo goed een mobiliteitsoplossing als een motorfiets. Verder hoef je het samenspel tussen koppeling en de versnellingsbak niet onder de knie te hebben. Ook al is deze complexe coördinatie iets waar motorrijders van houden, voor beginners of leken, is het vaak een drempel.

Dit is net zo goed een mobiliteitsoplossing als een motorfiets

- Thierry Sarasyn -

De Kawasaki Z e-1 (en Ninja e-1) is dus laagdrempelig, handig en goedkoop in gebruik. Het zijn niet dé verkoopargumenten voor een klassieke motorfiets, maar voor een tweewieler die mobiliteit beoogt, zijn het erg belangrijke kenmerken. Door een elektrische motor te lanceren die focust op de vlakken waarop elektrische motoren sterk zijn, doet Kawasaki een sterke strategische zet. Want de elektrische troeven worden uitgespeeld en de minpunten weggewerkt of geminimaliseerd.  Voor wie 8439 euro veil heeft voor urban mobility, komt de eerste e-Japanner zeker in aanmerking.

Technische gegevens en prijs Kawasaki Z e-1

Motor elektromotor

Vermogen 7 pk

Koppel 40 Nm

Topsnelheid +/- 85 km (met e-boost 99 km/u)

Drooggewicht 135 kg

Remmen voor Enkele 239 mm schijf met dubbelzuigerklauw

Remmen achter Enkele 220 mm schijf met enkelzuigerklauw

Vering voor 41 mm telescoop

Vering achter Monoschock

Zadelhoogte 785 mm

Actieradius +/- 75 km

Prijs: 8.439 euro (9039 euro Ninja)

Kledij Thierry

Helm Arai

Vest Vanucci VAJ-4

Broek Vanucci VAT-2

 

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.