Eerste test Kawasaki Eliminator 500: Pop of rock-‘n-roll?
Trends komen en gaan. Motorsegmenten doen hetzelfde, want naast de adventure trend – die al een aantal jaar stevig aan de gang is – en de comeback van de supersports, is ook het lichte cruisersegment aan een serieuze opmars bezig. Een gevoel of iets wat we denken op te pikken? Nee hoor, keiharde verkoopcijfers. Kawasaki speelt slim in op de trend met de al even slimme Eliminator 500. Een no-nonsense middenklasse cruiser die zich voornamelijk richt op opstappers en de wat kleinere medemensen onder ons.
Nieuwe generatie 500cc
56 procent. Zoveel is het middenklasse cruisersegment (350-750cc) de laatste 2 jaar gegroeid. Een cijfer waar je op moét inspelen als motorfabrikant. Voor Kawasaki komt dat net goed uit, want op basis van de nieuwe 451cc-paralleltwin kunnen de Groenen een hele rits aan verschillende motorfietsen produceren. De nieuwe Ninja 500 en Z500 komen er weldra aan, de Ninja 7 Hybrid en Z7 Hybrid maken gebruik van hetzelfde blok mét elektrische ondersteuning, waardoor de Eliminator 500 de eerste nieuwe generatie 500cc is die we kunnen rijden. We worden daarvoor uitgenodigd in het altijd met zon overgoten Marbella (Spanje) en specifieker in het Hard Rock Hotel. Nu, die zon bleef uit (ocharme wij…) en de keuze van het hotel geven we meestal niet mee, want wie geeft er ook maar een moer om? In dit geval is het interessant omdat Kawasaki het rockgehalte van de nieuwe Eliminator wil onderstrepen. Hij wordt dan ook mooi gepresenteerd tussen nauwkeurig opgehangen gitaren van rockgoden en legendarische outfits van popsterren. Maar is de Eliminator 500 echt wel zo rock-‘n-roll als ze ons willen doen geloven? Of kiest hij eerder de pop-kant?
Cruiser of naked bike?
Qua kleurkeuze, rock on! Hij is namelijk alleen maar beschikbaar in het zwart. De styling van de Eliminator is heel rechttoe rechtaan. Een laag silhouet, zadel en uitlaat, een ronde koplamp, dubbele vering achteraan, platte benzinetank en zichtbaar motorblok. Geen verrassingen, geen speciale details, gewoon een lichte cruiser zoals je er zelf een zou tekenen. Toch heeft de Eliminator een troef in handen. Twee uitsteeksels die je nauwelijks ziet; de voetsteunen. Die staan niet, typisch voor een cruiser, naar voren gericht , maar wel onder je, waardoor je een sportievere en actievere zithouding krijgt. Het geheel heeft wat weg van een drag racer. Een hele voorzichtige drag racer die niemand tegen de schenen schopt. Van de tweecilinder moet je geen aardkorstverschuivende acceleraties verwachten, want met zijn 45 pk en 43 Nm koppel zal het moeilijk een winnaar worden op de drag strip. Toch is de uitgeboorde versie van de Ninja en Z400-motor een winnaar op vele andere vlakken.
Extra demping voor extra comfort
De soepelheid waarmee het blok draait, is bijzonder goed. Hij trilt weinig of niet, ook niet bij lage toeren, en pikt verrassend vlot op van onderin. Dat gebrek aan trillingen is ook te danken aan de extra dempingrubbers onder de voetsteunen, handvatten en zadel die de Kawasaki-ingenieurs geïnstalleerd hebben. Van een 500cc-tweecilinder moet je meestal niet te veel verwachten, daar moeten we eerlijk over zijn, maar we waren behoorlijk onder de indruk van dit nieuwe Kawasaki-motorblok. Los van het soepele rijkarakter zit er ook best veel pit in. Al van bij lage toeren trekt hij aardig door om bij 9.000 tpm zijn maximale vermogen te leveren. Allesbehalve saai en ‘eenheidsworst’, maar eerder karaktervol en plezierig.
Eenvoudig = beter
Wat ook helpt om de acceleratie wat levendiger te maken, is het lage rijklaargewicht van de Eliminator 500. De naald van de weegschaal stopt namelijk al met bewegen bij 176 kg, wat onder andere te danken is aan een gloednieuw Trellisframe. De lichte bouw van de machine maakt hem bijzonder makkelijk om te manoeuvreren en rijden. Verwacht geen sportieve aspiraties, daar is de Eliminator te laag en lang voor, maar wel een voorspelbare en vertrouwenwekkende cruiser waar je weinig mis mee kunt doen. Gooi hem plat in de bochten en je schraapt met je voetsteunen over de grond. Rem (te) hard en het ABS-systeem helpt je om recht te blijven. Geef volgas en de achterband krijgt het moeiteloos getrokken. Tractiecontrole ontbreekt en is ook helemaal niet nodig op dit type motor met dit vermogen. Het zou de Eliminator alleen maar onnodig duur, complex en zwaar maken.
Soepele versnellingsbak
De sleutel tot succes zit hem in zijn simpliciteit. Fijn sturen, goed remmen, eenvoudig cruisen. Meer moet dat niet zijn. Toch vond Kawasaki het leuk om de rijder van de Eliminator te verwennen met een assist & slipperkoppeling. Een goedkoop gemeengoed op moderne motoren, dus waarom niet op de Eliminator 500? Het zorgt voor een bijzonder lichte koppeling om te bedienen, en dat bedoelen we alleen maar positief. De versnellingsbak zelf schakelt ook licht. Heel licht.
SE-model met leuke extra’s
Een cruiser koop je om doorheen de jaren aan te passen. Het is eigen aan het type motor en de motormerken spelen daar uiteraard op in. Zo kun je op de Eliminator 500 alles wat denkbaar is vervangen door een Kawasaki-accessoire. Of je koopt gewoon het SE-model voor 400 euro meer, dat standaard al flink in de extra’s zit. Een kleine kopkuip, extra rubbers rond de voorvork, een zadel met andere stiksels en huid, een glanzend in plaats van mat frame, een zwarte afdekplaat op de uitlaat, een bi-tone zwart met grijze benzinetank en een veel te grote usb C-poort op het stuur. Ze geven net dat beetje meer uitstraling, zonder het té bont te maken.
Aandacht voor het zitvlak
Qua praktische bruikbaarheid zijn er drie mogelijke zadelhoogtes. Een laag zadel van 715 mm, het standaard 735 mm hoge zadel en een hoog exemplaar dat de zithoogte op 765 mm brengt. Met onze 1m90 wisselden we na enkele uren rijden het standaard zadel in voor het hoge. Het verschil van 3 cm voel je heel duidelijk. Niet dat het met de knieën in de nek rijden was op het standaard zadel, maar het extra comfort was zeker welkom. Om maar aan te tonen dat lange mensen zich zeker niet moeten laten afschrikken door de lage zithoogte. Het kan prima.
Conclusie
We keren terug naar de vraag die we onszelf stelden: is de Kawasaki Eliminator 500 rock-‘n-roll? Nee, want daarvoor is hij te lief, te zacht en te eenvoudig. Maar laat dat nu net ook zijn grote pluspunten zijn. De Eliminator 500 is een cruiser die perfect in het plaatje past. Hij doet alles goed en heeft als grote troef zijn fantastische motorblok. (We zijn dan ook zeer benieuwd naar de komende Z500.) Een ideale opstapper voor beginnende motorrijders die graag laag bij de grond zitten en geen godsvermogen willen uitgeven aan een nieuwe machine. Met prijzen van 6.699 euro (SE: 7.099 euro) hou je misschien nog wat extra over om hem aan te kleden met enkele leuke accessoires. De basis is in ieder geval goed, en wij verwachten dat hier nog wel enkele leuke custom projecten uit zullen vloeien. De Kawasaki Eliminator 500 is pop op zijn best. Michael Jackson, Outkast, The Weeknd,… dat niveau.
Foto’s: Kawasaki
Pluspunten
Motorblok
Simpliciteit
Toegankelijkheid
Minpunten
Beperkte kleurkeuze
Technische gegevens
MOTOR
Type: vloeistofgekoelde twee-in-lijn
Cilinderinhoud: 451cc
Boring x slag: 70 x 58,6 mm
Compressieverh.: 11,3:1
Koppeling: natte multiplaat, A&S-koppeling
Transmissie: zesbak
Eindoverbrenging: ketting
PRESTATIES
Maximaal vermogen: 45 pk @ 9.000 tpm
Maximaal koppel: 42,6 Nm @ 6.000 tpm
ELEKTRONICA
Motor: /
Rijwielgedeelte: /
RIJWIELGEDEELTE
Frame: stalen Trellisframe
Vering voor: 41 mm telescoopvork
Stelmogelijkheden: /
Vering achter: twin shocks
Stelmogelijkheden: /
Veerweg v/a: 120/90 mm
Rem voor: enkele 310mm schijf met tweezuigerklauw
Rem achter: enkele 240mm schijf met tweezuigerklauw
Banden v/a: 130/70-R18, 150/80-R16
AFMETINGEN
Rijklaargewicht: 176 kg
Tankinhoud: 13 l
Wielbasis: 1.520 mm
Zithoogte: 735 mm
Balhoofdhoek: 30°
Naloop: 121 mm
PRIJS
België: € 6.699 (SE: € 7.099)