Eerste test Lambretta-motorscooters: Terug van ooit geweest

Lambretta is terug! Het Italiaanse scootermerk was jarenlang van de markt verdwenen, maar maakt nu onder Chinese vleugels een comeback. Wij mochten een eerste keer van de Lambretta (motor)scooters 2.0 proeven in het typisch Italiaanse… Engelskirchen.

De G350 is het GT-model.
24 jaar productie

Lambretta is zeker niet het eerste Europese scooter-/(motor)merk dat met hulp van Chinese Yuans vanonder het stof gehaald wordt. Het Italiaanse merk kent namelijk een rijke geschiedenis. Ontstaan in 1933 onder de naam ‘Innocenti’ was het een staalfabriek die aanvankelijk stalen buizen maakte voor stellingen. Pas in 1947 rolde de eerste scooter van de band. Slechts 24 jaar later, in 1971, bouwden de Italianen hun laatste Lambretta. In 2017 maakte het merk een comeback onder hoede van KSR en nu, in 2024, doet Moteo de import van Lambretta in onder andere de Benelux.

De X300 gooit het over een sportievere boeg.
Concurreren met Vespa

Lambretta heeft altijd opgebokst tegen het grote Vespa. Het had een rebelser en jonger imago, waar Vespa’s eerder lief en romantisch waren. Datzelfde geldt nu nog steeds, want hoe ga je anders de strijd aan met Piaggio? Er zijn momenteel drie modelreeksen in het Lambretta-gamma. ‘G’ staat voor de GT-modellen, ‘X’ voor de sportievere varianten en de V-familie wordt geproduceerd door scootergigant Sym. Typisch aan Lambretta’s van toen en nu is de toepassing van een buizenchassis met verwijderbare zijpanelen, zodat je makkelijker aan de (motor)onderdelen kunt. Door die aparte vorm van scooterbouw én meteen een uitgebreid gamma, wil Lambretta vol de strijd aangaan met Vespa.

Zoek de verschillen: links een X, centraal een G, rechts een V.
X300: fijn en sportief motorblok

In en rond het mooie Duitse Engelskirchen rijden we de eerste kilometers met de nieuwe Lambretta’s, zowel in 125cc als +125cc. We concentreren ons op twee modellen: de X300 (6.599 euro) en de G350 (7.299 euro). Beginnen doen we met de sportieve X300. Een vrij kleine scooter die er op het eerste gezicht niet heel bijzonder uitziet. Wel mooi en op een manier apart, maar wat… gewoontjes. Dat hoeft zeker geen negatieve commentaar te zijn, want de meeste kopers willen liever geen al te opvallende tweewieler onder hun billen. Het achterlicht is wél opvallend en bijzonder groot. De afwerking is prima, maar zeker niet uitzonderlijk. Ermee rijden is absoluut geen straf. Het motorblokje – 275cc groot, 24,5 pk sterk – loopt fijn en trillingsvrij. Het voelt op een scootermanier zelfs sportief aan en pikt lekker op. Die sportiviteit wordt helaas ook doorgetrokken naar de vering, waardoor hij te hard is en niet comfortabel. Door zijn kleine gestalte én strakke vering, stuurt de X300 nogal nerveus. Meer rust hopen we te vinden in de G350.

G350: comfortabel en stabiel

… en die rust vinden we ook. Het GT-model van Lambretta is duidelijk comfortabeler en fijner afgeveerd. Je hebt meer plaats voor lichaam en benen en je zit op een volwassener product. De hele scooter voelt stabieler aan, wat zich ook vertaalt naar betere remmen dan de X300. Het motorblok vinden we dan weer minder aangenaam. Het is met zijn 330cc en 26 pk licht sterker dan de 300, maar de grotere ééncilinder trilt meer en is niet sneller. De 350 is nochtans 1 kg lichter dan de 300, maar toch is hij op een casual sprint op de Duitse heuvelwegen niet sneller. De 300 pikt vooral sneller op, waar de 350 eerder gezapig reageert.

Conclusie

Lambretta knalt onze markt stevig in, met een uitgebreid gamma aan 50cc, 125cc, 300cc en 350cc-modellen. Daarbij heb je ook nog eens keuze uit drie smaakjes en dus drie verschillende designs. Dankzij de hulp van Sym en een ervaren importeur moet Lambretta een vuist maken tegen Vespa. Dat zal geen simpele opdracht worden, maar onze eerste testkilometers bevielen prima. Hier en daar ontbreekt er wat verfijning in de afvering of het aandrijfgeheel, maar dat maakt ze zeker niet minder interessant om eens een testrit mee te boeken. En psst, niet tegen je Vespa-dealer zeggen hoor.

Foto’s: Lambretta

Kledij Gijs

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.