Eerste test Moto Morini Calibro: hallo concurrentie?

Aah, een heerlijk stukje cruisen. Zon op je bol, graad of 30 en uitkijken naar het terrasje achteraf. Tenzij… je test in december gepland staat, de thermometer flirt met het nulpunt en de testroute niet over Route 66, maar rond – what’s in a name – Ijsselstein (NL) gepland staat. Krijgt Moto Morini’s nagelnieuwe Calibro ons innerlijke vlammetje aangewakkerd? Dat lees je hieronder!

Fotografie: Jane Duursma

Eerste indruk

We hebben de Calibro amper de showroom uitgeduwd als ik een eerste keer goedkeurend door de tanden fluit. Moto Morini’s nieuwe middenklasse cruiser is immers bijzonder knap afgewerkt – tot in de allerkleinste details. Van de vlekkeloos aangebrachte lak op tank spatborden en nacelle, over het knappe gestikte zadel, tot de heel minimalistische maar prima in z’n schaal gehesen tellerpartij. Al gaan de bloemen naar de finishing touch op de stuurklem, carterhelften, koelribben, wielen en de voetsteunen. Die steken stuk voor stuk in een donkerkleurige lak, maar zijn lokaal opgeruwd, waardoor het onderliggende metaal er doorheen komt piepen. De ledverlichting rondom – met mooie DRL-ring vooraan en een afgemeten ledstreep achteraan – completeren de prima eerste indruk. Eentje die kan tellen. 

Garantie op souplesse

Net onder die uiterlijke praal schuilt een nieuwkomer: Moto Morini’s hoogsteigen paralleltwin. “Hoezo”, horen we u denken, “een staande twin van minder dan 700cc, die had Moto Morini toch al liggen?” Jazeker. Op de X-Cape 650 en de Seiemmezzo SCR en STR maakten we al kennis met een absoluut te pruimen twee-in-lijn. Maar het was niet déze krachtbron. Althans, niet volledig. Voor de Calibro is Moto Morini immers met z’n boor aan de slag gegaan, waardoor de cilinderinhoud een sprong maakt van 649 naar 693cc. De compressieverhouding stijgt een tikje van 11,3 naar 11,6:1, en het maximaal vermogen en koppel klimmen respectievelijk naar 69 pk en 68 Nm. Een surplus van 9 pony’s en 14 (!) Newtonmeter, alsjeblieft dankjewel. Om dat extra vermogen en koppel tegen het asfalt te duwen, rekent Moto Morini overigens op een eindoverbrenging via een riem. Een gepaste keuze gezien de cruiser-insteek, en de garantie op een soepele rit.

Clementie zelve

Naar de souplesse moet je evenwel even op zoek. Onder de 3.000 toeren reageert de Calibro met de nodige on/off op de bewegingen van de gaskabels richting gasklephuis, alsof het net iets beter gesmeerd kon lopen in de kabelbehuizing. Het bijbehorend geschok is minder ideaal voor manoeuvres bij lage snelheden, al verdwijnt dat effect snel als je ‘t iets hogerop in de toerenschaal gaat zoeken. Van 3.500 tot ruwweg 9.000 omwentelingen transformeert het blok tot de clementie zelve, en heeft ‘t best wat peper in de kort afgezaagde bilnaad steken. Van een tussenspurtje tot (middel)hoogtoerig cruisen: de Calibro geeft met een metalig geknor uit de demper te kennen dat hij ‘t allemaal prima vindt. De zesbak onder je linkervoet kwijt zich al doende prima van z’n taak, met licht houterige maar gedecideerde versnellingswissels, terwijl de riem elke verandering van tempo vloeiend doorseint naar de brede achterslof. Mooi zo.

Vleugje nostalgie

Het op amper 725mm hoogte geposteerde zitje is toegankelijk voor elke rijd(st)er, voldoende dik gepolsterd, en voorzien van een stevige, oplopende ruggensteun. Perfect voor mijn dikke meter zeventig. De forward controls zijn geen extreme variant, noch qua voorwaartse plaatsing, noch qua hoogte. Daardoor is de kniehoek een tikkeltje stomp, maar erg aangenaam, hou je steevast optimale controle en is er ruim voldoende grondspeling bij overhellen in de bocht. Het lekker brede stuur staat dan weer relatief dicht bij de kroonplaat gemonteerd, waardoor je geen achterover geschommelde zithouding aanneemt, maar eerder licht sportief over de tank leunt. Vanuit die houding kijk je uit op een helder verlichte toerenteller, die in de onderaan is uitgerust met een LCD-schermpje voor aanvullende info. Middels de knoppen op de linkerkant van het metertje, por je van de ODO-richting tripmeter en terug. Een vleugje nostalgie, zowaar, die we ook terugvinden in het contactslot aan de rechterzijde, net onder het balhoofd.

Twijfelgeval

Het ontbreken van rijmodi, tractiecontrole en andere moderne snufjes, countert de Calibro met een handige USB-laadpoort op de linkerflank. De andere knoppen zitten wel op het stuur gemonteerd. Een dodemans/startcombo en de helderheid van de DRL’s aan de rechterkant, de grootlichtschakelaar en claxon links. En… een schakelaar voor de richtingaanwijzers op elke stuurhelft. Op z’n Harleys, dus. Hoewel de keuze symbolisch mooi gekozen is op een cruiser, is het even wennen qua gebruik. Met mijn kleine knuisten is het zelfs steevast even een kwestie van het hand losmaken van overeenkomstig handvat om de knop hard genoeg te beroeren. Hmm, twijfelgeval. 

Iets zachtaardiger

Onder de lekker nostalgische stofhoezen vooraan steekt een 41mm conventionele telescoopvork, en achteraan staat een lekker klassieke stereovering in voor het uitvlakken van alle oneffenheden. Voor- noch achterzijde heeft enig probleem met m’n (rijklaar)gewicht van circa 70 kg, en vreet de meeste putten en bulten probleemloos weg. Gezien de bijzondere bandenmaat – een 18/16”-combinatie, met een smal voorwiel en een relatief brede achterband – had ik meer benodigde input verwacht bij het insturen. Maar de Calibro laat zich net heel eenvoudig vanuit de schouders wiegen, en blijft steevast mooi neutraal en stabiel aanvoelen. Op een verlaten, kronkelend stukje Lekdijk geven we ‘m heel even flink de sporen, maar we brengen Moto Morini’s cruiser nooit van de wijs. De gekozen rijlijn houdt hij moeiteloos aan en wijzigingen qua traject lukken ook op tempo prima. 

Anjers uitdelen

Daarbij misschien een onverwacht boeket bloemen voor de Timsun-rubbers om die wielen. Doorgaans heb ik bij voorbaat mijn twijfels bij de combinatie van een (voor mij) onbekende Chinese bandenproducent en bijna-vriestemperaturen. Vaker terecht, dan omgekeerd, helaas. Maar in het geval van de verder naamloze Timsuns neem ik graag m’n prejudicie terug: de rubbers zorgen op geen enkel moment voor angstzweet, bijten prima in het asfalt en reageren te allen tijde mooi voorspelbaar op mijn input. Terwijl we toch anjers uitdelen: ook J.Juan levert voor deze Morini prima ankers af. Ondanks de enkelvoudige en axiale setup vooraan, krijg je nooit het gevoel remkracht tekort te komen. Achteraan bijt de enkelzuiger voldoende hard voor trage manoeuvres en correcties op je rijlijn, vooraan duik je eerder door de voorpoten dan de limiet van de remmen is bereikt. Ook bij stevig doorknijpen op deze ijskoude ondergrond krijgen we het ABS pas in (geforceerde) nood getriggerd. 

Conclusie

We waren u nog een antwoord verschuldigd. Of Moto Morini’s Calibro ons met een warm gevoel huiswaarts stuurt? Welaan: jazeker! Voor 7.599 euro haal je gewoon een uitstekende cruiser in huis, met een prima blok, rijwielgedeelte en uitrusting, waarmee je zonder twijfel bewonderende blikken oogst. Op enkele twijfelpuntjes na – het schokkerige lagetoerengebied en de ietwat vervelende richtingaanwijzerknoppen – kunnen we niks bedenken waarom u ‘m op z’n minst niet even kan gaan testrijden. Zo, dan gaan we nu postvatten voor de open haard.

Pluspunten

+ Oogt piekfijn, heel netjes afgewerkt
+ Mooi prijskaartje
+ Krachtig, maar soepel lopend blok (vanaf 3.500 tpm)

Minpunten

– On/off bij lage toeren
– Bediening richtingaanwijzers

Technische gegevens Moto Morini Calibro

MOTOR
Type vloeistofgekoelde tweecilinder-in-lijn, DOHC
Cilinderinhoud 693 cc
Boring x slag 83 x 64 mm
Kleppen/cilinder 4
Compressieverh. 11,6:1
Carburatie Bosch EFI
Koppeling Natte multiplaat
Transmissie Zesbak
Eindoverbrenging Riem
PRESTATIES
Maximaal vermogen 69 pk @ 8.500 tpm
Maximaal koppel 68 Nm @ 6.500 tpm
ELEKTRONICA
Motor /
Rijwielgedeelte ABS
RIJWIELGEDEELTE
Frame Dubbel stalen wiegframe
Vering voor Conventionele 41mm voorvork
Stelmogelijkheden /
Vering achter Stereovering
Stelmogelijkheden Veervoorspanning
Veerweg v/a 120/100 mm
Rem voor Enkele 320 mm remschijf met axiaal gemonteerde J.Juan tweezuigerremklauw
Rem achter Enkele 255 mm remschijf met J.Juan enkelzuigerremklauw
Banden v/a 130/70-18, 180/65-16
MATEN & GEWICHTEN
Wielbasis 1.490 mm
Balhoofdhoek n.b.
Naloop n.b.
Zithoogte 725 mm
Gewicht 214 kg  (rijklaar)
Tankinhoud 15 liter
PRIJS & INFO
Prijs België v.a. € 7.599
Prijs Nederland v.a. € 8.699

 

Kledij Jelle

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.