Eerste test Royal Enfield Bear 650: Wanneer de Interceptor een scrambler wordt

De Indiase fabrikant Royal Enfield blijft zijn assortiment onvermoeibaar uitbreiden. Door gebruik te maken van het 650-platform verbreedt het aanbod bijna tegelijkertijd met de Bear 650 én de Classic 650. We hebben deze twee nieuwe machines net getest in de regio rond Madrid, en vandaag presenteren we de Bear 650.

Tekst : Pascal Mouton

Geleend platform

Royal Enfield lanceerde haar olie-/luchtgekoelde staande twin voor het eerst in 2019 met de Interceptor en Continental GT. Daarna kwamen de Meteor en Shotgun met hetzelfde blok. Dit jaar worden ook de Bear 650 en Classic 650 ten dans uitgenodigd. De Bear 650 is de scramblerversie van de Interceptor. Hij leent bijna het hele platform van de Interceptor, terwijl hij de visuele en technische specificaties van een scrambler overneemt. Dat wil dus zeggen dat het een wegmotor is die (vooral uiterlijk) werd aangepast voor licht offroadgebruik.

Prestigieus verleden

Het is eerder regel dan uitzondering geworden om een scrambler naar de toonzaal te rollen, en Royal Enfield doet met de Bear hetzelfde. Historisch gezien had het merk deze stap al in 1948 onder de Britse vlag gezet, maar dat is lang geleden. Toch heeft de Indiase fabrikant in haar prestigieuze verleden gegraven om nu de Bear te introduceren. Die naam komt van een legendarische race die plaatsvond in de Californische Mojave-woestijn en tot aan Bear Lake liep. Eddie Mulder, net 16 jaar oud, won die race in 1960 op een Royal Enfield die voor de gelegenheid was aangepast. Zijn prestatie liet een blijvende indruk achter. Niet alleen omwille van de erg jeugdige leeftijd van deze jongen, maar ook omdat hij maar liefst 700 deelnemers achter zich wist te houden.

Van de Interceptor naar de Bear

De Bear 650 borduurt verder op de Interceptor 650. De 648cc-tweecilinder is integraal overgenomen en levert nog steeds 47,4 pk. Het koppel is echter iets toegenomen, van 52,3 naar 56,5 Nm. De Bear heeft een 2-in-1-uitlaatsysteem, in tegenstelling tot de andere 650-modellen (met een 2-in-2). Het is deze aanpassing die nu eenmaal hoort bij de vestimentaire uitrusting van een scrambler en die voor de koppelwinst zorgt. Anderzijds is het wel atypisch dat de uitlaat niet echt hoog is geplaatst. En nu we het toch over modificaties hebben: de Bear heeft de 18-inch gietwielen van de Interceptor ingeruild voor spaakwielen, vooraan 17 inch en achteraan 19 inch. Ze zijn voorzien van stevige profielbanden van Indiase makelij. De MRF Dual Sport-banden werden speciaal voor deze machine ontwikkeld.

Nummerbord

Wat het chassis betreft, werd het stalen buizenframe op cruciale punten versterkt en is het subframe achteraan iets verhoogd. De vering is van Showa, met vooraan een niet-instelbare 43mm Big Piston upside-down voorvork (SF-BPF) en achteraan RSU stereo achterschokdempers met instelbare veervoorspanning. De veerweg is vergroot van 110 naar 130 mm vooraan en van 88 naar 115 mm achteraan. Qua uiterlijk valt op dat de carterdeksels en uitlaat zwart werden gelakt, en er is een prachtig vlak zadel met reliëf toegevoegd. De Bear draagt nummerborden aan beide zijden, zoals het hoort op een scrambler. Qua remmen is het Bybre die de klus klaart met vooraan een 320mm-remschijf die in de tang wordt genomen door een axiale remklauw met twee zuigers. Een 270mm-schijf met enkelzuigerremklauw neemt de achterkant voor zijn rekening. ABS kan worden uitgeschakeld op het achterwiel.

Vleugje modernisme

Met 90% van de brandstof in de tank weegt de Bear 214 kg, wat 3 kg minder is dan de Interceptor.  Het achtertandwiel van de eindaandrijving is vergroot van 37 naar 40 tanden. Van de technische staf horen we dat ook het stuur anders is. Als je op de motor stapt, valt meteen op dat de snelheidsmeters met wijzers zijn vervangen door een TFT-kleurenscherm. Dit scherm, dat kan worden verbonden met Google Maps, is identiek aan het dashboard van de Himalayan 450. Het is vrij uitgebreid en bevat veel informatie die kan worden geselecteerd via een vier-assig bedieningshendel op de linkerstuurhelft.  Er is ook een USB-oplaadaansluiting aan de zijkant. Wel is het nogal omslachtig om bijvoorbeeld de dagtellers opnieuw in te stellen.

Smal bij het kruis

Met een zadelhoogte van 830 mm kom ik met m’n 1m70 alleen met de tippen van de laarzen aan de grond. Maar omdat het zadel smal is bij het kruis, kan ik daarmee leven. De bedieningselementen hebben in overeenstemming met de huidige normen van het 650-platform een mooie zwarte textuur, net als de twee verstelbare rem- en koppelingshendels. De tweecilinder schiet in gang met een gedempt, maar zeer aanwezig geluid. De eerste versnelling wordt geruisloos ingeschakeld en we vertrekken voor een korte rit van ruim honderd kilometer.

Aangenaam om te rijden

De versnellingsbak schakelt even boterzacht als altijd. Het laat zich meteen voelen dat de voorkant geleid wordt door een 19-inch wiel, maar de voorkant reageert verder heel goed. Vanochtend is het koud, niet meer dan 4 graden, en de weg is op veel plaatsen nog nat. Voorzichtig test ik de grip van de MRF-banden, die me meer dan voldoende lijkt. Met zijn kortere versnellingsbak klimt de Bear snel in de toeren. Het duurt dan ook niet lang voordat we de top van onze eerste ‘kleine pas’ bereiken en naar beneden duiken richting een in mist gehulde vallei. Toch maakt de volledige ledverlichting van de Bear je goed zichtbaar.

Paar beperkingen

Het comfort zou wél beter kunnen. De achterdemping is een beetje te hard, hoewel de veervoorspanning al ingesteld stond op de zachtste stand. En dat bleek bij iedereen het geval, of de rijder nu 70 of 110 kg woog. Nog een geluk dat het fraaie zadel comfortabel is, want dat verguldt de pil enigszins. De Bybre-remmen zijn redelijk progressief en consistent. Na een aantal uren rijden, merk ik pijn in mijn rechterpols. Ik weet dat ik geen jong veulen meer ben ben, maar toch is het de eerste keer dat het me overkomt en ik blijk niet de enige te zijn. Misschien dat het nieuwe stuur meer geschikt is voor rustig rijden dan voor een rit met het mes tussen de tanden.

Conclusie

Met deze scramblerversie van de Interceptor geeft Royal Enfield het 650-platform een hoger pretgehalte. De Bear 650 is leuk genoeg om motorrijders te kunnen bekoren die op zoek zijn naar een beetje avontuur, en bundelt dat pretpakket in een machine met tijdloze looks.

Pluspunten

Leuke motor

Toegankelijkheid

Afwerking

Minpunten

Te harde achtervering

Losse tankdop zonder scharnier

Technische gegevens

 

MOTOR

Type: lucht/oliegekoelde paralleltwin

Cilinderinhoud: 648cc

Boring x slag: 78 x 67,8 mm

Compressieverhouding: 9,5:1

Koppeling: natte multiplaat

Transmissie: zesbak

Eindoverbrenging: ketting

 

PRESTATIES

Maximumvermogen: 47 pk @ 7.150 tpm

Maximumkoppel: 56 Nm @ 5.150 tpm

 

ELEKTRONICA

Motor: /

Rijwielgedeelte: ABS achteraan uitschakelbaar

 

RIJWIELGEDEELTE

Frame: stalen buizenframe

Vering voor: 43 mm UPSD

Stelmogelijkheden: /

Vering achter: dubbele schokdempers

Stelmogelijkheden: veervoorspanning

Veerweg v/a: 130/115 mm

Rem voor: enkele 320mm-schijf met tweezuigerklauw

Rem achter: enkele 270mm-schijf met eenzuigerklauw

Banden v/a: 100/90-R19, 140/80-R17

 

AFMETINGEN

Rijklaargewicht: 214 kg

Tankinhoud: 13,7 liter

Wielbasis: 1.460 mm

Zithoogte: 830 mm

Balhoofdhoek: n.n.b.

Naloop: n.n.b.

 

PRIJS

België: € 8.299

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.