Eerste test Suzuki V-Strom 800: Ware schoonheid zit van binnen

Na de GSX-8S naked bike en V-Strom 800DE is de nieuwe V-Strom 800 al de derde telg op het 800cc-twinplatform. Een motorfiets die niet als verrassing komt, want ook van de 1050 en 650 heeft de V-Strom een adventure én een asfaltvariant. We trokken naar het zuiden van Frankrijk om te voelen wat de meerwaarde is van zo’n onroadgerichtige V-Strom 800, en te zien wat de verschillen met z’n DE-broertje zijn.

Big business

Adventure motoren zijn big business in de motorwereld. Een stoere uitstraling, gemaakt om op alle soorten wegen te rijden en woest aantrekkelijk voor de avonturier in elke man/vrouw. Maar niet iedereen is gediend met een groot 21-inch voorwiel en andere offroadgerichte onderdelen. Zij willen dus wel de looks van een adventure motor, maar dan eentje die aangepast is naar gebruik op de openbare weg. In het geval van de nieuwe V-Strom 800 zitten de grootste wijzigingen, in vergelijking met de Dual Explorer-variant, in de banden, velgen en vering.

Op maat gemaakte Dunlops

De V-Strom 800 krijgt een 19-inch voorband in plaats van een 21 inch op de DE. Achteraan blijft 17 inch behouden. Het rubber komt van Dunlop, met een D614 op maat gemaakte band voor de 800 en Trailmax Mixtour voor de DE. De velgen zijn van aluminium in plaats van de gespaakte versies op de DE. Kijk je meer in detail, dan valt ook de andere vering op. Die heeft minder veerweg op de 800 (150 mm) en is beperkter instelbaar. Bijgevolg veranderen ook de grondspeling (185 mm) en de zadelhoogte (825 mm). De voorrem krijgt een radiaal gemonteerde remklauw in plaats van een axiaal gemonteerd exemplaar op de DE.

Daffy Duck

Verder is het windscherm breder en hoger, het stuur smaller en sportiever, en zijn de voetsteunen van aluminium bedekt met rubber, waar de DE stalen steunen heeft met uitneembaar rubber. Tot slot ontbreken motor- en radiatorbescherming en handkappen, die op de DE standaard zijn. En niet te vergeten; het snaveltje aan de voorkant ziet er niet zo spits uit als op de DE, maar eerder afgerond en licht naar omhoog gericht, waardoor de V-Strom 800 in profiel wat wegheeft van Daffy Duck.

Onsamenhangend design

Over het design van de V-Strom 800 lopen we niet meteen warm. Het geheel ziet er nogal onsamenhangend uit. En dat is best verwonderlijk, want de neus – gedeeltelijk van de bijzonder geslaagde GSX-8S – is wel eigen en goed gelukt. Ook de V-Strom 800DE vinden we een knappe verschijning, met zijn gouden spaakvelgen en toffe kleuren. Bij de straatgerichte Suzuki blijft het beperkt tot blauw, zwart of grijsgroen. Daarbij is de achterkant altijd zwart, en niet meegekleurd zoals op de DE.

Verticaal windscherm

De V-Strom 800 ziet er ook wat lomper uit, mede dankzij het grote en zo goed als compleet verticale windscherm. Dat mocht trouwens nog een centimeter of zes hoger zijn, want de wind waait nu vol op je helm. Instellen kan op drie standen, maar dan heb je gereedschap nodig. Voor de rest valt er niets te klagen qua comfort op de V-Strom. Het zadel is bijzonder aangenaam en loopt fijn door over de benzinetank, en de zitpositie is meer dan prima. Je zit ietwat sportiever, dus met je armen meer naar voren en je voeten meer naar achteren, dan op de DE, maar we spreken over millimeters.

Precies goed

Wat je wél voelt, is het 19-inch voorwiel en de meer straatgerichte banden. Zeggen dat het een wereld van verschil is, zou overdreven zijn, maar het is duidelijk aangenamer om met een wat kleinere voorband over het asfalt te rijden. De hele motor reageert beter, sneller, verfijnder en stuurt over het algemeen sportiever. Hij heeft minder lang nodig om overgegooid te worden en geeft meer feedback als je eenmaal in de bocht zit.
Voor de rest kan het rijden met de V-Strom 800 samengevat worden in één zin: neutraal in de beste zin van het woord. De Suzuki doet alles goed. Hij rijdt comfortabel, met veren die goed afgesteld zijn. Niet te hard om van je zadel te stuiteren, niet te zacht om uit de bocht te vliegen. Precies goed. De remmen werken prima. Ze grijpen mooi aan en zijn perfect bedienbaar met één vinger. Hij stuurt vertrouwenwekend, met een typisch sportief Suzuki-randje. Perfect voor beginnende motorrijders en uitdagend genoeg voor de ervaren rotten.

Meesterwerk

Toch is er één onderdeel dat een aparte vermelding krijgt omdat het niet in dat ‘neutrale’ thema past; het motorblok. Wat een meesterwerk is dat! Het had zich al bewezen in de GSX-8S als een sportief en prikkelend blok, maar ook in de V-Strom toont de paralleltwin hoe veelzijdig die is. Met 84 pk en 78 Nm is de acceleratie nooit indrukwekkend, maar de bruikbaarheid is dat net wel. Net zoals Yamaha al jaren doet, is Suzuki nu ook overgestapt naar een 270-graden krukas. Dat biedt twee voordelen: je kunt als fabrikant een goedkopere paralleltwin bouwen in plaats van een duurdere V-twin, zonder dat V-gevoel te verliezen. Meer koppel bij lage toeren is namelijk de sleutel tot succes.

Langs de dokter

De twin is perfect afgesteld op gebruik in de V-Strom. Gretig bij lage toeren en niks te zoeken helemaal bovenin. Daar komt de meerderheid van de V-Strom-rijders toch nooit. Het blok pikt mooi op en de gasreactie is perfect afgesteld. Toch niet helemaal je ding? Dan heb je keuze uit drie rijmodi. Nog steeds niet wat je wilt? Dan scheelt er iets aan je rechterpols en ga je best eens langs de dokter.
Schakelen met de assist & slipperkoppeling is een eitje. Schakelen met de op-en-neer-quickshifter een hardgekookt exemplaar. Het verloopt – voor een paralleltwin – vrij soepel, maar mocht wat minder stoterig zijn bij het afschakelen. Daarbij moeten we wel vermelden dan onze testmotor nog maar 600 km op de teller had.

Conclusie

De Suzuki V-Strom 800 is zo’n machine waarvan je gewoon weet dat er uren en uren testwerk mee gepleegd zijn. Hoezo dan? Omdat je tijdens het rijden op geen enkel moment aan het nadenken bent over bijvoorbeeld je gasstand, je zitpositie of de gekozen versnelling. Het gaat als vanzelf. En toch is hij, mede dankzij het uitmuntende motorblok, spannend genoeg om je zintuigen te prikkelen. Hij moet het niet van zijn looks hebben, maar wel van zijn neutrale karakter. Foefjes zoals Easy Start, waarbij je slechts kort op de startknop moet duwen om te motor op gang te krijgen, en Low RPM Assist om geen mal figuur te slaan als je vertrekt in eerste versnelling, zijn leuk. Nóg leuker zou het zijn als het windscherm instelbaar was en als hij cruisecontrol had. Twee relatief eenvoudige ingrepen die de V-Strom 800 wat extra hadden gegeven ten opzichte van de knappere 800DE. Maar bij deze: zie de V-Strom 800 niet als een model onder de 800DE of een minder uitgeruste DE. Integendeel, het is op asfalt de betere keuze. En we doen er nog een schepje bovenop. De V-Strom 800 is in zijn segment een van de beste keuzes die je kunt maken.

Technische gegevens

MOTOR

Type: vloeistofgekoelde twee-in-lijn

Cilinderinhoud: 776cc

Boring x slag: 84 x 70,0 mm

Compressieverh.: 12,8:1

Koppeling: natte multiplaat, A&S-koppeling

Transmissie: zesbak

Eindoverbrenging: ketting

PRESTATIES

Maximaal vermogen: 84 pk @ 8.500 tpm

Maximaal koppel: 78 Nm @ 6.800 tpm

ELEKTRONICA

Motor: rijmodi, Suzuki Easy Start, Low RPM Assist

Rijwielgedeelte: tractiecontrole, quickshifter, instelbare ABS

RIJWIELGEDEELTE

Frame: stalen frame

Vering voor: UPSD-telescoopvork

Stelmogelijkheden: veervoorspanning

Vering achter: monoshock

Stelmogelijkheden: veervoorspanning en uitgaande demping

Veerweg v/a: 150/150 mm

Rem voor: dubbele 310mm schijven met radiale vierzuigerklauwen

Rem achter: enkele 260mm schijf met éénzuigerklauw

Banden v/a: 110/80-R19, 150/70-R17

AFMETINGEN

Rijklaargewicht: 223 kg

Tankinhoud: 20 l

Wielbasis: 1.515 mm

Zithoogte: 825 mm

Balhoofdhoek: 26°

Naloop: 124 mm

PRIJS

België: € 10.999,- (richtprijs)

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.