Eerste test SYM ADXTG400: Marketing vs kunde

Wie had ooit kunnen denken dat avontuurlijke motorscooters een ding zouden worden? Twee concepten die in theorie behoorlijk ver van elkaar af staan. Maar toch slagen fabrikanten erin om een scooter avontuurlijk/offroadgericht te maken. Net zoals autobouwers al jaren SUV’s weten te verkopen aan mensen die niet eens weten wat vierwielaandrijving is. Laten uitschijnen naar de buitenwereld dat je een avontuurlijke ziel hebt – maar het eigenlijk helemaal niet bent – is een fikse meerprijs waard. Hetzelfde geldt voor motoren en scooters. Hebben ze die marketingoefening bij SYM met de nieuwe ADXTG400 even slim aangepakt?

Vernuftige monocilinder

Net op het moment dat Honda haar vernieuwde X-ADV bekendmaakt, staan wij in Athene klaar voor een testrit met de SYM ADXTG400. Toeval of niet? Dat het segment leeft, is duidelijk. Honda nam de sprong in het diepe in 2017, en ze kwamen van een succesvolle duik terug boven water. Andere fabrikanten volgden mondjesmaat, met deze keer SYM aan de beurt. De Taiwanezen gaan voor een lichtere machine, want zoals de naam het al doet vermoeden, gebruikt SYM een 400cc-ééncilinder. Eigen aan dat type motoren is het uitdrukkelijke trillen, meer en intenser dan een 300cc. SYM lost dat ‘probleem’ op door twee balansassen aan het blok toe te voegen en dus minder vibraties te ontwikkelen. Maar dat is niet het enige vernuftige aan de monocilinder. Bij SYM zijn ze all-in gegaan. Zo heeft het blok ook twee oliepompen voor continue smering, zelfs als je steil naar boven of onder aan het rijden bent. Variabele inlaatkleppen zorgen op hun beurt voor een betere acceleratie bij lage toeren én minder verbruik.

Multi-link ophanging

Als SYM zegt dat ze all-in gaan, dan doen ze het ook fatsoenlijk. Wat dacht je van een aluminium motorfietsframe en een multi-link ophanging? Juist, de ADXTG400 heeft dus ook geen typische riemaandrijving, maar zowaar een ketting. Daarbij is de ophanging achteraan bijzonder knap en mooi afgewerkt. Verder ook nog een manueel instelbaar windscherm, een ‘offroad’stuur dat van positie kan veranderd worden, verlengde voetplanken zodat er makkelijker rechtstaand gereden kan worden, een smart key en een bagageruimte onder het zadel van 32 liter. Voor de echte offroaders kunnen zowel de tractiecontrole als ABS achteraan uitgeschakeld worden. Behoorlijk indrukwekkend allemaal, als je het ons vraagt.

Motorfietsframe

Er staat ons een gevarieerde test te wachten in de Atheense Riviera. De semi-offroadbanden van Maxxis zien er stoer uit, maar op het gladde Griekse asfalt – bij droge, zomerse temperaturen welteverstaan – is voorzichtigheid geboden. Gelukkig is de ADXTG zo manoeuvreerbaar als een fiets, dankzij de massacentralisatie van zowel het motorblok, de benzinetank als de batterij. Alle zware onderdelen zijn zo dicht mogelijk bij elkaar in het midden van de scooter geplaatst, waardoor je de SYM overgooit zonder ook maar enige vorm van moeite. Je hebt echt het gevoel met een lichtgewicht onderweg te zijn, ondanks zijn 213 rijklare kilo’s. De 400cc-mono pakt goed op en trekt fijn door, zonder uitzonderlijk te presteren. Wel opvallend is de trillingvrije loop. Die tweede balansas doet duidelijk zijn ding, zowel bij lage als hoge toeren. Nog opvallender is de stabiliteit bij hoge snelheid. Ga snel over een bochtige weg en je krijgt niet dat typische scootergewaggel, maar een uitgebalanceerd, stijf geheel dat ruimte laat voor meer. Het doet ons sterk denken aan de handling van de Yamaha TMAX, die ook gebruikmaakt van zo’n motorfietsframe.

Offroad of softroad?

De grote ‘maar’ moeten we uiteraard nog behandelen, want hoe gedraagt de ADXTG zich offroad? Hij is ervoor gemaakt, en we weten ook wel dat we er geen enduro mee moeten rijden, maar gravelpaden en ruige bergwegen moeten zeker mogelijk zijn. We knallen op een met dikke rotsstenen bezaaide kustweg en komen al snel tot de conclusie dat dit niet het ideale speelterrein is voor de SYM. Dat heeft meerdere redenen. Ten eerste zijn de veerwegen (voor 140 mm, achter 115 mm) te beperkt voor dit type werk, waardoor je al snel op de limiet zit van de niet-instelbare vering. Die klappen klinken en voelen niet lekker. Kleine oneffenheden worden er knap uitgetrild, maar grotere stenen zijn moeilijk omdat de hogesnelheidsdemping te zacht is. Ten tweede heeft de ADXTG een 15-inch wiel vooraan, wat normaal is voor een adventure scooter, maar wat ervoor zorgt dat je ieder steentje of insect waar je over rijdt voelt. De norm bij avontuurlijke motoren is 21 inch vooraan, en nee, dat moeten we zeker niet vergelijken. Je voelt gewoon heel veel en de scooter wordt er niet rustiger van. Daarnaast is het ook een gedoe om de TCS en ABS uit te schakelen als je gaat offroaden. In plaats van een aparte knop op het stuur of dashboard te plaatsen, want daar is nog ruimte, moet je eerst in het menu gaan en goochelen met knoppen inhouden en dat soort gedoe. Dat wil je niet, want je rijdt (wellicht) niet iedere dag offroad.

Kwispelen

Kun je er dan echt niks mee offroad? Jawel hoor. De ADXTG is een genot om te rijden op gravelwegen. De gasreactie is fijn, je kunt eenvoudig achteraan bijremmen met je linkerhand en zelfs rechtstaand rijden verloopt prima. De voetplanken zijn vrij eenvoudig verlengd naar achteren toe, waardoor je ruim plaats hebt om te staan. Hij voelt ook makkelijk beweegbaar aan en je kunt de SYM fijn sturen. De Maxxis-banden doen hun werk prima en de remmen doen wat ze kunnen voor een enkele schijf vooraan en achteraan, ook op het asfalt. Met de tractiecontrole uitgeschakeld kun je gecontroleerd kwispelen met de achterkant. Vrees voor schade aan de onder-/motorkant moet je trouwens niet hebben, want er is een beschermingsplaat gemonteerd. Ook je handen zijn afgedekt van uitstekende takken dankzij handbeschermers.

Conclusie

SYM moeit zich succesvol in het adventure motorscootersegment. De ADXTG400 is een indrukwekkende machine. Hij ziet er niet alleen stoer uit, hij is ook knap afgewerkt en pakt onderhuids uit met nuttige technologie. Vooral de trillingvrije loop van de fijne ééncilinder blijft ons bij. Qua prestaties, rijgedrag en comfort valt er weinig te klagen, op een moeilijk al rijdend instelbaar windscherm. Dat aanpassen doe je best als je ergens stilstaat. De ADXTG wordt in de markt gezet als een adventure scooter met offroadcapaciteiten, maar zoek het zeker niet te extreem op. Gravelwegen en oneffen bergpaden zijn echter prima te doen dankzij de semi-offroadbanden, uitschakelbare elektronica en goede ophanging. Maar hoeveel eigenaren gaan dat ook daadwerkelijk doen? En zo eindigt het verhaal weeral op een marketingoefening. Vanuit ons standpunt een zeer geslaagde, mocht dat nog niet duidelijk zijn.

Foto’s: SYM

Pluspunten

Design

Trillingvrije motorloop

Ophanging

Minpunten

Windscherm moeilijk rijdend instelbaar

Omslachtig TCS en ABS uitschakelen

Echte offroad wordt lastig

Technische gegevens

 

MOTOR

Type: vloeistofgekoelde monocilinder

Cilinderinhoud: 399cc

Boring x slag: 83 x 73,8 mm

Compressieverh.: n.n.b.

Transmissie: CVT

Eindoverbrenging: ketting

 

PRESTATIES

Maximaal vermogen: 35 pk @ 7.000 tpm

Maximaal koppel: 37 Nm @ 5.500 tpm

 

ELEKTRONICA

Motor: /

Rijwielgedeelte: uitschakelbare tractiecontrole en ABS

 

RIJWIELGEDEELTE

Frame: aluminium vakwerkframe

Vering voor: 41 mm UPSD

Stelmogelijkheden: /

Vering achter: multi-link

Stelmogelijkheden: /

Veerweg v/a: 140/115 mm

Rem voor: 275mm enkele remschijf met vierzuigerklauw

Rem achter: 233mm enkele remschijf met tweezuigerklauw

Banden v/a: 120/70 R15, 150/70 R14

 

AFMETINGEN

Rijklaargewicht: 213 kg

Tankinhoud: 13 liter

Wielbasis: 1.535 mm

Zithoogte: 790 mm

Balhoofdhoek: n.n.b.

Naloop: n.n.b.

 

PRIJS

België: n.n.b.

Kledij Gijs

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.