Eerste test SYM ADXTG400: Marketing vs kunde
Wie had ooit kunnen denken dat avontuurlijke motorscooters een ding zouden worden? Twee concepten die in theorie behoorlijk ver van elkaar af staan. Maar toch slagen fabrikanten erin om een scooter avontuurlijk/offroadgericht te maken. Net zoals autobouwers al jaren SUV’s weten te verkopen aan mensen die niet eens weten wat vierwielaandrijving is. Laten uitschijnen naar de buitenwereld dat je een avontuurlijke ziel hebt – maar het eigenlijk helemaal niet bent – is een fikse meerprijs waard. Hetzelfde geldt voor motoren en scooters. Hebben ze die marketingoefening bij SYM met de nieuwe ADXTG400 even slim aangepakt?
Vernuftige monocilinder
Net op het moment dat Honda haar vernieuwde X-ADV bekendmaakt, staan wij in Athene klaar voor een testrit met de SYM ADXTG400. Toeval of niet? Dat het segment leeft, is duidelijk. Honda nam de sprong in het diepe in 2017, en ze kwamen van een succesvolle duik terug boven water. Andere fabrikanten volgden mondjesmaat, met deze keer SYM aan de beurt. De Taiwanezen gaan voor een lichtere machine, want zoals de naam het al doet vermoeden, gebruikt SYM een 400cc-ééncilinder. Eigen aan dat type motoren is het uitdrukkelijke trillen, meer en intenser dan een 300cc. SYM lost dat ‘probleem’ op door twee balansassen aan het blok toe te voegen en dus minder vibraties te ontwikkelen. Maar dat is niet het enige vernuftige aan de monocilinder. Bij SYM zijn ze all-in gegaan. Zo heeft het blok ook twee oliepompen voor continue smering, zelfs als je steil naar boven of onder aan het rijden bent. Variabele inlaatkleppen zorgen op hun beurt voor een betere acceleratie bij lage toeren én minder verbruik.
Multi-link ophanging
Als SYM zegt dat ze all-in gaan, dan doen ze het ook fatsoenlijk. Wat dacht je van een aluminium motorfietsframe en een multi-link ophanging? Juist, de ADXTG400 heeft dus ook geen typische riemaandrijving, maar zowaar een ketting. Daarbij is de ophanging achteraan bijzonder knap en mooi afgewerkt. Verder ook nog een manueel instelbaar windscherm, een ‘offroad’stuur dat van positie kan veranderd worden, verlengde voetplanken zodat er makkelijker rechtstaand gereden kan worden, een smart key en een bagageruimte onder het zadel van 32 liter. Voor de echte offroaders kunnen zowel de tractiecontrole als ABS achteraan uitgeschakeld worden. Behoorlijk indrukwekkend allemaal, als je het ons vraagt.
Motorfietsframe
Er staat ons een gevarieerde test te wachten in de Atheense Riviera. De semi-offroadbanden van Maxxis zien er stoer uit, maar op het gladde Griekse asfalt – bij droge, zomerse temperaturen welteverstaan – is voorzichtigheid geboden. Gelukkig is de ADXTG zo manoeuvreerbaar als een fiets, dankzij de massacentralisatie van zowel het motorblok, de benzinetank als de batterij. Alle zware onderdelen zijn zo dicht mogelijk bij elkaar in het midden van de scooter geplaatst, waardoor je de SYM overgooit zonder ook maar enige vorm van moeite. Je hebt echt het gevoel met een lichtgewicht onderweg te zijn, ondanks zijn 213 rijklare kilo’s. De 400cc-mono pakt goed op en trekt fijn door, zonder uitzonderlijk te presteren. Wel opvallend is de trillingvrije loop. Die tweede balansas doet duidelijk zijn ding, zowel bij lage als hoge toeren. Nog opvallender is de stabiliteit bij hoge snelheid. Ga snel over een bochtige weg en je krijgt niet dat typische scootergewaggel, maar een uitgebalanceerd, stijf geheel dat ruimte laat voor meer. Het doet ons sterk denken aan de handling van de Yamaha TMAX, die ook gebruikmaakt van zo’n motorfietsframe.
Offroad of softroad?
De grote ‘maar’ moeten we uiteraard nog behandelen, want hoe gedraagt de ADXTG zich offroad? Hij is ervoor gemaakt, en we weten ook wel dat we er geen enduro mee moeten rijden, maar gravelpaden en ruige bergwegen moeten zeker mogelijk zijn. We knallen op een met dikke rotsstenen bezaaide kustweg en komen al snel tot de conclusie dat dit niet het ideale speelterrein is voor de SYM. Dat heeft meerdere redenen. Ten eerste zijn de veerwegen (voor 140 mm, achter 115 mm) te beperkt voor dit type werk, waardoor je al snel op de limiet zit van de niet-instelbare vering. Die klappen klinken en voelen niet lekker. Kleine oneffenheden worden er knap uitgetrild, maar grotere stenen zijn moeilijk omdat de hogesnelheidsdemping te zacht is. Ten tweede heeft de ADXTG een 15-inch wiel vooraan, wat normaal is voor een adventure scooter, maar wat ervoor zorgt dat je ieder steentje of insect waar je over rijdt voelt. De norm bij avontuurlijke motoren is 21 inch vooraan, en nee, dat moeten we zeker niet vergelijken. Je voelt gewoon heel veel en de scooter wordt er niet rustiger van. Daarnaast is het ook een gedoe om de TCS en ABS uit te schakelen als je gaat offroaden. In plaats van een aparte knop op het stuur of dashboard te plaatsen, want daar is nog ruimte, moet je eerst in het menu gaan en goochelen met knoppen inhouden en dat soort gedoe. Dat wil je niet, want je rijdt (wellicht) niet iedere dag offroad.
Kwispelen
Kun je er dan echt niks mee offroad? Jawel hoor. De ADXTG is een genot om te rijden op gravelwegen. De gasreactie is fijn, je kunt eenvoudig achteraan bijremmen met je linkerhand en zelfs rechtstaand rijden verloopt prima. De voetplanken zijn vrij eenvoudig verlengd naar achteren toe, waardoor je ruim plaats hebt om te staan. Hij voelt ook makkelijk beweegbaar aan en je kunt de SYM fijn sturen. De Maxxis-banden doen hun werk prima en de remmen doen wat ze kunnen voor een enkele schijf vooraan en achteraan, ook op het asfalt. Met de tractiecontrole uitgeschakeld kun je gecontroleerd kwispelen met de achterkant. Vrees voor schade aan de onder-/motorkant moet je trouwens niet hebben, want er is een beschermingsplaat gemonteerd. Ook je handen zijn afgedekt van uitstekende takken dankzij handbeschermers.
Conclusie
SYM moeit zich succesvol in het adventure motorscootersegment. De ADXTG400 is een indrukwekkende machine. Hij ziet er niet alleen stoer uit, hij is ook knap afgewerkt en pakt onderhuids uit met nuttige technologie. Vooral de trillingvrije loop van de fijne ééncilinder blijft ons bij. Qua prestaties, rijgedrag en comfort valt er weinig te klagen, op een moeilijk al rijdend instelbaar windscherm. Dat aanpassen doe je best als je ergens stilstaat. De ADXTG wordt in de markt gezet als een adventure scooter met offroadcapaciteiten, maar zoek het zeker niet te extreem op. Gravelwegen en oneffen bergpaden zijn echter prima te doen dankzij de semi-offroadbanden, uitschakelbare elektronica en goede ophanging. Maar hoeveel eigenaren gaan dat ook daadwerkelijk doen? En zo eindigt het verhaal weeral op een marketingoefening. Vanuit ons standpunt een zeer geslaagde, mocht dat nog niet duidelijk zijn.
Foto’s: SYM
Pluspunten
Design
Trillingvrije motorloop
Ophanging
Minpunten
Windscherm moeilijk rijdend instelbaar
Omslachtig TCS en ABS uitschakelen
Echte offroad wordt lastig
Technische gegevens
MOTOR
Type: vloeistofgekoelde monocilinder
Cilinderinhoud: 399cc
Boring x slag: 83 x 73,8 mm
Compressieverh.: n.n.b.
Transmissie: CVT
Eindoverbrenging: ketting
PRESTATIES
Maximaal vermogen: 35 pk @ 7.000 tpm
Maximaal koppel: 37 Nm @ 5.500 tpm
ELEKTRONICA
Motor: /
Rijwielgedeelte: uitschakelbare tractiecontrole en ABS
RIJWIELGEDEELTE
Frame: aluminium vakwerkframe
Vering voor: 41 mm UPSD
Stelmogelijkheden: /
Vering achter: multi-link
Stelmogelijkheden: /
Veerweg v/a: 140/115 mm
Rem voor: 275mm enkele remschijf met vierzuigerklauw
Rem achter: 233mm enkele remschijf met tweezuigerklauw
Banden v/a: 120/70 R15, 150/70 R14
AFMETINGEN
Rijklaargewicht: 213 kg
Tankinhoud: 13 liter
Wielbasis: 1.535 mm
Zithoogte: 790 mm
Balhoofdhoek: n.n.b.
Naloop: n.n.b.
PRIJS
België: n.n.b.