Eerste test Triumph TF250-E & TF450-E: Nieuwe mesjes

Triumph heeft sinds de komst van hun 250 en 450 MX-motoren niet stilgezeten. Het lijkt wel of ze aan een blitzkrieg zijn begonnen in de offroadsector. Waar de Japanners de laatste jaren minder spectaculair dan vroeger uit de hoek komen, neemt Triumph de handdoek op. De manier waarop ze het doen, kan hun naam weleens alle eer aandoen.

Tekst: Nicky Kenis

Eerste enduro’s ooit voor Triumph

Triumph brengt na de MX-modellen haar allereerste enduro 250cc en 450cc-modellen ooit op de markt. Wij mogen erbij zijn om dit historisch moment te beleven op het Spaanse domein ‘Les Comes’ als een van de tien eerste testrijders op deze aardbol die de motoren aan de tand kunnen voelen. Beetje alsof je zou zeggen dat je het eerste vriendje van Shakira geweest bent …of toch aan haar tand mocht voelen.

Koplamp + jiffy en klaar?

Doorgaans zullen de meesten denken dat Triumph gewoon een koplamp en een zijstandaard naar de TF250 en TF450 heeft gegooid, en klaar. Oh, en het 18-inch wiel niet vergeten. Bij veel merken was dit in een ver verleden een feit. Anno 2025 is dat visueel de basis, maar als je wat dichterbij komt, zie je een wereld van verschil. Triumph heeft voor haar enduro’s, net zoals bij de TF-X, een team bij elkaar gekregen om ervoor te zorgen dat ze niet met een ezel naar de paardenraces trekken. De ingenieurs hebben gebruikgemaakt van de ervaring van viervoudig wereldkampioen Ivan Cervantes en viervoudig wereldkampioen Paul Edmondson. Voeg hier testpiloten Sam Sunderland en Jan de Wandelaar – a.k.a. Jonny Walker – aan toe, en je mag een capabele motor verwachten.

Tech talk

Het lichte aluminium frame dat voor zowel de TF250-E als TF450-E identiek is, krijgt een achterbrug die 10 mm langer is ten opzichte van de TF-X modellen. Geassembleerd met KYB voor-en achtervering, Michelin Enduro 2-rubber en D.I.D.-velgen. Dat geheel zorgt voor de nodige stabiliteit en grip tijdens eender welk terrein dat onder noppen door wordt geschoven. Een wendbare basis die zich opvallend vlot tussen de bomen door laat manoeuvreren. Zo wendbaar dat het leek alsof we een zondagsrit met de MTB aan het doen waren.

Zwaardere krukassen

Op het vlak van vermogen heeft Triumph heel wat aanpassingen gedaan om het motorblok op endurorijden af te stemmen. De krukas kreeg een gewichtstoename van maar liefst 30% bij de 450 en 34% bij de 250 ten opzichte van de krukassen van de MX-motoren. Dit zorgt voor een soepeler en controleerbaarder vermogen op technische stukken. Beide TF-E modellen hebben ook aangepaste nokkenassen voor het precies bedienen van de kleppen, afgestemd op enduro. Om het plaatje compleet te maken, hebben beide modellen zes versnellingen. De zesde – overdrive – versnelling maakt de momenten op asfalt en langere periodes van een constante snelheid net iets aangenamer. Tijdens het testen was het wel duidelijk dat we zeer lange versnellingen hadden. In tweede en derde is er een heel breed koppel en moet je je niet gek schakelen om in de juiste toeren te belanden. Stellen dat dit een perfecte versnellingsbakverhouding is, is een understatement.

Complete uitrusting

Wat de TF-E’s vooral zo compleet maakt, is dat ze erop voorzien zijn om in de meest barre omstandigheden te presteren. Triumph heeft standaard een koelingsventilator voorzien aan de achterkant van de radiator, wat goed van pas komt in zeer warme omstandigheden, op trage technische trails of over rotsen. Op deze manier blijft de koeling verzekerd en het verlies van vermogen beperkt. Voor de snellere secties en actie hebben de Britten gekozen voor Brembo-remmen.

Voluit voor elektronica

Op vlak van elektronica gingen ze in Hinckley ook voluit. Launch control om als eerste uit de startblokken te knallen, een quickshifter die ervoor zorgt dat je niet meer moet ontkoppelen tussen tweede en zesde versnelling, tractiecontrole om het achterwiel onder controle te houden bij gladde omstandigheden en tot slot twee mappings. Die konden we uitvoerig testen en maakten dag en nacht verschil. Het lijkt wel alsof je twee motoren in één hebt. De TC, LC en QS zijn simpel te bedienen aan de linkerkant van het stuur, net naast de bedieningsmodule van de lichten. Niet onbelangrijk is dat het design en de weergave van deze knoppen zeer duidelijk is en makkelijk al rijdend te bedienen.

Extra’s

Triumph biedt nog wat extra opties aan. Een Akrapovic titanium uitlaat, een link-protector om met een gerust hart de rotsen te beklimmen, een 20 mm lager zadel en een WiFi-com module waarmee je via de MX-Tune Pro app je motormanagement volledig zelf kan bepalen. Hiermee is er keuze tussen nog zes extra mappings om het motorkarakter via de Athena ECU af te stellen op verschillende terrein- en weersomstandigheden. Elke map heeft dan ook de naam waarvoor ze het best geschikt is, bijvoorbeeld Sand, Rain,…

Order and supply

Als kers op de taart wil Triumph inzetten op service. Heb je iets nodig nadat je jezelf over een te hoge boomstronk hebt gekatapulteerd? Dan kan je zelf je onderdeel opzoeken en laten klaarleggen bij je dichtstbijzijnde dealer. Dit loopt via het ‘order and supply’-systeem dat ervoor zorgt dat iedereen zo snel mogelijk geholpen is. Zo zouden onderdelen die je aangeeft binnen de 24 uur bij je dealer beschikbaar zijn.

Les Comes… natte Cojones

Oké, een perslancering in Spanje eind april. Verwachtingen tijdens het klaarmaken van de reiskoffer waren zonnig weer en stoffige trails. Een dag later tijdens de riders briefing keken we elkaar allemaal aan met de vraag of we een jasje zouden aandoen of niet? Voor de meesten was het een statement om het geloof in de zon niet te verliezen en zelfs nog met een getinte lens van start te gaan. Vergissen is menselijk… We hebben de Engelse motor in typisch Engels weer getest. Drie uur stevige regen tijdens onze single trails over verschillende ondergronden en twee specials. Gelukkig gaf de zon in de namiddag dan toch nog een teken van leven en konden we in droge omstandigheden afwerken en net ietsje meer op het gas gaan.

450 powerhouse

De 450 is duidelijk een powerhouse. Hij tikt af op 59 pk en 117 kg. Door het lichte framewerk en de KYB-vering is het opvallend hoe licht en wendbaar hij stuurt. De motor heeft door zijn speciale krukas en nokkenas een motorkarakter dat zeer soepel is en sterk onderin, zonder dat je het gevoel krijgt dat je hier voorzichtig moet omspringen met het gas. De combinatie van deze twee waarnemingen geven het gevoel dat je met een 350cc onderweg bent, wat een lange endurodag zeker aangenamer zal maken.

250 rijdt als een 125cc op steroïden

De 250 is met zijn 114 kg niet veel lichter dan de 450. Toch voelt hij alsof het een compleet andere motor is. Je kan het een beetje vergelijken met een 125cc op steroïden. Hij rijdt dan ook alsof het een 125cc is, laat zich makkelijk liften en net zo goed op zijn voorwiel stoppen. Met 42 pk is het ook helemaal geen kneusje, maar hij voelt in het algemeen zeer licht en behendig tijdens het liften over obstakels. Tegelijk gaat hij er als een speer vandoor als je wat harder aan het gas trekt tijdens een sprint over gras of een single trail.

Dilemma

Voor de een een glasheldere keuze, voor de ander een dilemma. Wie een dilemma heeft, kan zich baseren op het volgende: doe je graag korte technische secties of meer richting de hard enduro obstakels? Dan is de 250 de go-to motor. Ben je iemand die meer van het snelle werk is met veel power of veel lange stukken op de weg doet, is de 450 een no-brainer.

Conclusie

Triumphs slogan ‘the tougher it is, the better it gets’ werd werkelijkheid door de voormiddag in de zware regen. De TF-E modellen maakten het rijden supermakkelijk en gaven zeer veel vertrouwen in het voorwiel. Ook met hogere snelheden op natte grastracks was insturen een fluitje van een cent. Triumph is er zonder twijfel in geslaagd om een zeer competitieve enduro te ontwikkelen. Dankzij tractiecontrole en de zachte mapping was rijden in de regen a piece of cake. Of in dit geval misschien kidney pie… De motoren zijn tot in alle details speciaal gemaakt om enduro te rijden en dat voel je. Zelfs het zadel heeft een speciale cover die extra veel grip biedt waar je met de knieën het zadel raakt tijdens het rechtstaan. De Triumphs TF-E zijn in Europa één van de weinige motoren die voldoen aan de EU5-norm en zijn ook straatlegaal. Dat is een groot pluspunt ten opzichte van de Japanse merken die op dat vlak de handdoek in de ring hebben gegooid – waarvan Yamaha de laatste was – en geen gehomologeerde enduro’s meer verkopen. Triumph zet hier duidelijk een stap naar succes in de offroadwereld. Wij zijn alvast benieuwd naar wat volgt.

Foto’s: Triumph Motorcycles

Technische gegevens

TRIUMPH TF250-E (TF450-E)

 

MOTOR

Type: vloeistofgekoelde monocilinder

Cilinderinhoud: 249,9cc (449,9cc)

Boring x slag: 78 x 52,3 mm (95 x 63,4 mm)

Compressieverh.: 14,4 : 1 (12,8 : 1)

Koppeling: natte multiplaat

Transmissie: zesbak

Eindoverbrenging: ketting

 

PRESTATIES

Maximaal vermogen: 42,3 pk (58,6 pk)

Maximaal koppel: 27,8 Nm (49,3 Nm)

 

ELEKTRONICA

Motor: rijmodi

Rijwielgedeelte: tractiecontrole, launch control, quickshifter

 

RIJWIELGEDEELTE

Frame: aluminium dubbel wiegframe

Vering voor: 48 mm UPSD

Stelmogelijkheden: in- en uitgaande demping

Vering achter: monoshock

Stelmogelijkheden: in- en uitgaande demping

Veerweg v/a: 300/313 mm

Rem voor: enkele 260mm schijf met tweezuigerklauw

Rem achter: enkele 220mm schijf met enkelzuigerklauw

Banden v/a: 90/90-R21, 140/80

 

AFMETINGEN

Rijklaargewicht: 114,2 kg (116,7 kg)

Tankinhoud: 8,3 l

Wielbasis: 1.488 mm

Zithoogte: 955 mm

Balhoofdhoek: 26,8°

Naloop: 113 mm

 

PRIJS

België: € 10.995 (€ 11.595)

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.