Eerste test Voge 300 Rally: Oer-Hollands

De Voge 300 Rally is een oer-Hollandse motorfiets. Dat lees je goed. Geen Chinees, maar een Hollander. Waarom? Nederlanders zijn altijd goed geweest in het veel plezier kunnen maken voor weinig geld. Wij, Belgen, noemen hen daarom gierig, maar zij weten wel beter. De Voge 300 Rally heeft ook die veelgezochte combinatie van veel plezier voor weinig. Een huwelijk dat in de sterren geschreven staat?

Iets met mosterd

Het mag duidelijk zijn dat de Voge 300 Rally zijn mosterd haalt bij de Honda CRF300 Rally. Het motorblok is grotendeels identiek, maar toch weten de Chinezen een eigen design aan de machine te geven. Goed gelukt, wat ons betreft, zeker in die mosterdgele kleur. Zou het toeval zijn? De Voge probeert er stoer uit te zien, met zijn offroadbanden, snavelspatbord vooraan en leuk kleurenschema, en omdat hij het zo hard probeert, maakt dat hem net lief en schattig. Alsof je petekind dat een stoere zonnebril opzet, gel in zijn/haar haar heeft en gekleed is als een volwassene. Jammer is wel dat de 300 Rally het nog steeds doet met halogeenkoplampen. Kom op jongens, het is 2023. Ledverlichting is echt niet zoveel duurder.

Naar de vaantjes

Ook het dashboard is wel heel simpel. Daar hebben we op zich geen probleem mee, al helemaal op een simpel motortje als deze Voge, maar zelfs de tijd en een benzinemeter ontbreken. Dat moet toch nog net lukken, niet? Wel zien we dan een totaal onverwachte usb-aansluiting. Superhandig – jawel – maar ook super onbetrouwbaar – oeps! We hadden de hele dag onze gps aangesloten op die usb-poort, maar daardoor was de accu van de gps helemaal naar de vaantjes. De Voge-usb laadt namelijk net niet hard genoeg om, in dit geval, een TomTom Rider 400 van voldoende sap te voorzien, waardoor die continu oplaadt en ontlaadt, met een kapotte accu tot gevolg.

Afdalen à la Tour de France

Gelukkig schrijven we geen review over de usb-poort, maar over de machine zelf. De Voge 300 Rally is zo simpel in opzet dat we helemaal begrijpen waarom liefhebbers nog steeds voor dit soort lichte motoren kiezen in plaats van 200 pk sterke adventure bikes met 200 verschillende soorten elektronica. De 292cc-ééncilinder levert een voorzichtige 26 pk en 25 Nm. Dat klinkt als bizar weinig, maar met een rijklaargewicht van 158 kg geraak je overal waar je moet zijn. Op de autosnelweg tikten we zelfs 130 km/u aan. Akkoord, we lagen wel als een volleerde Tour de France-afdaler helemaal plat op het zadel.

Pompen als een malloot

Snelwegen kun je dus beter vermijden, want de ééncilinder voel je als een malloot onder je pompen. Het kan wel, maar probeer kleinere wegen op te zoeken. Sterker nog; probeer de allerkleinste paden uit te kiezen, het liefst offroad. Dat is het territorium van de 300 Rally. Daar komt hij helemaal tot leven. Hij nodigt je ook uit om offroad te rijden, dankzij zijn banden, het lage gewicht en de beperkte kracht. De toegankelijkheid is enorm. De Voge stuurt licht, hij is wendbaar en fun. Bovendien heb je niet het gevoel een fietsje onder je billen te hebben. Het voelt echt aan als een stevig product dat tegen heel wat stoten kan. Een machine die het niet erg vindt om afgebeuld te worden terwijl jij plezier maakt. Daarbij zit je op een zadel dat best comfortabel is, ook na een lange dag testrijden.

Op zoek naar vuiligheid

We zoeken ’s lands leukste offroadpaden – meestal gravelwegen – op waar we legaal mogen rijden. Modder, diepe plassen, troep op de weg, de Voge absorbeert het met veel plezier. De veren staan erg zacht afgesteld, wat ideaal is voor dit soort werk. Ga je sportiever rijden, ook op het asfalt, dan kom je al snel aan de limieten van wat de vering kan verdragen. Maar ga je sportief rijden met deze 300 Rally? Nee, dat doe je niet. Hij is er niet voor gemaakt en hij vraagt er niet om. Dat merk je ook aan de remmen. Die zijn, met een kleine enkele schijf zowel voor- als achteraan, zwak. Meer remkracht is dus zeker welkom, al helemaal op asfalt.

ABS-knop zonder functie

Handig is wel dat het ABS achteraan kan uitgeschakeld worden voor offroadgebruik. Minder handig is dat we nooit gevonden hebben hoe dat moet. Een grote aparte knop met de initialen ‘ABS’ leek ons de bestemde knop, maar daar hebben we alle combinaties van drukken en inhouden op geprobeerd, zonder succes.
Weet je wat trouwens wél goed werkt, en dat compleet onverwacht? De Timsun-banden. Wij hadden er ook nog nooit van gehoord (nou vooruit, één keertje dan), maar ze vervulden hun job – en dan vooral offroad – helemaal prima.

Risico? Ga ervoor!

Het windscherm mag dan klein zijn, het doet wel goed zijn job. Echt hoge snelheden bereik je zelden op deze machine, dus meer windbescherming is ook echt niet nodig. Bovendien behoud je met dit kleine scherm een goed overzicht op de weg, wat vooral offroad goed van pas komt. Zijn er dan toch nog dingen die je over het hoofd ziet, zul je die obstakels simpelweg moeten nemen. Dankzij een ruime veerweg van 240 mm, zowel voor- als achteraan, moet je echter geen schrik hebben om voor het risico te gaan. De lichte Voge trekt er zich wel door. Verwacht geen powerjumps te kunnen doen of het achterwiel te laten driften bij het uitaccelereren van een bocht, daar is de ééncilinder te zwak voor. Door dat lage vermogen word je verplicht om veel te schakelen. Geen straf met de prima presterende zesbak, die zich licht en snel laat bedienen. Enkel van neutraal naar eerste versnelling schakelen verloopt stroef, waardoor je regelmatig heen en weer zit te wiegen opdat de ‘klik’ gemaakt wordt.

Conclusie

Is de Voge 300 Rally een ideale funmachine voor zij die er niet te veel geld aan willen uitgeven? Dat je veel plezier kunt hebben op de Voge, staat vast. Het is een bijzonder toegankelijke en lichte motor die je uitdaagt om offroad te rijden. Dat is op een zware adventure motor mogelijks anders en misschien eerder schrikwekkend. Komen we ook al meteen bij de doelgroep van deze machine. Of mensen (landbouwers, boeren,…) die hem puur functioneel gebruiken om door het land te rijden, of beginnende offroadrijders die niet meteen op een GS willen gehesen worden. En de prijs dan? Wel, daar word je nog blijer van. Voor 4.799 euro is het de jouwe. Een scherpe prijs, ja het kan nog in 2023, maar zeker interessant als je die vergelijkt met de Honda CRF300 Rally. Die kost namelijk 7.299 euro. Een verschil van 2.500 euro, wat belachelijk veel is op dit soort bedragen. En plots verscheen er een nieuwe ster aan de hemel, zo ergens boven Holland.

Foto’s: Pien Meppelink

 

Plus en min

Plus: Licht, wendbaar, goedkoop

Min: Remmen, halogeenlampen, usb-poort geeft te weinig spanning

 

Technische gegevens

MOTOR

Type: vloeistofgekoelde ééncilinder

Cilinderinhoud: 292cc

Boring x slag: n.n.b.

Compressieverh.: 11:1

Koppeling: natte multiplaat

Transmissie: zesbak

Eindoverbrenging: ketting

 

PRESTATIES

Maximaal vermogen: 26 pk @ 8.500 tpm

Maximaal koppel: 25 Nm @ 7.000 tpm

 

ELEKTRONICA

Motor: /

Rijwielgedeelte: uitschakelbaar ABS

 

RIJWIELGEDEELTE

Frame: stalen buizenframe

Vering voor: telescoopvork

Stelmogelijkheden: /

Vering achter: monoshock

Stelmogelijkheden: /

Veerweg v/a: 240/240 mm

Rem voor: enkele schijf met tweezuigerklauwen

Rem achter: enkele schijf met éénzuigerklauw

Banden v/a: 3/00-R21, 5/10-R18

 

AFMETINGEN

Rijklaargewicht: 158 kg

Tankinhoud: 11 l

Wielbasis: 1.430 mm

Zithoogte: 920 mm

Balhoofdhoek: n.n.b.

Naloop: n.n.b.

 

PRIJS

België: € 4.799

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.