EIN-DE-LIJK: Yamaha R9 is officieel

Het heeft even geduurd, maar Yamaha heeft de wereldwijde vraag – of eerder verlangen – naar de R9 ingelost. Een nieuwe driecilinder-supersport, daar komt het op neer, en iedere circuitrijder werd blij. Het motorblok kennen we, de styling van de R-reeks ook, maar toch heeft Yamaha enkele interessante extra’s in de R9 weten te verstoppen. We overlopen ze.

CP3-motorblok en Deltabox-frame

De R9 wordt aangedreven door de 890cc CP3-driecilinder. De eindoverbrenging, het ontstekingstijdstip en de brandstofmapping zijn allemaal geoptimaliseerd voor zowel circuit- als straatgebruik. Het aluminium Deltabox-stijl frame is speciaal ontwikkeld voor de R9. Vergeleken met de andere CP3-modellen van Yamaha is de stijfheid van het basisframe van de R9 in alle drie de richtingen hoger: torsie, longitudinaal en lateraal. Met een gewicht van 9,7 kg is het frame het lichtste frame dat ooit is gebruikt voor een Yamaha Supersport-model. Het totaalgewicht van de R9 komt daarmee op 195 kg.

Aerodynamischer dan R6

Door middel van uitgebreide windtunneltests zijn de ingenieurs erin geslaagd om de R9 te vormen met minder luchtweerstand dan de R6, ondanks het feit dat de R9 een grotere cilinderinhoud, radiator en frontaal oppervlak heeft. Normaal gesproken zou alleen het toevoegen van winglets extra luchtweerstand genereren, maar door herhaaldelijk testen werden de nadelige effecten weggenomen. De winglets verminderen de lift op het voorwiel met 6-7% in een rechte lijn en in combinatie met de voorspoiler onder de M-duct wordt dit effect vergroot tot ongeveer 10% in bochten.

KYB-vering en Brembo-remmen

De nieuwe 43 mm KYB omgekeerde voorvork is volledig opnieuw ontworpen en voorzien van afzonderlijke verstelschroeven voor uitgaande en ingaande demping op de linker en rechter vorkbuis. Elke buis kan afzonderlijk worden afgesteld, met de rechterbuis voor uitgaande demping en de linkerbuis voor compressie, zowel bij hoge als lage snelheid. Elke vorkpoot heeft nu een basisventiel, ontworpen om de druk in de cilinder te optimaliseren door het stromen van olie naar de onderkant van de vork te beperken of helemaal te voorkomen. De achterschokdemper is instelbaar op veervoorspanning, uitgaande demping en ingaande demping. De R9 heeft Brembo Stylema monoblockremklauwen, Brembo radiale hoofdremcilinder, roestvrijstalen remslangen, 320 mm voorschijven en Bridgestone’s Battlax Hypersport RS11-banden.

Ook gedacht aan comfort

De plaatsing van het clip-on stuur is sportiever dan de clip-ons op de R7, maar meer ontspannen dan die op de R6 RACE, waardoor deze beter geschikt is voor verschillende soorten ritten. Voor het gemak bij het rijden van langere afstanden is de R9 uitgerust met een cruisecontrolsysteem en snelheidsbegrenzer. Yamaha’s derde generatie Quick Shift Systeem (QSS) maakt op- en terugschakelen zonder koppeling mogelijk.

Op R1-gebaseerde elektronica

De zesassige IMU van de R9 is rechtstreeks ontwikkeld op basis van de elektronische systemen van de R1. Er zijn drie rijmodi, ‘Sport’, ‘Street’ en ‘Rain’, aangevuld met twee handmatig instelbare ‘Custom’-modi en vier Track-modi. Zo kan de motorrijder specifieke instellingen maken door het niveau van elektronische ondersteuning te wijzigen, zoals Vermogensafgifte (PWR), Traction Control (TCS), Slide Control System (SCS), Brake Control (BC), Back Slip Regulator (BSR), Engine Brake Management (EBM) en Front Wheel Lift Control (LIF), die allemaal rechtstreeks kunnen worden ingesteld via het YRC-instelscherm van de R9 of via de MyRide smartphone-app van Yamaha. Voor een optimale start heeft de R9 een launch control-systeem en voor circuitgebruik is er de optie om het ABS achter uit te schakelen.

Scherm en connectiviteit

Het 5-inch TFT-kleurenscherm van de R9 kan worden aangepast tussen vier selecteerbare thema’s, terwijl een circuit-modus informatie weergeeft die alleen relevant is tijdens het rijden op het circuit, inclusief rondetimer. Het scherm van de R9 kan worden verbonden met een smartphone via Yamaha’s MyRide-app. De app kan worden gebruikt om YRC-instellingen aan te passen, waardoor het mogelijk is om nieuwe YRC-modi te maken, zelfs als je niet bij de motorfiets bent. Er is ook een geïntegreerd navigatiesysteem beschikbaar via de Garmin StreetCross app.

Y-TRAC-app met virtueel pitbord

De Y-TRAC-app is afgeleid uit de racerij en biedt de mogelijkheid om rijgegevens te registreren en te analyseren met technologie van professioneel niveau voor alle niveaus van rijders, van beginner tot prof. Met de Y-TRAC app kunnen ronde- en sectortijden worden bijgehouden, evenals machinegegevens zoals hellingshoek, motortoerental, versnellingsstand, snelheid, gasklepstand en de ondersteuningsniveaus van de elektronische ondersteuningssystemen, zoals tractiecontrole. Y-TRAC biedt ook de optie voor een ‘virtueel pitboard’, waarbij de pitcrew van de rijder berichten naar het dashboard kan sturen terwijl hij op het circuit is.

Kleuren en beschikbaarheid

De 2025 R9 is verkrijgbaar in de kleuren Icon Blue en Tech Black en wordt vanaf eind april in de Yamaha-showrooms verwacht.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.