Elektrische motor wordt veel duurder in 2025 in Nederland
Het einde lijkt te naderen voor elektrische motoren in Nederland. Vanaf 1 januari 2025 zal de vrijstelling voor zero-emissievoertuigen komen te vervallen. Door een verhoging van de BPM met een factor zeven wordt de elektrische motorfiets financieel nog onaantrekkelijker.
Appels en peren
Voor een CO2-vrije bedrijfswagen wordt 0 euro BPM berekend, terwijl een personenwagen zonder CO2-uitstoot een vast bedrag van 667 euro betaalt. Daarentegen wordt voor een elektrische motorfiets 19,4% van de catalogusprijs (minus 210 euro) aan BPM berekend, ongeacht de uitstoot. Bij een cataloguswaarde van 25.000 euro resulteert dit in een BPM die zeven keer hoger ligt dan bij de andere voertuigcategorieën. (Bron: Belastingdienst BPM-tarieven).
Praktijkvoorbeeld
Het prijsverschil tussen een elektrische en een brandstofmotorfiets wordt door deze maatregelen aanzienlijk vergroot. Een vergelijking tussen de Yamaha Tracer 9 GT (brandstof) en de Energica Experia (elektrisch) toont dit duidelijk aan. Per 1 januari 2025 blijft de vanaf consumentenprijs van de Yamaha Tracer 9 GT ongewijzigd op 16.299 euro. De prijs van de Energica Experia stijgt van 30.451,80 euro in 2024 naar 35.010 euro in 2025. Deze prijsstijging van 4.559 euro is volledig toe te schrijven aan de verhoogde BPM. De structurele uitsluiting van motorfietsen in mobiliteitsplannen wijst erop dat, ondanks de inspanningen van verschillende belangengroepen, de elektrische motorrijder in Nederland niet als serieuze partij wordt gezien.