Fabrieksbezoek D3O: Protectierevolutie
Je kan je oud voelen op vele manieren. De herinnering aan hoe je eerste motorpak je knieën beschermde met een soort piepschuimen niemendalletje, bijvoorbeeld. Gelukkig stamt de collega naast me uit de tijd dat gewoon een extra laagje moest beschermen. Beiden staan we met open mond te kijken naar de demonstraties bij D30, die next-level bescherming biedt in motorpakken en ver daarbuiten.
Après-ski en de belgische connectie
“We kunnen proberen met een dilatante, niet-newtoniaanse vloeistof”. Het is een zin waarvan de barman aan de aprés-ski niet van terug heeft, maar wel de grondslag van D3O vormde. Het Britse D3O is intussen een bedrijf dat wereldfaam heeft verworven met het fabriceren van beschermende onderdelen bij sportkledij, motorkleding en militaire helmen. Het waren de wetenschappers en snowboarders Richard Palmer en Philip Green die een keer te vaak met zere ledematen van een berg kwamen gerold en moegetergd hun knappe koppen bij elkaar staken om in een laboratorium de beschermende kledij te revolutioneren. Waar vroeger leder, ‘mousse,’ of soorten piepschuim de ledematen van sporters, motorrijders en militairen dienden te beschermen, doet D30 dat een stuk vernuftiger voor hun uitverkoren partners. Het Belgische Richa is er daar één van, trouwens.
Verharding bij impact
Simpel uitgelegd – en zonder Lieven Scheire wakker te bellen – bestaan de feloranje D3O-inzetstukken uit een vloeistof. Al is een mooi vormgegeven hoopje elastische polymeren wellicht beter verwoord. Dat maakt dus dat D3O-bescherming erg flexibel, makkelijk vorm te geven en uiterst comfortabel is. Het vernuftige van die dilatante dinges zit ‘m in het feit dat de moleculen van die vloeistof bij een stevige impact verharden, (de viscositeit wordt sterk verhoogd), waardoor de energie van de impact geabsorbeerd en verdeeld wordt over het volledige materiaal, voor het weer een flexibele, semi-vloeibare vorm aanneemt. Kortom, zolang er niks aan het handje is, zitten ze als erg comfortabele, nauwelijks merkbare inzetstukken op je schouders, rug, ellebogen en knieën. Om bij een val de impact te absorberen zoals geen enkel ander materiaal dat kan.
Niks aan het toeval overlaten
Het materiaal is op z’n minst vernuftig. En toepasbaar in zovele mogelijkheden – uiteraard ook in motorpakken. Iedereen kent het gevoel wel van slecht zittende, oncomfortabel aanvoelende opvullingen bij knieën of ellebogen, zonder je alsnog veilig te voelen. D3O doet daar dus letterlijk wat aan. Waarbij ze alle benodigde certificering ruimschoots halen. Daartoe voeren ze honderdduizenden tests in eigen huis uit. Van het laten vallen van scherpe voorwerpen op het materiaal tot het laten ronddraaien in de wasmachine. D3O laat niks aan het toeval over. En zo hoort het ook.
Onderzoek naar motorhelmen
De revolutionaire werking van D3O gaat uiteraard op voor andere bezigheden waar impactprotectie een grote rol speelt. Noem de sporttakken maar op, de kans is groot dat D3O er reeds in de pap brokt. Hun materiaal wordt intussen zelfs gebruikt voor de helmen waarmee de Amerikaanse militairen hun ding doen. Waarbij er intussen ook vergaand onderzoek gaande is naar de mogelijkheden in motorhelmen. Erg gevoelige materie, letterlijk, waarbij D3O op zoek is naar de meest perfecte formule om met hun materiaal een optimale bescherming te bieden. Heel erg indrukwekkend allemaal.
En verre van simpel, want ze kunnen zo ver gaan als ze willen met hun formules, maar uiteraard blijft alles steeds een compromis. Voor skibroeken zal het materiaal wat soepeler blijven bij koude temperaturen. Bij motorfietsen ligt de nadruk eerder op de rijders bij goed weer, waardoor bij koud weer de soepelheid van het materiaal wat tegenwerkt, maar dat onderkennen ze bij D3O ootmoedig. Ze werken eraan, zeggen ze. Al dan niet tijdens de après-ski.