Flinke updates voor de 2025 Yamaha Ténéré 700 (Rally)

Bijna zes jaar al, sinds z’n introductie in 2019, is de Yamaha Ténéré de benchmark voor middenklasse allroadgeweld. Voor 2025 krijgen zowel de standaardversie als z’n Rally-broertje updates op vlak van looks, uitrusting en motor. 

2025 Yamaha Ténéré 700

Wie z’n ogen tot spleetjes dichtknijpt, zou het verschil tussen de nieuwe en vorige versie van de Ténéré 700 amper opmerken. Maar ze zijn er wel degelijk – zij het subtiel. Zo is de 16-litertank een tikkeltje naar voren en iets lager geplaatst voor een beter zwaartepunt. Het nieuwe zadel laat je iets vlotter bewegen en ook het kuipwerk en de ledkoplamp zijn bijgespijkerd.

Net onder die neus treffen we een grotere update: de nieuwe ophanging. Die is samengesteld uit een volledig instelbare unit met een 43mm vork (210mm veerweg) en nieuwe alu kroonplaten vooraan, 240mm grondspeling, een zadelhoogte van 875 mm en een nieuwe progressieve monoshock met 200mm veerweg. Voor de korter afgezaagde rijders is er ook een versie met lager zadel (860mm), kortere veerwegen (190/180mm) en een grondspeling van 225mm. Het frame wordt quasi volledig overgenomen van de vorige versie – zij het met aanpassingen aan de voetsteunen (10mm breder), en de ophanging voor de uitlaatdemper en bagagedrager.

Onder invloed van Euro5+ is ook het CP2-blok vernieuwd, met onder meer ride-by-wire, meerdere rijmodi (Sport/Explorer), een korter inlaatkanaal (voor meer koppel), en een vernieuwde versnellingsbak. Het 6,3 inch TFT-scherm, bijbehorende knoppenwinkel én een USB-C oplaadpunt zijn eveneens nieuw.

2025 Yamaha Ténéré 700 Rally

Voor wie het een tikkeltje meer mag zijn, heeft Yamaha ook een nieuwe Rally-versie in petto. Die steekt nog steeds in z’n herkenbare, lichtblauw-met-gele plunje, pronkt met de klassieke speedblocks op z’n bast en een hoog spatbord onder de neus. Het TFT-scherm is uitgerust met een extra Raid lay-out om nog meer op een rallyroadbook te lijken en de voetsteunen zijn 228 gram lichter, met een groter contactvlak voor je laarzen.

Op deze telg zetel je maar liefst 910mm boven de aardkorst, terwijl de Rally in 2025 een gelijkaardige ophanging als de Ténéré Extreme krijgt aangemeten. Als in: een volledig instelbare KYB-voorvork met 230mm veerweg, 255mm grondspeling én een 4 mm dikke aluminium carterbeschermplaat om je te beschermen elke mogelijke klap.

Over prijzen en beschikbaarheid is voorlopig niks geweten – al zullen we vermoedelijk niet lang op meer nieuws moeten wachten.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.