Flinke updates voor de 2025 Yamaha Ténéré 700 (Rally)
Bijna zes jaar al, sinds z’n introductie in 2019, is de Yamaha Ténéré de benchmark voor middenklasse allroadgeweld. Voor 2025 krijgen zowel de standaardversie als z’n Rally-broertje updates op vlak van looks, uitrusting en motor.
2025 Yamaha Ténéré 700
Wie z’n ogen tot spleetjes dichtknijpt, zou het verschil tussen de nieuwe en vorige versie van de Ténéré 700 amper opmerken. Maar ze zijn er wel degelijk – zij het subtiel. Zo is de 16-litertank een tikkeltje naar voren en iets lager geplaatst voor een beter zwaartepunt. Het nieuwe zadel laat je iets vlotter bewegen en ook het kuipwerk en de ledkoplamp zijn bijgespijkerd.
Net onder die neus treffen we een grotere update: de nieuwe ophanging. Die is samengesteld uit een volledig instelbare unit met een 43mm vork (210mm veerweg) en nieuwe alu kroonplaten vooraan, 240mm grondspeling, een zadelhoogte van 875 mm en een nieuwe progressieve monoshock met 200mm veerweg. Voor de korter afgezaagde rijders is er ook een versie met lager zadel (860mm), kortere veerwegen (190/180mm) en een grondspeling van 225mm. Het frame wordt quasi volledig overgenomen van de vorige versie – zij het met aanpassingen aan de voetsteunen (10mm breder), en de ophanging voor de uitlaatdemper en bagagedrager.
Onder invloed van Euro5+ is ook het CP2-blok vernieuwd, met onder meer ride-by-wire, meerdere rijmodi (Sport/Explorer), een korter inlaatkanaal (voor meer koppel), en een vernieuwde versnellingsbak. Het 6,3 inch TFT-scherm, bijbehorende knoppenwinkel én een USB-C oplaadpunt zijn eveneens nieuw.
2025 Yamaha Ténéré 700 Rally
Voor wie het een tikkeltje meer mag zijn, heeft Yamaha ook een nieuwe Rally-versie in petto. Die steekt nog steeds in z’n herkenbare, lichtblauw-met-gele plunje, pronkt met de klassieke speedblocks op z’n bast en een hoog spatbord onder de neus. Het TFT-scherm is uitgerust met een extra Raid lay-out om nog meer op een rallyroadbook te lijken en de voetsteunen zijn 228 gram lichter, met een groter contactvlak voor je laarzen.
Op deze telg zetel je maar liefst 910mm boven de aardkorst, terwijl de Rally in 2025 een gelijkaardige ophanging als de Ténéré Extreme krijgt aangemeten. Als in: een volledig instelbare KYB-voorvork met 230mm veerweg, 255mm grondspeling én een 4 mm dikke aluminium carterbeschermplaat om je te beschermen elke mogelijke klap.
Over prijzen en beschikbaarheid is voorlopig niks geweten – al zullen we vermoedelijk niet lang op meer nieuws moeten wachten.