Fluovest verplicht voor motorrijders in stadscentra vanaf 1 juni
De FOD Mobiliteit heeft vandaag aangekondigd dat motorrijders vanaf 1 juni verplicht een fluorescerend vest moeten dragen wanneer ze rijden in stadscentra met een zone 30 of 50. Dit besluit komt er na overleg met verkeersveiligheidsorganisaties en politie-eenheden, die steeds vaker ongevallen met motorrijders vaststellen in drukke stadsomgevingen. De maatregel is bedoeld om de zichtbaarheid van motorrijders te verhogen en zo het aantal ongevallen te verminderen.
Waarom deze maatregel?
Uit recent onderzoek blijkt dat 1 op de 3 verkeersongevallen met motorrijders wordt veroorzaakt doordat automobilisten hen te laat of helemaal niet opmerken. Vooral in stedelijke gebieden met veel voetgangers, fietsers en geparkeerde voertuigen zouden motorrijders een verhoogd risico lopen. Een woordvoerder van de FOD Mobiliteit licht toe:
“In veel gevallen geven automobilisten na een ongeval aan dat ze de motorrijder niet gezien hebben. Met een fluovest zorgen we ervoor dat motorrijders meer opvallen in het stadsbeeld, wat de verkeersveiligheid ten goede komt.”
Wat betekent dit voor motorrijders?
Vanaf 1 juni moeten alle motorrijders die zich binnen een zone 30 of 50 bevinden een geel of oranje fluorescerend vest dragen. Dit vest moet voldoen aan de EN ISO 20471-norm, die ook geldt voor wegwerkers en fietsers bij slechte zichtbaarheid. Motorrijders die zich niet aan de regels houden, riskeren een boete van 58 euro bij een eerste overtreding. Bij herhaalde overtredingen kan dit oplopen tot 116 euro.
Uitzonderingen:
– Motorrijders die beschikken over een motorjas met ingebouwde reflecterende elementen van minstens 150 cm² zijn vrijgesteld.
– Rijders met een passagier zijn enkel verplicht een fluovest te dragen als de passagier er geen draagt.
Reacties uit de motorwereld
De maatregel roept gemengde reacties op. Motorrijdersverenigingen tonen begrip voor de veiligheidsintenties, maar vrezen dat het dragen van een fluovest een verkeerd signaal geeft.
“We zijn absoluut voor meer zichtbaarheid, maar een verplichting gaat te ver. Motorrijders investeren al in beschermende kledij met reflecterende stroken. Dit voelt als een extra last voor de gemeenschap.” – zegt een woordvoerder van de Belgische Motorrijdersbond.
Ondanks de kritiek blijft de overheid achter de beslissing staan. De politie heeft aangegeven in de eerste maanden vooral sensibiliserend op te treden, maar vanaf september worden gerichte controles verwacht.
Update na 1 april: de aprilvis is richting rustigere wateren gezwommen, maar komt volgend jaar ongetwijfeld weer op bezoek. (De knop ‘Meer info’ gaf de grap weg.)