GP Products presenteert Signature Series BMW M 1000 R SV: waanzinnige custom build van 56.500 euro!
Nee, bij GP Products zitten ze beslist niet stil. De sleutels van de Ducati Streetfighter V4 S waren amper aan hun nieuwe eigenaar overhandigd, of de hofleverancier vanhigh-end aftermarket-onderdelen had al een nieuwe motor in het vizier. Ook met de vierde telg van de Signature Series laten Marc Goutziers en zijn team zien wat kan, als er geen limiet staat op budget, tijd en verbeelding. Het resultaat is deze verbluffende BMW M1000R SV.
Succesrecept
Het succesrecept voor de Signature Series is al even geen geheim meer. GP Products’ hoogsteigen customprogramma kan immers putten uit de schier eindeloze voorraad topkwalitatieve onderdelen in eigen huis. Van de topuitlaten van Akrapovic, Remus en Kesstech, over het vakwerk van Ilmberger Carbon, Gilles Tooling en Puig, tot de onovertroffen motorwielen van Rotobox – en veel meer. Voor ideeën voor een project gaat GP Products vaak te rade in de autowereld: zo bouwde het eerder een waanzinnige BMW r NineT Custom Racer op basis van het M3 G80-project, boetseerde het zijn verbluffende BMW M1000R GT naar het evenbeeld van een BMW E46 M3 GT én de GP Products BMW M2 GT, en toverde het een ongezien mooie Ducati Streetfighter V4 S vanonder het doek. Voor de vierde telg in deze Signature Series keert de importeur terug naar dat oorspronkelijke opzet…
Range Rover Sport SV First Edition
Lang hoefde het team van GP Products niet te zoeken naar inspiratie voor z’n nieuwste ‘build’: dat moest en zou de 2024 Range Rover Sport SV First Edition worden. Een tank van SUV, met een 4.4-liter V8 Twin-Turbo benzinemotor die goed is voor een onthutsende 635 pk, en uitpakt met een uitrusting waar de gemiddelde supercar bleek bij wegtrekt. Ondanks het loodzware prijskaartje is elk exemplaar van die serie hopeloos uitverkocht. Hoog tijd dus om een ode te brengen aan deze exclusieve bolide, die de grenzen voor SUV’s naar nieuwe hoogten heeft getild. Dat Range Rover voor een door BMW gebouwd blok koos om zijn SV voort te stuwen, maakt de keuze qua build voor GP Products nog makkelijker. Geen twijfel mogelijk: de nieuwe BMW M 1000 R is de gedroomde donormotor!
Contrast
Naar goede gewoonte stript het team van GP Products de BMW M 1000 R tot op het frame en blok: alle carrosserie, de uitlaat, de ophanging, remmen, tot het subframe en de wielen toe. Een indrukwekkende klus, maar met een doel: dat elk stuk kuipwerk op de werkbank ligt, vereenvoudigt het leven van de dames en heren bij Unlimited Colors immers fors. Zij ontdoen de bekleding van hun bestickering, en schuren en preppen die voor het lakwerk. In de tussentijd vertrekt de ophanging voor demontage naar Buxur Suspension, waarbij de te herkleuren delen instant retour kunnen naar de spuiterij. Daar wacht een exclusieve lik satijnkleurige Carbon Bronze-lak zoals je die op de Range Rover Sport SV First Edition ook aantreft. Pittig detail: elk accent wordt in dezelfde tint Acid Green gedoopt als die die je aantreft op de remklauwen van Range Rover. Wat een contrast!
Geweldige symbiose
Net zoals bij eerdere builds levert Ilmberger Carbon een indrukwekkende bijdrage: van carbon frame-, swingarm-, radiator- en tankcovers, over een carbon bellypan, tot de nummerplaathouder en de spatborden toe: geen vierkante millimeter op deze motor ontsnapt aan een laagje carbon. Elk onderdeel komt overigens met een TÜV-certificaat, waardoor je achteraf nooit in de problemen komt. Maar ook Dymontech doet een flinke duit in het zakje voor de custom carbon behuizing van de batterij- en koplamp: elementen die niet meteen in het oog springen, maar het gewicht wel gevoelig omlaaghalen én finaal komaf maken met elk plastic onderdeel op de motor. De matte afwerkingslaag op elk carbononderdeel zorgt daarbij voor een geweldige symbiose met de Range Rover-kleurtjes.
Ongezien vakmanschap
De klap op de vuurpijl komt uit de koker van Rotobox, de absolute autoriteit op vlak van carbonwielen. Zij leveren voor deze build een set Bullet-wielen de inertie een stuk omlaaghalen en de atletische looks van deze machine extra kracht bijzetten. Akrapovic verzorgt niet enkel de uitlaatdemper, maar ook de volledige Evolution Titanium-lijn – met een onwaarschijnlijke soundtrack tot gevolg. Tot slot tekenen ook Rizoma, Gilles Tooling, Evotech en Puig present, voor de fijnste CNC-gefreesde onderdelen – van het remreservoir, over de beschermbeugels voor de hendels en verstelbare voetsteunen tot de swingarmprotectoren voor de M1000R SV. De duivel zit ‘m ook hier in de details: zo is de Motogadget spiegelset niet voorzien van spiegelglas, maar wordt de reflectie verzorgd door gepolierd aluminium! Stuk voor stuk onderdelen van ongezien vakmanschap, waardoor deze M 1000 R SV z’n gelijke niet kent.
De eindafrekening
Zoals bij de vorige Signature Series maakt GP Products allerminst een geheim van het kostenplaatje dat bij zo’n indrukwekkende verbouwing hoort. Dankzij de ‘moneycounter’ krijg je vanuit je luie zetel op elk moment van de modificaties een perfect zicht op de kosten. En die zijn ook dit keer zo indrukwekkend als het resultaat. Aftrappen doet GP Products met een aankoopprijs van 25.793 euro: van de netto-aankoopprijs (18.540 euro), over de btw (3.893 euro) tot de Nederlandse luxetaks (3.360 euro). Tel daarbij dik 5.000 euro voor de custom paintjob, 1.000 euro voor de gekleurde veerelementen, bijna 10.000 euro aan Ilmberger Carbon, 5.500 euro voor de wielen, goed 2.000 euro voor de uitlaatlijn en ettelijke duizenden euro’s aan andere componenten en werkuren… Na de build staat de teller voor dit meesterwerk op 56.500 euro, waarvan voor maar liefst 30.707 euro aan customwerk en -onderdelen is toegevoegd.
Wil je deze build tot in het detail bekijken? Check dan zeker onderstaande video!