Grote veranderingen op til in de MotoGP vanaf 2027

De MotoGP maakte zopas enkele belangrijke aanpassingen bekend, die vanaf 2027 zullen worden opgenomen in het technisch reglement. Wij vatten de nieuwigheden even voor u samen: van  een verlaging van de motorinhoud, over beperkingen op aerodynamisch vlak, tot de totale afschaffing van zogenaamde ‘ride height devices’.

We hebben er amper vier GP’s opzitten in 2024 of daar zijn de nieuwigheden voor de toekomstige seizoenen al. Die zullen vanaf 2027 in voege treden, en meteen voor vijf seizoenen van kracht zijn. 

Lagere cilinderinhoud

De meest ingrijpende nieuwigheid is de verlaging van de maximale cilinderinhoud: die zakt van 1.000 naar 850cc, en de maximale boring bedraagt 75 mm in plaats van 81 mm. Met die ingreep hoopt de wedstrijdorganisatie niet enkel de veiligheid van de rijders te verhogen, maar ook de ecologische voetafdruk van de motorsport een stuk terug te schroeven. In dat opzicht wordt ook de brandstof aangepast naar een 100% niet-fossiele variant – in plaats van de 40% niet-fossiele brandstof die tegenwoordig wordt gebruikt. Tot slot krijgt elke rijder slechts zes motorblokken ter beschikking per seizoen  – eentje minder dan nu.

Data delen

Na elke race zullen teams hun GPS-data moeten beschikbaar stellen aan andere teams. Op die manier hoopt de MotoGP naar eigen zeggen ‘het speelveld’ wat uit te vlakken – in de hoop de races nog een stuk spannender te maken. Of de teams die data zo gretig zullen delen, is maar de vraag…

Aerodynamica

In tijden waarin aerodynamische extraatjes in elke hoek van de machine zitten gemonteerd, hoeft het niet te verwonderen dat ook daar nieuwe regels rond ontstaan – maar ook het kuipwerk blijft niet buiten schot. Zo mag de kuip nog maximaal 550 mm breed zijn (ipv. 600mm momenteel), en moet de neus 50mm verder naar achter. Dat terwijl ook de hoogte achteraan vanaf 2027 nog maximaal 1.150mm mag bedragen (ipv. 1.250mm op dit moment). Geen zorgen, winglets zullen niet meteen verdwijnen, maar ze moeten wel samen met de rest van het kuipwerk gehomologeerd worden. Nog ingrijpender is dat alle ‘holeshot-apparaten’ die de motoren bij de start laten zakken, vanaf 2027 verboden zijn.

Gewichtsverlies

Vanaf 2027 mag er nog maximaal 20 liter brandstof in de tank passen (voor de zondagsrace), en zal het toegelaten minimumgewicht voor de GP-motoren dus ook dalen van 157 kg naar 153 kg.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.