Grote veranderingen op til in de MotoGP vanaf 2027
De MotoGP maakte zopas enkele belangrijke aanpassingen bekend, die vanaf 2027 zullen worden opgenomen in het technisch reglement. Wij vatten de nieuwigheden even voor u samen: van een verlaging van de motorinhoud, over beperkingen op aerodynamisch vlak, tot de totale afschaffing van zogenaamde ‘ride height devices’.
We hebben er amper vier GP’s opzitten in 2024 of daar zijn de nieuwigheden voor de toekomstige seizoenen al. Die zullen vanaf 2027 in voege treden, en meteen voor vijf seizoenen van kracht zijn.
Lagere cilinderinhoud
De meest ingrijpende nieuwigheid is de verlaging van de maximale cilinderinhoud: die zakt van 1.000 naar 850cc, en de maximale boring bedraagt 75 mm in plaats van 81 mm. Met die ingreep hoopt de wedstrijdorganisatie niet enkel de veiligheid van de rijders te verhogen, maar ook de ecologische voetafdruk van de motorsport een stuk terug te schroeven. In dat opzicht wordt ook de brandstof aangepast naar een 100% niet-fossiele variant – in plaats van de 40% niet-fossiele brandstof die tegenwoordig wordt gebruikt. Tot slot krijgt elke rijder slechts zes motorblokken ter beschikking per seizoen – eentje minder dan nu.
Data delen
Na elke race zullen teams hun GPS-data moeten beschikbaar stellen aan andere teams. Op die manier hoopt de MotoGP naar eigen zeggen ‘het speelveld’ wat uit te vlakken – in de hoop de races nog een stuk spannender te maken. Of de teams die data zo gretig zullen delen, is maar de vraag…
Aerodynamica
In tijden waarin aerodynamische extraatjes in elke hoek van de machine zitten gemonteerd, hoeft het niet te verwonderen dat ook daar nieuwe regels rond ontstaan – maar ook het kuipwerk blijft niet buiten schot. Zo mag de kuip nog maximaal 550 mm breed zijn (ipv. 600mm momenteel), en moet de neus 50mm verder naar achter. Dat terwijl ook de hoogte achteraan vanaf 2027 nog maximaal 1.150mm mag bedragen (ipv. 1.250mm op dit moment). Geen zorgen, winglets zullen niet meteen verdwijnen, maar ze moeten wel samen met de rest van het kuipwerk gehomologeerd worden. Nog ingrijpender is dat alle ‘holeshot-apparaten’ die de motoren bij de start laten zakken, vanaf 2027 verboden zijn.
Gewichtsverlies
Vanaf 2027 mag er nog maximaal 20 liter brandstof in de tank passen (voor de zondagsrace), en zal het toegelaten minimumgewicht voor de GP-motoren dus ook dalen van 157 kg naar 153 kg.