Harley-Davidson lanceert Screamin' Eagle Stage IV-kit voor 117 Milwaukee-Eight
Groot nieuws bij Harley-Davidson – dat zich dit keer in cc’s, pk’s en Nm’s laat uitdrukken. De motorbouwer uit Milwaukee heeft immers een Stage IV-kit ontwikkeld voor z’n 117-blokken vanaf modeljaar 2024. Daardoor zwelt de cilinderinhoud aan tot een ‘131’, en presteert het 131 pk en 189 Nm. Bam.
Meer
Maak kennis met H-D’s Stage IV-kit. Daarmee mikken de Amerikanen op klanten van 117ci Touring-modellen – lees: Road Glide en Street Glide – die 1.923cc en bijbehorende prestaties niet voldoende vinden. Wie de kit laat monteren, ziet de cilinderinhoud van z’n oogappel aanzwellen tot 2.153cc. Voorts staan er plots 131 pony’s op stal in plaats van 107 stuks, en groeit het koppel van 175 Nm naar 189 Nm. Dat is volgens het merk geen kwestie van het maximale toerental verhogen, wel van meer mengsel in de verbrandingskamer krijgen en een beter ademend geheel.
150 pk aan de krukas?
In de kit steken immers nieuwe cilinders met een grotere boring (109,5 mm ipv 103,5 mm), nieuwe zuigers, nokkenas, injectiem, uitlaatspruitstukken en opnieuw ontworpen cilinderkoppen met grotere poorten. De slag blijft onveranderd. Interessant is dat je het motorblok niet uit het frame hoeft te demonteren om de kit te installeren. Waardoor het voor de monteurs een stuk eenvoudiger wordt, en de kosten voor arbeid potentieel een stuk lager liggen. Opmerkelijk: het vermogen en koppel van de standaard 117 Milwaukee-Eight worden gemeten bij de krukas, die van de 131-versie bij het achterwiel. Wat weleens zou kunnen wijzen op ruim 150 pk en 200 Nm bij de krukas…
Dik 4.000 dollar
De Stage IV-kit omvat een nieuwe nokkenas met roltuimelaars, een groter gasklephuis (68 mm ipv 58 mm) en een alu inlaatspruitstuk (ipv plastic) voor een grotere luchtstroom. De nieuwe injectoren kunnen 6,8 gram brandstof per seconde verwerken, een toename van ongeveer 50% ten opzichte van de standaardinjectoren. Een nieuw 2-in-1 uitlaatspruitstuk vormt de kers op de taart. De nieuwe Stage IV-kit staat (voorlopig enkel in de VS) te koop voor 4.075 dollar. Al moet je daar uiteraard nog wel wat dollars bij optellen voor montage, herprogrammering van de ECU en eventuele homologatie.