Heet van de naald: BMW presenteert R 1300 GS Adventure!

Wat we al even vermoeden is realiteit geworden: BMW Motorrad heeft zonet z’n nagelnieuwe R 1300 GS Adventure gepresenteerd. Daarmee trapt het feestelijk de 2024-editie van de BMW Motorrad Days in Garmisch-Partenkirchen af. En wij waren erbij!

Aan het succesrecept van de vorige generaties wordt niet geraakt: de GS Adventure wordt het meer op het zwaardere werk gericht alter ego van de standaard-GS. Perfect voor wereldreizigers, maar ook voor wie onverhard boven asfalt verkiest.

Design

Hoewel we behoorlijk wat elementen herkennen van de standaardversie – in het bijzonder de snuit met X-vormige koplamp – krijgt de Adventure een uiterlijk dat een pak hoekiger voor de dag komt. Dat eeft de Adventure deels te danken aan de enorme 30-litertank, die uiteraard ingepakt dient. Niet enkel past er meer peut in het reservoir, er zit ook een heus opbergvak in verwerkt, de verstralers zijn mooi ingewerkt, en ook de bevestigingspunten voor een optionele tanktas zijn al voorzien. Het grotere windscherm en de grote deflectoren zorgen ervoor dat de rijwind voldoende wordt afgeleid, en de rubberlaag op de bovenzijde van de tank zorgt ervoor dat je makkelijk extra bagage meeneemt zonder de kans op wegglijden. In de handkappen zitten de richtingaanwijzers verwerkt, en ook een USB-poort en 12V-aansluiting zijn standaard. Een lithium-accu, verwarmde handvatten en een middenbok behoren eveneens tot het standaardpakket.

Groot, groter, grootst

De R 1300 GS Adventure is op nagenoeg elk vlak de overtreffende trap van de standaardversie. De veerwegen zwellen aan van 190mm vooraan en 200mm achteraan naar 210 en 220mm, waarbij ook de naloop en wielbasis groeien tot respectievelijk 118,8mm en 1.534mm (t.o.v. 112 en 1.518 mm). In de lengte, breedte en hoogte komen er enkele millimeters bij, en de zadelhoogte stijgt van 850mm naar een forse 870/890mm. Tot slot past er in de reusachtige 30-litertank past maar liefst 11 liter (!) meer benzine dan in de ‘gewone’ GS. Met het opgegeven verbruik van 4,9 liter per 100 kilometer zou je dus aan een (theoretische) actieradius van dik 600 kilometer moeten komen. Hatseflats. All-in klokt de Adventure af op 269 kg – een kilootje zwaarder dan de afzwaaiende 1250.

Motor

Weinig verrassingen op motorisch vlak: de R 1300 GS Adventure neemt immers het blok over van de R 1300 GS. In die configuratie is de boxer goed voor 145 pk bij 7.750 t/min en 149 Nm bij 6.500 t/min. Tel daar de vier rijmodi nog bij – inclusief standaard Enduro-modus, naast Rain, Road en Eco. Op vlak van elektronica zijn Integral ABS, cruisecontrole, MSR Engine Brake Control, DBC Brake Control, HSC Hill Start Assist en DTC Traction Control allemaal standaard.

ASA

Niet geheel onverwacht: het recent geïntroduceerde Automated Shift Assist (ASA), waarmee je kunt kiezen tussen automatisch en handmatig schakelen, is ook standaard op de Adventure. In de automatische modus wordt het schakelen aangepast aan de geselecteerde modus. ASA is vanaf september ook als optie verkrijgbaar op de 2025 R 1300 GS.

Standaard DSA

Het DSA elektronische veersysteem is nu standaard. Het systeem zorgt niet alleen voor een dynamische aanpassing van de demping voor en achter, maar past de demping ook aan op basis van de rijstijl, de wegomstandigheden en de positie van de motorfiets. De DSA beschikt ook over automatische veerverstelling om de belasting te compenseren, of je nu alleen rijdt of met z’n tweeën, met of zonder bagage.

Prijs en beschikbaarheid

Standaard wordt de BMW R 1300 GS Adventure geleverd in rood met geborsteld alu, al is er ook een Triple Black-versie, een GS Trophy-versie én een Option 719 in matgroen. De vanafprijs van de R 1300 GS Adventure bedraagt 22.800 euro. Vanaf november 2024 zullen de eerste Adventures bij de dealer staan.

Vier versies


Standaard wordt de BMW R 1300 GS Adventure geleverd in rood met geborsteld alu, al is er ook een Triple Black-versie, een GS Trophy-versie én een Option 719 in matgroen. Afhankelijk van de variant wordt de Adventure uitgerust met een pak extraatjes. Zo krijgt de Triple Black een elektrisch verstelbaar en groter windscherm, zwartgelakte details, radarsysteem met aanrijdingswaarschuwing, comfortzadels. Dat terwijl de Trophy uitpakt met een tankrek, radiatorprotector, verstralerprotectoren, hoog rallyzadel, gesmede endurovelgen, Enduro Pack Pro, lager windscherm, sportieve remmen én offroadrubber. Tot slot pronkt de Option 719 met goudkleurige wielen en stuur, diverse gefreesde onderdelen, een dubbelloops Akrapovic-uitlaatdemper, comfortzadels met verwarming, adaptieve rijhoogte én een volledige alu kofferset. Zo!

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.