Heet van de naald: 2024 wereldpremières van Harley-Davidson
Harley-Davidson presenteerde zonet vier nieuwe 2024-modellen, die een nieuw tijdperk van performance, technologie en design inluiden. Van de volledig nieuwe Street Glide en Road Glide, over een CVO Road Glide ST met het nagelnieuwe Milwaukee-Eight 121 HO-blok, tot de CVO Pan America: Amerikaanse motorbouwerij op z’n best. Volg je even mee?
2024 Street Glide en Road Glide
De 2024 Street Glide en Road Glide zijn krachtiger, lichter en dynamischer dan hun voorgangers en hebben nieuwe visuele designelementen die een samenhangende dynamische flow creëren van de voorspatborden tot de zadeltassen. Beide modellen zijn voorzien van volledig opgefrist kuipwerk, maar met behoud van het Harley-Davidson design-DNA dat ze direct herkenbaar maakt. Andere belangrijke features zijn:
- De vernieuwde Milwaukee-Eight 117 V-Twin motor (107 pk / 175 Nm) heeft een nieuw koelsysteem dat het thermisch comfort voor de rijder verder optimaliseert en een verbeterde in- en uitlaatstroom om de prestaties te verbeteren.
- De selecteerbare rijmodi – Road, Sport, Rain en Custom – regelen elektronisch de prestaties van de motor.
- De infotainmenttechnologie wordt aangestuurd door Skyline OS en gepresenteerd op een 12,3-inch TFT-kleurentouchscreen dat alle analoge instrumenten en de meeste schakelaars vervangt. Een nieuwe 200-watt audioversterker stuurt op de kuip gemonteerde speakers aan.
- De verbeterde aerodynamica verbetert het comfort voor de rijder en vermindert turbulenties rond de helm op de snelweg met gemiddeld 60 procent. De veerweg van de achterwielophanging is vergroot tot 7,6 cm. De nieuwe vorm van het eendelige zadel en het materiaal van de vulling zorgen voor een aanzienlijke verbetering van het comfort op lange afstand voor de meeste rijders.
2024 CVO Road Glide ST
De nieuwe CVO Road Glide ST is dan weer de snelste en meest geavanceerde bagger die Harley-Davidson ooit heeft gebouwd. Het diepe solo-zadel en de zes-inch riser met een crossstuur zetten de rijder in een agressieve, rechte positie – helemaal klaar voor dat beest van een blok. De belangrijkste features zijn:
- Twee premium lakopties: Golden White Pearl of Raven Metallic. Een Screamin’ Eagle-graphic op de zijkanten van de kuip en op de brandstoftank is geïnspireerd op de Screamin’ Eagle Harley-Davidson Factory-racers die meestreden in het MotoAmerica Mission King of the Baggers-kampioenschap. De CVO 25th Anniversary graphics vieren een mijlpaal in factory custom.
- De Milwaukee-Eight 121 High Output V-Twin-motor is exclusief voor de CVO Road GlideST en is getuned voor een vermogen van 127 pk (94 kW) en een koppel van 193 Nm – het meeste vermogen en koppel ooit van een fabrieksgemonteerde motor in een Harley-Davidson productiemotor. Er is gekozen voor een lagere eindoverbrenging om de acceleratieprestaties in elke versnelling te verbeteren.
- Het gebruik van alternatieve materialen helpt het drooggewicht te verlagen tot 363 kg. Dempers hebben lichtgewicht titanium schelpen en gesmede carbon eindkappen. Gesmeed carbon composiet is gebruikt om het voorspatbord, de zadelcover en de tankconsole te vormen. Het oliecarter is gemaakt van lichtgewicht composiet en het wielontwerp en de wave-style voorremschijven zijn geoptimaliseerd om het onafgeveerde gewicht te minimaliseren.
- De volledig instelbare voor- en achtervering bestaat uit Showa remote reservoir achterschokdempers en een upside-down 47mm Showa 1×1 voorvork.
- Premium Brembo remcomponenten bieden een hoogwaardig remgevoel en uitstekende remprestaties voor extra vertrouwen.
- Selecteerbare rijmodi – Road, Sport, Track, Track Plus, Rain en meerdere Custom-modi – regelen elektronisch de prestatiekenmerken van de motorfiets.
- Een breed scala aan infotainment wordt aangestuurd door Skyline OS. Een kleurentouchscreen vervangt alle analoge instrumenten en de meeste schakelaars. Hetpremium audiosysteem heeft een 500-watt versterker en Harley-Davidson Audio powered by Rockford Fosgate Stage II 6,5-inch kuipspeakers.
2024 CVO Pan America
Maar misschien nog indrukwekkender en geheel onverwacht is de komst van een CVO Pan America – de eerste H-D Adventure Touring-motorfiets in het CVO-programma. Alle features van de standaard Pan Am zijn behouden gebleven, inclusief de Revolution Max 1250-motor, semi-actieve voor- en achtervering, het touchscreen display, selecteerbare rijmodi en Daymaker Adaptive koplamptechnologie. Maar de CVO-versie komt met een pak robuuste accessoires, waaronder Adaptive Ride Height-vering, oerdegelijke aluminium top- en zijkoffers, een Screamin’ Eagle quickshifter, tubeless-velgen, extra ledverlichting aan de voorzijde en een aluminium skidplate. Voor de avonturier die net dat tikkeltje meer wil.