Helmtest Arai Tour-X5: Manusje-van-alles

Als Arai een nieuwe helm voorstelt, is het altijd een beetje speciaal. In het geval van de nieuwe Tour-X5 is het extra speciaal, want het is al 12 jaar geleden dat er nog een nieuwe Tour-X werd gelanceerd. We trokken naar de bergen rond het Spaanse Almeria om in de best mogelijke omstandigheden te kijken wat Arai’s nieuwste allemaal te bieden heeft.

Geschiedenis van de Tour-X

De eerste dual sport-helm van Arai verscheen in 1994, onder de logische naam ‘DS’. In 2003 en 2004 volgden respectievelijk de Tour-X en Tour-X2. Daarna was er telkens een pauze van 4 jaar voor de X3 en X4. Nu, maar liefst 12 jaar later, komt de langverwachte Tour-X5. Die heeft – hoe kan het ook anders – meer mogelijkheden, meer hi-tech en uiteraard meer ingebouwde veiligheid. We overlopen de belangrijkste nieuwigheden en eigenschappen.

3-in-1-helm

De Arai Tour-X5 is een volledig nieuw ontworpen helm. Een van de grootste veranderingen is het nieuwe VAS-A viziersysteem, afgeleid van het VAS-V systeem dat werd ontwikkeld voor de RX-7V. Dat werd ontworpen om de Glancing Off-prestaties te maximaliseren, wat betekent dat er meer oppervlakte is om impactenergie bij een val op te vangen. Het vizier heeft een betere zichtbaarheid en kan nu met Pinlock worden uitgevoerd. Een vereiste moest wel zijn dat het vizier en de zonneklep nog steeds makkelijk te plaatsen en te verwijderen zijn. Je kunt de Tour-X5 namelijk makkelijk ombouwen van een adventurehelm (met vizier en zonneklep) naar een offroadhelm (zonder vizier en met plaats voor een crossbril), naar een straathelm (met vizier en zonder zonneklep). De ombouw verloopt snel en makkelijk, en je zit niet met drie halve helmen. Nee, het is in de drie gevallen een volwaardige helm die op zijn specifieke taak berekend is.

Compleet nieuw ventilatiesysteem

Andere verbeteringen zijn een nieuw ventilatiesysteem, inclusief 3D-logokanaal aan het voorhoofd. Er is een nieuwe AR Spoiler en de nieuwste versie van de kinventilatie Delta Duct, de Delta Duct 6. De binnenste ventilatieopening kan lucht naar de mond of het vizier laten stromen voor een betere ontwaseming. Alle ventilatieonderdelen zoals de 3D Logo Duct, AR Spoiler en Delta Duct 6 zijn gemaakt om af te breken tijdens een botsing voor maximale Glancing Off-prestaties. Aan de binnenkant is het interieur volledig uitneembaar, met een verstelbare pad aan de achterkant. Leuke extra’s zijn een nieuw ontworpen neusdeflector die brilgebruik een stuk makkelijker maken, een 5 mm bredere kinbalk aan elke kant voor gemakkelijk aan/uit comfort en een vlakke plek op de zijkant van de helm voor eenvoudige installatie van communicatieapparatuur.

19 verschillende designs

Er staat ons een prachtige dag te wachten met een flinke rit door de Spaanse bergen op lichte allroads. Helmgewijs kiezen we voor een maatje XL (we weten het, veel hersenen…) in het knappe design Discovery Blue. Er zijn maar liefst 19 designs, gaande van een ‘saaie’ grijze zonder fantasie, tot een opvallende fluogele met strepen en tierlantijntjes. Steeds smaakvol en allemaal modern. Bij onze Discovery Blue kiezen we ook voor een blauwgetint vizier om hem net nog wat extra lekker te maken.

Meteen goed

Een Yamaha Ténéré 700 wordt onze metgezel voor vandaag, en we hadden ons geen betere keuze kunnen inbeelden. Makkelijk te rijden, licht en betrouwbaar, en geen elektronica die ons zou afleiden terwijl we met ons hoofd in de helm zouden moeten zitten. Letterlijk. We rijden over voornamelijk gravelwegen, dus dat kan qua stof en zand al meteen gelden als doop voor onze Arai. Het in hoek instelbare zonnevizier houdt niet alleen het scherpe zonlicht tegen, maar ook een groot deel van het opwaaiende stof van onze voorliggers. We hielden de Tour-X5 gedurende 4 uur op ons hoofd, met af en toe een korte pauze, en hadden geen enkele last van irritante drukpunten of oncomfortabelheden. Dat is, zeker voor een gloednieuwe helm die we daarvoor nog nooit op hadden, best opmerkelijk. De pasvorm is meteen goed, uiteraard rekening houdende dat niet iedereen zijn hoofdvorm hetzelfde is.

Windgeluid

Wij kwamen in ieder geval met een blij gezicht vanonder de helm na de test. Wel moeten we opmerken dat er op geasfalteerde tussenstukken, waar de snelheid boven de 100 km/u lag, best veel windgeluid binnen kwam. Dat is niet ongewoon door het zonnevizier én de concentratie van wind door het kleine ruitje van de Ténéré 700 recht op onze helm. We zullen de Arai Tour-X5 uiteraard nog veel meer testen, ook zonder zonnevizier, op allerhande type motoren. Daarover later dus meer.
De nieuwe Tour-X5 is beschikbaar in de maten XS tot en met XL en kost € 879,00 voor de uni-varianten, € 979,00 voor de designs en € 999,00 voor de twee Honda Africa Twin-uitvoeringen.

Foto’s: Arai, Gijs Gilis

Pluspunten

Design, pasvorm, comfort, tech

Minpunten

Prijs, windgeluid met zonnevizier

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.