Hoe België de motorgeschiedenis heeft beïnvloed
België was eens een bruisend motorland. Met honderden constructeurs waarvan sommigen tot de wereldtop behoorden. En die merken hebben een behoorlijk belangrijke invloed gehad op merken die we nu nog kennen. Zonder Belgische merken waren merken als Triumph of Suzuki er misschien geeneens geweest…
Minerva motorblok drijft Britse motorindustrie aan
Wanneer de Nederlander Sylvain de Jong zich in 1987 in Antwerpen vestigt, start hij samen met z’n twee broers het fietsenmerk Minerva. Al snel rollen er uit de fabriekhal in de Karel Oomsstraat honderden fietsen naar buiten. De stap naar motorfietsen bouwen is niet groot en in 1900 rijdt de eerste Minerva motorfiets op eigen kracht over de Anwterpse straten. Minerva gebruikt eerst nog Zwitserse Zürcher & Lüthi motorblokken, maar gaat nadien z’n eigen blokken bouwen.
Triumph
De verkoop loopt goed en Minerva vestigt een assemblagebedrijf in London, waardoor ook de Britse merken in aanraking komen met de Belgische kwaliteit van Minerva. In 1903 is Minerva reeds een gevestigde naam die 30 motorblokken per dag produceert. Die blokken levert aan ondermeer Royal Enfield, Ariel, BSA, Excelsior en Triumph. Zo zal de eerste Triumph motorfiets worden uitgerust met een Minerva-blok. In 1910 zal Minerva stoppen met de productie van motorfietsen en motorblokken om zich volledig te richten op de productie van auto’s.
F.N. viercilinder: Big in the USA
In 1905 stelde F.N. de allereerste productiemotor met vier cilinders voor. Ingenieur Paul Kelecom had reeds een prototype gebouwd van de in de lengte geplaatste vier-in-lijn bij een ander Belgisch merk, Antoine, voor hij naar F.N overstapte. In 1911 en 1912 werd de F.N. viercilinder de snelste productiemotor van z’n tijd, een soort superbike avant la lettre dus. Het sensationele model wordt een verkoopsucces, ook in de U.S.A., waar ‘bigger’ altijd ‘better’ is. Alle grote, toenmalige Amerikaanse merken als Henderson, Pierce-Arrow en Indian zullen de F.N. kopiëren. Het Engelse Wilkinson (later bekend van scheermesjes) en het Deense Nimbus deden dat trouwens ook. F.N zou nog afgeleide viercilinders bouwen tot in 1923.
Gillet-Herstal zet Suzuki op weg
In 1946 rust Gillet-Herstal als z’n modellen uit met telescoopvorken, die de parallelvoorvork vervangt. Een nieuw, 250cc tweetaktmodel met roterende inlaat krijgt ook die voorvork, evenals een aparte achterveer en krijgt daardoor de typeaanduiding ‘Superconfort.’ Apart is dat je de Superconfort ook met een 250cc viertaktblok kan kopen. Daarom zijn de carters van het twee- en viertaktmodel gelijk. Wanneer Suzuki in 1954 z’n eerste motorfiets uitbrengt, de Colleda CO, zijn de gelijkenissen met de Gillet Superconfort meer dan treffend. Ook al betrefft het slechts een 90cc viertakt-blok, zelfs de koelribben lijken overgenomen van de Gillet. De Colleda CO wordt een relatief succes en zet Suzuki dus op weg richting gigantisch succes.