Hoe een Ducati Adrian Newey in de F1 lanceerde
Vandaag is het publieke geheim bekend gemaakt dat de meest succesvolle Formule-1 designer aller tijden van Red Bull naar Aston Martin overstapt. Maar zonder z’n Ducati 900SS had Adrian Newey misschien wel de rest van z’n loopbaan rotors voor helicopters ontworpen…
Adrian Newey is de meest succesvolle ingenieur uit de Formule-1 geschiedenis. Met 13 rijdertitels en 12 constructeurtitels voor Williams, McLaren en Red Bull is hij het genie dat door elk F1-team het hof werd gemaakt. Vandaag heeft Newey bekend gemaakt dat hij na 20 jaar Red Bull verlaat en overstapt naar Aston Martin. Minder bekend is dat Newey wellicht z’n carrière in de Formule 1 te danken heeft aan z’n Ducati 900SS.
Een jonge, niet lang afgestudeerde Adrian Newey schreef eind de jaren ’70 elk Formule 1 team aan op zoek naar een job, maar ving overal bot. Hij vond een job waarbij hij de rotorbladen van helicopters ging ontwerpen, maar dat was niet z’n droomjob. Ennige tijd later werd hij gecontacteerd door een andere, legendarische ingenieur uit de Formule 1 genaamd Harvey Postlewaith, toen werkzaam voor het Fittipaldi Team.
Adrian Newey racete richting de gebouwen op z’n allesbehalve trouwe Ducati 900SS en kwam door pech te laat aan. Postlewaith bleek erg begripvol, wijzend naar de Moto Guzzi Le Mans die voor de deur stond. Postlewaith en Newey spraken een uur over hun motoren, Postlewaith reed zelfs even met de Ducati van Newey en gaf ‘m aansluitend meteen een job. De rest, zoals dat heet, is geschiedenis…