Hoe zit het nu met MV Agusta na de scheiding van KTM?
MV Agusta zit volop in de overgang naar een onafhankelijk bestaan. De scheiding van KTM verloopt volgens plan: alle IT-systemen blijven voorlopig operationeel en de dienstverlening richting klanten en dealers blijft gewaarborgd. De volledige overdracht van de aandelen van PIERER Mobility AG aan Art of Mobility is bijna rond – een belangrijke stap om MV Agusta opnieuw als zelfstandig premiummerk te positioneren.
Internationale expansie op volle toeren
Het Italiaanse merk kijkt vooruit en kondigt een stevige internationale uitbreiding aan. Er komen regionale hoofdkantoren in Europa, Amerika, Azië en Oceanië, ondersteund door een wereldwijd netwerk van importeurs. Het bestaande dealernetwerk blijft gewoon operationeel, met extra focus op groei in strategische markten.
Op het vlak van onderdelen blijft MV Agusta voorlopig samenwerken met het logistieke netwerk van KTM. Tegelijk wordt achter de schermen gewerkt aan een nieuwe deal met een wereldwijde logistieke partner. Doel: onderdelen wereldwijd binnen zeven dagen leveren. De overstap naar dit volledig onafhankelijke distributiesysteem is gepland voor eind 2025.
Productie in Schiranna en nieuw model
Intern is er ook flink wat in beweging. De ontwerpafdeling Centro Stile verhuist naar de fabriek in Schiranna, waar inmiddels een nieuw lean productiemodel is ingevoerd. Dankzij meer interne productie is het merk efficiënter en kostenbewuster gaan werken. De integratie van ontwerp en productie op één locatie moet innovatie versnellen en het ‘Made in Varese’-gevoel versterken.
Maar het spannendste nieuws is het nieuwe model dat MV Agusta vlak voor EICMA 2025 wil onthullen. Slechts 1% van de onderdelen is hergebruikt, wat wijst op een volledig nieuw ontwerp. Tegelijk werkt het merk aan een gloednieuw motorplatform dat “hyperprestaties” moet herdefiniëren. Het eerste prototype daarvan wordt ook op EICMA verwacht.
Prijsbeleid en garantie op de schop
Om het exclusieve karakter van het merk te behouden, maar tegelijk beter aan te sluiten bij de markt, past MV Agusta zijn prijsstrategie aan. Nieuwe betalingsopties zoals ballonfinanciering worden in heel Europa uitgerold. In Italië zijn die al beschikbaar.
Tot slot is er goed nieuws voor nieuwe kopers: MV Agusta introduceert een fabrieksgarantie van vijf jaar op de Ottantesimo-modellen, de F3 Competizione en het volledige LXP- en Enduro Veloce-assortiment – ook met terugwerkende kracht.