Hol alvast naar de bank: Aprilia gaat helemaal los met RSV4 X ex3ma!
Aprilia Racing was de eerste die aerodynamische studies tot het uiterste doorvoerde in de MotoGP – en dat werpt zo nu en dan behoorlijk sappige vruchten af. Neem nu de nieuwe Aprilia RSV4 X ex3ma: de eerste en enige motorfiets ter wereld die te koop is voor u en ik, én is uitgerust met aerodynamica met zogenaamd ‘grondeffect’. Technologie die rechtstreeks van Aprilia’s RS-GP24 komt overgewaaid. En dat is verre van het enige indrukwekkende element op deze patser…
Driedubbele downforce
De specifieke vorm van flanken van de kuip benut de luchtdruk tussen de grond en de motorfiets tijdens het nemen van bochten, waardoor de grip toeneemt. Het gehele aerodynamische pakket, afgeleid van de MotoGP, omvat de nieuw ontworpen neusvleugel, de ‘lepel’ onder de swingarm en de winglets op het onderste deel van het voorspatbord. De kuip is volledig gemaakt van koolstofvezel, vervaardigd door PAN Compositi met dezelfde technieken als bij de MotoGP. Vergeleken met de al geavanceerde X Trenta vervijfvoudigt de verticale luchtdruk in een rechte lijn, waardoor de stabiliteit en precisie toenemen en wheelies worden verminderd. In bochten verdrievoudigt de downforce, waardoor de grip aanzienlijk verbetert.
Eerbetoon
De speciale Perla Nera kleurstelling is geïnspireerd op het erfgoed van Aprilia en de mythologie van het motorracen. De glanzend zwarte en grafische afwerking van de RSV4 X Ex3ma is een duidelijk eerbetoon aan een van de iconische motoren in de geschiedenis van de sport, de RS 250, waarmee Max Biaggi van 1994 tot 1996 drie opeenvolgende wereldkampioenschappen won in de 250cc-klasse. Het is geen toeval dat Aprilia Racing deze kleurstelling koos voor de recente Silverstone-race. Om 75 jaar MotoGP te vieren, reed elke fabrikant in zijn meest iconische kleuren.
Compromisloze racemotor
Op de technische fiche prijkt een raszuivere, compromisloze racemotor. De legendarische 65° V4 motor, met een cilinderinhoud van 1099 cc, is verfijnd door de motorspecialisten van Aprilia Racing en levert 230 pk bij 13.500 tpm (met een maximum toerental van 13.900 tpm) en 131 Nm koppel bij 11.000 tpm. Deze prestaties worden bereikt door specifieke tuning van de V4, waaronder een hogere compressieverhouding, een Sprint Filter luchtfilter met hoge doorlaatbaarheid en een SC Projectuitlaatsysteemmet titanium headers en dubbele uitlaatpijpen – een knipoog naar Aprilia’s roemruchte tweetaktverleden.
Elektronica
Ook de elektronica tilt deze superbike ook naar een nieuw niveau van technologie en prestaties. De ECU die alle actieve elektronische regelingen beheert is Aprilia Racing’s befaamde APX, een exclusief onderdeel en de nieuwste evolutie van het systeem dat gebruikt werd in de WSBK wereldkampioenschappen die gewonnen werden door Biaggi en de RSV4. Deze ECU bevat dezelfde werkingsstrategieën als Aprilia’s racemodellen en bevat een geïntegreerd data-acquisitiesysteem, dat gebruik maakt van talloze sensoren. Het APX-systeem met geïntegreerde GPS maakt de nauwkeurige afstelling mogelijk van wheeliecontrole, vermogensafgifte, tractiecontrole en motorrem in elke versnelling. De rijder kan deze parameters onderweg aanpassen middels speciale drukknoppen, of tijdens het instellen van de motor op de meegeleverde Yashi-laptop.
Rijwielgedeelte
Het gelauwerde aluminium twin-sparframe wordt bijgestaan door de mechanische vering van Ohlins met een volledig custom setup, inclusief een geavanceerde voorvork. Het Brembo remsysteem omvat een 19×16 radiale pomp aan de voorzijde,GP4 MS billet remklauwen met Z04 raceblokken en 330 mm T Drive remschijven, terwijl de remschijf aan de achterzijde is voorzien van een remklauw met oppervlaktevernikkeling.
Topcomponenten
De Aprilia RSV4 X Ex3ma is uitgerust met een karrenvracht aan vederlichte koolstofvezel – waaronder de wielen, met daarrond exact dezelfde slicks die Pirelli gebruikt in het Superbike wereldkampioenschap: SC1 (voor, 125/70) en SCX (achter, 200/65). De rechter stuurschakelaar is een raceonderdeel van Jetprime, terwijl de verstelbare voetsteunen, koppelingshendel, stuurplaat (gegraveerd met het serienummer van het model), tankdop, motorbehuizing en beschermplaat van de voorremhendel allemaal gemaakt zijn van billet aluminium. De oversized water- en oliekoelers, gemaakt volgens racespecificaties door Taleo Tecnoracing, zorgen voor nog betere prestaties. De eindaandrijving heeft een titanium kroon, een lichter tandwiel van PBR en een RK raceketting.
Prijs en beschikbaarheid
Aan al dat moois hangt uiteraard een – behoorlijk pittig – prijskaartje. Wil je één van de 30 Aprilia RSV4 X Ex3ma’s in huis halen, dan tel je in Europa de ronde prijs van 80.000 euro neer, exclusief btw. Als dat je niet afschrikt, dan kan je jouw exemplaar vanaf nu (NU!) online reserveren via deze link. Gelukkige kopers mogen hun motor zelf ophalen bij Aprilia Racing in Noale, met een exclusief bezoek aan de racedivisie. Naast hun gelimiteerde en genummerde RSV4 ontvangen ze een Yashi-laptop, een gepersonaliseerde motorhoes, een speciaal tapijt en een paddocksteun voor achteraan.