Honda breidt Hornet-familie uit met nieuwe CB1000GT
Honda introduceert de CB1000GT, een nieuwe sport tourer die voortbouwt op de CB1000 Hornet. Waar de Hornet gericht is op dynamisch naked rijden, is de GT ontwikkeld met meer comfort, bescherming en langeafstandsvermogen in gedachten. De CB1000GT gebruikt dezelfde 1.000cc-viercilinder als de 2017 CBR1000RR Fireblade, maar met aangepaste afstelling voor een soepelere gasrespons.
Ontwerp en uitrusting
De CB1000GT is ontworpen in samenwerking tussen Honda’s designstudio’s in Italië en Japan. De motor heeft een scherpe, aerodynamische kuip die via Computational Fluid Dynamics (CFD) werd geoptimaliseerd. Een in vijf standen verstelbaar windscherm biedt variabele bescherming. Standaard zijn zijkoffers (37 liter links, 28 liter rechts), cruisecontrol, handvatverwarming, handkappen, een middenbok en een quickshifter aanwezig. Het 5-inch TFT-display met Honda RoadSync biedt smartphoneconnectiviteit en turn-by-turn navigatie. De richtingaanwijzers beschikken over een automatisch uitschakelsysteem en een noodremfunctie (Emergency Stop Signal). De Honda Smart Key bedient het contact, de tankdop en het zadel.
Rijwielgedeelte en vering
De CB1000GT gebruikt een stalen twin-spar frame, gebaseerd op dat van de Hornet, met een aangepast subframe voor meer ruimte en comfort. De Showa Electronically Equipped Ride Adjustment (EERA)-vering is standaard en past zich automatisch aan de rijomstandigheden aan. Vier rijmodi en een USER-modus bieden verschillende combinaties van demping en veervoorspanning. De wielbasis bedraagt 1.465 mm en het rijklaargewicht 229 kg. De zithoogte is 825 mm. Radiaal gemonteerde Nissin-remklauwen met 310 mm schijven vooraan en een 240 mm schijf achter zorgen voor de remkracht, ondersteund door bochten-ABS.
Motor en prestaties
De viercilinder levert 150 pk bij 11.000 tpm en 102 Nm bij 8.750 tpm. De overbrengingen zijn aangepast voor een vloeiende acceleratie en ontspannen toeren bij kruissnelheid. Een assist-/slipperkoppeling en quickshifter met autoblipfunctie zijn standaard. Het Throttle-By-Wire-systeem werkt samen met een zes-assige IMU voor de aansturing van de rijhulpsystemen, waaronder de Honda Selectable Torque Control (HSTC). De rijder kan kiezen uit vier standaardmodi en één aanpasbare USER-modus. Met een gemiddeld verbruik van 6 l/100 km en een 21-liter tank biedt de CB1000GT een actieradius van ruim 340 kilometer.
Kleuren en beschikbaarheid
De Honda CB1000GT zal verkrijgbaar zijn in drie kleurstellingen: Grand Prix Red/Graphite Black; Pearl Deep Mud Gray; Graphite Black. Hij verschijnt in de loop van 2025 bij de Honda-dealers. Prijzen worden later bekendgemaakt.