Honda brengt Bol d’Or-geest terug met de CB1000F Concept
Op de Osaka Motorcycle Show 2025 onthulde Honda de CB1000F Concept, een motor die direct doet denken aan de iconische CB900F Bol d’Or uit de jaren 70 en 80. Dit nieuwe model lijkt meer kans te maken op productie dan het CB-F Concept uit 2020, dat uiteindelijk nooit werd uitgebracht. De CB1000F is gebaseerd op de CB1000 Hornet en zou in 2026 op de markt kunnen komen.
Eerbetoon aan racelegende
De naam Bol d’Or verwijst naar de beroemde 24-uursrace die sinds 1922 wordt verreden. Honda domineerde deze race in de jaren 70 met drie overwinningen op rij en bracht daarom in 1978 de CB900F Bol d’Or uit. De CB1000F Concept grijpt terug naar het verleden met een hoekige brandstoftank, herkenbare zijkappen en een rechthoekig achterlicht. Ook het zilveren kleurenschema met blauwe strepen doet denken aan de klassieke Honda’s. De ronde koplamp benadrukt het retrokarakter, terwijl elementen zoals de upside-down voorvork en radiaal gemonteerde remmen wijzen op moderne technologie. In tegenstelling tot de CB1000R kiest Honda bij dit concept voor een conventionele tweearmige swingarm in plaats van een enkelzijdige swingarm, wat beter past bij het retrodesign van de motor.
Tech specs en concurrentie
Hoewel de CB1000F de basis deelt met de CB1000 Hornet, krijgt hij waarschijnlijk een andere motorafstelling. In plaats van 153 pk wordt verwacht dat dit model afgesteld zal worden op meer koppel bij lage toeren en minder topvermogen. Hoogstwaarschijnlijk zien we een Showa Big-Piston voorvork en Nissin-vierzuigerremmen terug, net als de Hornet. De CB1000F wordt een concurrent van de Kawasaki Z900RS en de Yamaha XSR900. Hij is bedoeld voor rijders die klassiek design willen, zonder in te leveren op moderne prestaties. Wordt – hopelijk – vervolgd.