Honda E-Clutch breidt uit naar Transalp, Hornet 750, NX500, CBR500R en Hornet 500
Voor modeljaar 2026 wordt het Honda E-Clutch-systeem, dat in 2024 voor het eerst verscheen op de CBR650R en CB650R, standaard aangeboden op vijf extra modellen.
Quickshiften V2.0
Het unieke systeem werkt sneller en soepeler dan een quickshifter en tilt sportief rijden naar een hoger niveau. Bovendien maakt het de bediening eenvoudiger: optrekken, stoppen en schakelen vereisen geen gebruik van de koppelingshendel – de rijder bedient enkel de schakelpook. Desgewenst kan de koppeling echter nog steeds handmatig worden gebruikt.
Voor het eerst op TBW
De Transalp en Hornet ontvangen de Honda E-Clutch voor het eerst op modellen met throttle-by-wire. Hierdoor kan het systeem automatisch tussengas geven, waardoor het toerental van de motor wordt afgestemd op de snelheid van het achterwiel voor nog soepelere terugschakelmomenten. Voor de Transalp zorgt dit ook voor een extra voordeel tijdens offroadrijden: de Honda E-Clutch met throttle-by-wire kan soepel opschakelen, zelfs wanneer het achterwiel doorslipt, dankzij de monitoring van de voor- en achterwielsnelheid.
Ook op drie 500cc’s
Daarnaast wordt de Honda E-Clutch voor het eerst standaard aangeboden op drie 500cc-modellen – de CB500 Hornet, NX500 en CBR500R. De combinatie van sportiviteit, gebruiksgemak en veelzijdigheid opent nieuwe dimensies in het rijplezier voor een brede groep motorrijders. Bovendien betekent dit dat de technologie voor het eerst beschikbaar is op A2-rijbewijsmodellen, waardoor jongere rijders in heel Europa kunnen profiteren van de prestatiewinst die het systeem biedt.