Hondapark Olmen test laadmogelijkheden elektrische motoren
Zoals we eerder schreven, heeft Hondapark in Olmen er enkele woelige maanden opzitten. Enkele jaren geleden werd de vergunning nog ingetrokken door de Raad van State, omwille van twijfel rond het al dan niet halen van de geluidsnormen. Gelukkig besliste ministers Zuhal Demir (N-VA) een maand later om alsnog een vergunning van zeven jaar toe te kennen. Al is dit onder strikte voorwaarden. Als teken van goodwill – en een broodnodige stap voor de toekomst van de motorcrosserij – testte Hondapark afgelopen week de Free Energy Trailer. Daarmee kunnen elektrische motoren ook in afgelegen gebieden, zoals Hondapark, laden tussen de sessies in.
Waar je bij crossmotoren met een verbrandingsmotor niet veel meer nodig hebt dan een gevulde jerrycan, een trechter en een vaste hand, ligt dat bij elektrische (cross)motoren iets moeilijker. Hondapark bijvoorbeeld, heeft wel een bepaalde accomodatie, maar een laadstation – laat staan voor meerdere motoren – behoort (voorlopig) niet tot de basisinfrastructuur. Een generator op diesel of benzine per motor is daarbij een mogelijke oplossing, maar die schiet volledig voorbij aan het milieu- en het geluidsaspect van de hele zaak.
Ingebouwde zonnepanelen
Met de Free Energy Trailer van SolarPro/ChargePro zou dat euvel wél van de baan kunnen zijn. Die trailer is namelijk uitgerust met zonnepanelen en ingebouwde accu’s. Daarmee kunnen de batterijen van de elektrische crossers zowel tijdens de stallingsdagen als tussen de sessies in opgeladen worden. Idealiter kan de trailer vijf weekdagen lang stroom van de zon oogsten, waarna er tijdens het weekend voldoende stroom beschikbaar moet zijn voor een training en drie reeksen. Volgens het bedrijf zou je je elektrische motor in een tweetal uur moeten kunnen opladen aan een trailer. Of zelfs in een uur als je accu nog een derde van z’n lading aan boord heeft na je training. En dat zou ook in de praktijk kunnen werken. Vaak verlopen dergelijke crosstrainingen immers in de voormiddag, waarna er doorgaans enkele uren later pas geracet wordt. Dat zorgt in principe voor voldoende tijd om de accu volledig bij te laden.
Deel van de oplossing
We mogen dit beschouwen als een deel van een oplossing voor het laden in gebieden waar weinig of geen stroom voorhanden is. Cross omlopen behoren per definitie tot die gebieden. Voorlopig is Stark Varg de voornaamste speler op de markt. Maar andere reeds gevestigde MX merken – Honda op kop – maken er geen geheim van dat ze ook een elektrische crossmotor willen brengen.
Mocht daar een versie bij zitten met een wisselbare batterij, dank kan ook dat soelaas bieden. Thuis een tweede batterij opladen en je bent al voor langer vertrokken dan de meest MX-rijders zelf aankunnen. En dan is – zoals nu ook het geval is met de bestaande crossmotoren met verbranginsmotor – de rijder de beperkende factor.
Zelf zien?
Wil je zelf ook eens kennismaken met elektrische crossmotoren? Zak dan op 8 en 15 mei af naar de crossterreinen van MC Lille (tussen 16u en 20u) of op 12 en 19 mei naar het Hondapark in Olmen!