2021 Honda Vision 110: verbeterde stadsflitser
De Honda Vision wordt 9 jaar en op die nog niet zeer gezegende leeftijd krijgt de lichte scooter een reeks upgrades die hem nog meer geschikt moeten maken voor de urban jungle.
Betere Vision
Persbericht – De Vision 110 verscheen voor het eerst in Europa in 2012 en gold meteen als een betrouwbare en leuke mobiliteitsoplossing voor een bijzonder lage prijs. Honda ontwikkelde de machine voor gebruik op elke dag door een heel uiteenlopend rijderspubliek. Kwaliteiten als duurzaamheid, betrouwbaarheid, veiligheid en praktische handigheid stonden dan ook centraal.
Styling, blok, frame
Dankzij het eenvoudige, betrouwbare en uiterst efficiënte luchtgekoelde enhanced Smart Power (eSP)-motorblok, het stabiele chassis, Honda’s veilige Combined Braking System (CBS) en uitgebreide opslagcapaciteit bewijst de Vision 110 opnieuw dat het een slimme keuze is voor wie op zoek is naar een instapscooter.
De eigentijdse stylingupdate van de Vision 110 verhult het nieuwe, lichtere enhanced Smart Architecture Frame (eSAF) en het verbeterde, efficiëntere enhanced Smart Power (eSP) luchtgekoelde motorblok
De nieuwe features omvatten bediening van de ontsteking en de zadelvergrendeling via Smart Key en ook het instrumentenpaneel is helemaal nieuw. De Vision 110 zal in 2021 beschikbaar zijn in volgende kleurstellingen:
Pearl Jasmine White
Poseidon Black Metallic
Belangrijkste kenmerken
- Opgefrist koetswerk met behoud van de praktische vlakke bodem
- Ontsteking met Smart Key en nieuw instrumentenpaneel
- Nieuw, zuiniger ‘enhanced Smart Power’ (eSP) luchtgekoeld SOHC-motorblok met twee kleppen
- Start-/stoptechnologie en EURO5-compatibiliteit
- Nieuw, lichter enhanced Smart Architecture Frame (eSAF)
- 2 kg minder gewicht
- 16-inch voorwiel en 14-inch achterwiel
Opbergruimte
Net als de iconische SH-serie heeft ook de Vision 110 een rechtop zitpositie en een handige vlakke bodem. De scooter is nu ook uitgerust met heel wat opbergruimte (17,7 liter) onder het zadel.
De Smart Key voegt heel wat handigheid toe. Met de sleutel in je zak bedien je eenvoudig de ontsteking en de zadelvergrendeling wat kan tellen als uiterst praktische toevoeging voor het dagelijkse drukke stadsleven. Het nieuwe instrumentenpaneel beschikt over een eenvoudig af te lezen analoge snelheidsmeter met een LCD-informatiepaneel.
Het luchtgekoelde 109,5 cc enhanced Smart Power (eSP) SOHC-motorblok met twee kleppen en benzine-injectie werd volledig opnieuw opgebouwd voor 2021. Het resultaat is een lichtgewicht (slechts 22 kg), stevig en efficiënt blok met piekvermogen van 8,6 pk (6,4 kW) bij 7.500 tpm en piekkoppel van 9 Nm bij 5.750 tpm. Boring x slag staat op 47 x 63,1 mm met compressieratio van 10:1.
Start/Stop
Met een vinnige gasrespons is het blok eenvoudig te gebruiken, zeker voor de stadsrijder. Het is ook 5% zuiniger ten opzichte van het vorige design. Je kan 260 km afleggen tussen twee tankbeurten dankzij een benzinetank van 4,9 liter en een verbruik van 1,83 l/100km (54,5 km/l) in WMTC-mode.
Over de hele architectuur van het motorblok heen is lage wrijving technologie toegepast, zoals dubbelzijdige tandriemen. De elektronisch gestuurde borstelloze ACG starter is een geïntegreerd component dat rechtstreeks aan het uiteinde van de krukas gemonteerd staat. Het dient als startmotor en als alternator en doet de motor onmiddelijk draaien waardoor elk geluid dat voortkomt uit de tandwielen of uit de tandwieloverbrenging in de kiem gesmoord wordt.
Start-/stoptechnologie zorgt ervoor dat de motor automatisch uitschakelt na drie seconden stationair draaien en wanneer de remmen ingedrukt zijn. Bij een draai aan het gashendel slaat de motor meteen weer aan. Dat gebeurt naadloos dankzij de ACG, het swing-backsysteem dat de krukas terugbrengt naar zijn positie net voor de luchtinlaat en een decompressiemechanisme dat krukasweerstand door compressie onderdrukt.
De Vision 110 engine is nu ook conform de EURO5-norm.
Frame
Een geavanceerd enhanced Smart Architecture Frame (eSAF) vervangt het stalen underbone buizenframe van het vorige model. Het frame is opgetrokken uit laser gelast geperst staal en biedt goede stuurbaarheid met verbeterde stabiliteit, rijcomfort en duurzaamheid. Dat maakt het perfect resistent tegen de dagelijkse ongemakken die de Vision 110 probleemloos trotseert.
Meer weten over de Honda motorfietsen? klik hier
Technische gegevens
MOTOR | |
Motortype | Luchtgekoelde SOHC viertakt eencilinder |
Inhoud | 109,5 cc |
Boring x Slag | 47,0 x 63,1 mm |
Compressie verhouding | 10:1 |
Max. Vermogen | 8,6 pk (6,4 kW) @ 7.500 tpm |
Max. Koppel | 9,0 Nm @ 5.750 tpm |
Oliecapaciteit | 0,8 liter |
BENZINESYSTEEM | |
Injectie | PGM-FI |
Tankinhoud | 4,9 liter |
Verbruik | 1,83 liter/100 km (54,5 km/l) |
ELEKTRONICA | |
Starter | Elektrisch |
Accu | GTZ6V – 5,3 Ah |
ACG output | 390 W / 5.000 tpm |
AANDRIJVING | |
Koppeling | Automatische centrifugaalkoppeling |
Transmissie | CVT |
Eindaandrijving | V-snaar |
FRAME | |
Type | Stalen underbone frame |
CHASSIS | |
Afmetingen (L x B x H) | 1.925 x 686 x 1.115 mm |
Wielbasis | 1.280 mm |
Balhoofdhoek | 26⁰ |
Naloop | 71 mm |
Zadelhoogte | 785 mm |
Grondspeling | 175 mm |
Draaicirkel | 1,80 m |
Rijklaargewicht | 100 kg |
VERING | |
Type voor | 31 mm telescopisch |
Type achter | Swingarm met enkelvoudige schokbreker |
WIELEN | |
Velgmaat voor | 16 M/C x MT1.85 |
Velgmaat achter | 16 M/C x MT1.85 |
Voorband | 80/90-16 inch |
Achterband | 90/90-14inch |
REMMEN | |
Systeem | Combined Brake System (CBS) |
VERLICHTING | |
Instrumenten | Honda Smart Key, 12V-oplaadpoort |
Voorlicht | Gloeilamp |
Achterlicht | Gloeilamp |