2022 Honda NT1100: toermotor met Africa Twin-blok
Nadat we in februari de eerste geruchten uit Japan hoorden over een mogelijke sport tourer op basis van de Honda Africa Twin, bevestigen nieuwe patenten de op handen zijnde komst van de crossover in het Honda-gamma. Het lijkt erop dat het debuut nog maar een paar maanden verwijderd is. De projectnaam die door de homologatiedocumenten wordt bevestigd, is SC84. Over de definitieve naamgeving is nog niets bekend. De initialen NT zouden voor de Europese lancering kunnen zijn, omdat we ervaring hebben met de Honda Deauville.

Twee versies
De basis voor de NT1100 is de beproefde CRF1100L Africa Twin, met een 1.084cc-parallelltwin goed voor 102 pk en 105 Nm. Van de reis-enduro neemt de Honda NT1100 ook de DCT-transmissie met dubbele koppeling over. Het ligt voor de hand om de twee homologatiemerken NT1100A en NT1100D te associëren als verschillende versies van de motorfiets, die juist verschillen in de aanwezigheid van DCT en andere uitrustingsdetails. De elektronica van de NT1100 is vrijwel zeker afkomstig van de Africa Twin, met het 6-assige IMU-platform voor de elektronische respons op het gashendel en de motorrem, 7 tractieniveaus, wheelie control, beschikbare rijmodi en, in het geval van de DCT, verschillende schakelkarakters. Het is dan ook niet moeilijk voor te stellen dat het 6,5″ tft-touchscreen op het dashboard komt, dat ook smartphoneconnectiviteit via Android Auto en Apple Car Play mogelijk maakt.

Twijfel over het chassis
De enige variabele die nog moet worden bevestigd, is het chassis. Honda heeft octrooien aangevraagd voor twee verschillende soorten frames: een wiegframe en een trellisframe met verstevigingssecties. Dit laatste zou volgens vele bronnen de meest geloofwaardige mogelijkheid zijn. De homologatiedocumenten onthullen ook de afmetingen en het gewicht van de Honda NT1100: hij heeft een wielbasis van 1.534 mm, 40 mm minder dan de Africa Twin, en een totale lengte van 2.240 mm, dus 94 mm korter dan de reis-enduro. Hij is smaller, met 836 mm, maar weegt meer, variërend van 237 kg met een volle tank voor de versie met handgeschakelde versnellingsbak tot 248 kg voor de DCT-versie. Deze gewichtstoename is waarschijnlijk het gevolg van de aanwezigheid van een grotere stroomlijn. Als we de NT1100 nameten, kunnen we zeggen dat hij bijna perfect de maten van de VFR800X Crossrunner volgt. En Crossrunner is een naam die ook goed zou kunnen geplakt worden op deze nieuwe Honda.
