2022(!) Indian FTR-modellen voorgesteld
Het is nog maar net 2021, en Indian stelt nu al de FTR modeljaar 2022 voor. Zijn ze helemaal gek geworden daar in Amerika? Eigenlijk niet, want in de USA lopen ze qua modeljaar, dus puur de naam, altijd een jaartje voor. In 2021 worden op die manier de 2022-modellen voorgesteld. Zodoende…

Indian nam haar nog niet zo heel lang geleden onthulde FTR onder de loep en voerde een reeks verfijningen uit. Zo werden het motorgeluid en de wielophanging onder handen genomen, met een scherpere balhoofdhoek, een kortere naloop en 17-inch wielen met banden die meer grip bieden op asfalt. De 2022 FTR zou daardoor wendbaarder moeten sturen en compacter moeten aanvoelen.

Alle FTR-variaties zijn nu voorzien van Metzeler Sportec-banden en een volledig instelbare vering. Het 1.203cc-motorblok met 123 pk en 120 Nm werd opnieuw gekalibreerd voor een aangenamere gasrespons, met zelfs cilinderuitschakeling om de warmte van het motorblok beter onder controle te houden als de motorfiets stilstaat. De nieuwe motorkalibratie verbetert ook de koude start.

Goed nieuws voor rijders met korte benen, want door de kleinere wielen in combinatie met een veerweg van 120 mm voor- en achteraan werd de zithoogte verlaagd met 36 mm. Zij die fysiek uitgedaagd zijn qua armlengte, mogen ook in hun handjes klappen: het ProTaper-stuur is 40 mm korter geworden. Voorts is de FTR uitgerust met radiale Brembo’s en cruisecontrol.

We lijsten ook nog even de verschillende FTR-varianten voor je op. De standaard FTR heeft een analoog instrumentenpaneel en is leverbaar in Black Smoke met rode accenten. De basis-FTR is ook leverbaar met een lager vermogen voor A2-homologatie.

De FTR S is leverbaar in Maroon Metallic en White Smoke, heeft een 4,3-inch touchscreen met smartphone-integratie en een usb-aansluiting, Akrapovič-uitlaat, drie rijmodi en onder andere wheelie control.

De FTR R Carbon is het topmodel van de FTR-serie. Hij heeft alles wat de S ook heeft, maar voegt daar carbon tankkappen, voorspatborden en koplampbehuizing aan toe, samen met volledig instelbare Öhlins-schokdempers, een zwarte Akrapovič, een premium zadelkap en een genummerde badge op de console.

Hou je meer van een scrambler? Ga dan voor de FTR Rally, uitgerust met Pirelli Scorpion Rally STR-banden op spaakwielen van 18 inch achteraan en 19 inch vooraan. Het ProTaper-stuur van de FTR Rally is 50 mm hoger dan bij de andere FTR’s. De Rally heeft een analoog instrumentenpaneel en is leverbaar in de kleur Titanium Smoke.
