2022(!) Indian FTR-modellen voorgesteld

Het is nog maar net 2021, en Indian stelt nu al de FTR modeljaar 2022 voor. Zijn ze helemaal gek geworden daar in Amerika? Eigenlijk niet, want in de USA lopen ze qua modeljaar, dus puur de naam, altijd een jaartje voor. In 2021 worden op die manier de 2022-modellen voorgesteld. Zodoende…

Indian nam haar nog niet zo heel lang geleden onthulde FTR onder de loep en voerde een reeks verfijningen uit. Zo werden het motorgeluid en de wielophanging onder handen genomen, met een scherpere balhoofdhoek, een kortere naloop en 17-inch wielen met banden die meer grip bieden op asfalt. De 2022 FTR zou daardoor wendbaarder moeten sturen en compacter moeten aanvoelen.

Alle FTR-variaties zijn nu voorzien van Metzeler Sportec-banden en een volledig instelbare vering. Het 1.203cc-motorblok met 123 pk en 120 Nm werd opnieuw gekalibreerd voor een aangenamere gasrespons, met zelfs cilinderuitschakeling om de warmte van het motorblok beter onder controle te houden als de motorfiets stilstaat. De nieuwe motorkalibratie verbetert ook de koude start.

Goed nieuws voor rijders met korte benen, want door de kleinere wielen in combinatie met een veerweg van 120 mm voor- en achteraan werd de zithoogte verlaagd met 36 mm. Zij die fysiek uitgedaagd zijn qua armlengte, mogen ook in hun handjes klappen: het ProTaper-stuur is 40 mm korter geworden. Voorts is de FTR uitgerust met radiale Brembo’s en cruisecontrol.

We lijsten ook nog even de verschillende FTR-varianten voor je op. De standaard FTR heeft een analoog instrumentenpaneel en is leverbaar in Black Smoke met rode accenten. De basis-FTR is ook leverbaar met een lager vermogen voor A2-homologatie.

De FTR S is leverbaar in Maroon Metallic en White Smoke, heeft een 4,3-inch touchscreen met smartphone-integratie en een usb-aansluiting, Akrapovič-uitlaat, drie rijmodi en onder andere wheelie control.

De FTR R Carbon is het topmodel van de FTR-serie. Hij heeft alles wat de S ook heeft, maar voegt daar carbon tankkappen, voorspatborden en koplampbehuizing aan toe, samen met volledig instelbare Öhlins-schokdempers, een zwarte Akrapovič, een premium zadelkap en een genummerde badge op de console.

Hou je meer van een scrambler? Ga dan voor de FTR Rally, uitgerust met Pirelli Scorpion Rally STR-banden op spaakwielen van 18 inch achteraan en 19 inch vooraan. Het ProTaper-stuur van de FTR Rally is 50 mm hoger dan bij de andere FTR’s. De Rally heeft een analoog instrumentenpaneel en is leverbaar in de kleur Titanium Smoke.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.