2022 Suzuki Katana: nieuwe kleurtjes en elektronica
Sinds z’n eerste verschijning als koosnaampje voor de Suzuki GSX1100S in 1981, doet de term ‘Katana’ wereldwijd motorharten sneller slaan. Een gevoel dat er sinds de teaser in 2017, en de daadwerkelijke reïncarnatie van de Katana in 2020, niet minder om geworden is. In 2022 komen de Japanners niet met een nieuwe versie, maar een verdere verfijning van hun Katana. Die komt volgend jaar in twee nieuwe kleurstellingen, en met een pak onderhuidse vernieuwingen.
Kleurtjes
Puur uiterlijk springt vooral de passage langs de spuiter in het oog: de vorkpoten krijgen een gouden in plaats van een zwarte laklaag, en de wielen worden ofwel in het brons, ofwel in een donkerrood gespoten – afhankelijk van je respectievelijke basiskleur. Daarin heb je de keuze tussen Metallic Stellar Blue (donkerblauw mat metallic) of Solid Iron Grey (mat donkergrijs).
Motorisch
Onder die nieuwe laklaag liggen evenwel de grootste aanpassingen verborgen. Zo groeit het vermogen van de 999cc vier-in-lijn van 150 pk (bij 10.000 tpm) naar 152 pk (bij 11.000 tpm), terwijl het maximale koppel een tikkeltje zakt van 108 Nm naar 106 Nm bij 9.250 tpm. Leuk daarbij is dat zowel het vermogen als het koppel een stuk lineairder voor de dag komen, en er meer koppel vrijkomt in lagere toeren. Dat realiseert Suzuki door zowel de nokken als de klepveren aan te passen. En ook de mechanische 44mm gasklephuizen in te ruilen voor elektronisch gestuurde exemplaren en de uitlaatlijn te herzien (nu 4-in-2-in-1).
Ook de airbox krimpt van 8,9 naar 8,2 liter in 2022. De invoering van ride-by-wire opent de deur ook richting verschillende rijmodi, en een in vijf trappen instelbare tractiecontrole. Voorts werd ook de ‘low rpm assist’ een stuk verfijnd. Als kers op de taart moet een nagelnieuwe, bekrachtigde koppeling helpen om de up/down-quickshifter beter te assisteren, terwijl de nieuwe radiator niet enkel een stuk minder luchtweerstand genereert, maar ook een stuk beter koelt. Aan het dubbel balkenframe, de alu swingarm en de KYB-demping werd dan weer niet geraakt. Ook de radiaal gemonteerde Brembo monoblocs blijven op post.
Op prijzen en beschikbaarheid is ‘t nog even wachten geblazen.