2022 updates voor Honda CB500X, CB500F en CBR500R
Honda’s populaire 500 cc’s – de CB500X, CB500F en CBR500R krijgen updates voor 2022. Deze moeten de populariteit van de A2 modellen van ’s werelds grootste motorenfabrikant blijven garanderen en zelfs nog opdrijven.
– Verbeteringen aan het chassis omvatten Showa 41mm SFF-BP USD vork, een nieuwe lichtere swingarm, lichtere wielen en nieuwe dubbele 296mm remschijven vooraan.
– Nieuwe instellingen voor de brandstofinspuiting verbeteren het karakter en het gevoel van het koppel
– Bijgewerkte styling met nieuwe kleuren en graphics
Gedeelde verbeteringen
Persbericht – De nieuwe Showa 41mm SFF-BP USD-voorvork, die is overgenomen van de viercilinder CB650R en CBR650R middenklassers, is de kern van de nieuwe set-up vooraan en zorgt voor een verbeterd rijgedrag. De nieuwe Showa vork is gekoppeld aan lichtere aluminium Y-spaakwielen op de CB500F en CBR500R, compleet met nieuwe 296mm wave-type remschijven en radiaal gemonteerde Nissin remklauwen. De avontuurlijke CB500X heeft dezelfde nieuwe rem- en ophangingsupdates als zijn broers en heeft daar bovenop een langere veerweg voor en een lichter, groter 19-inch voorwiel.
Deze drie leuke en zuinige motoren hebben een nieuwe, lichtere achterbrug die stijver is in de lengte, maar flexibeler in de dwarsrichting om het rijgedrag en de prestaties in de bochten te verbeteren. De pittige 500cc-motor in het hart van elke motor produceert nog steeds de maximaal toegestane 35 kW voor A2-rijbewijshouders, maar voor 2022 heeft hij nu nieuwe PGM-FI-instellingen om zowel het koppelgevoel als het algemene karakter verder te verbeteren.
Voor 2022 krijgt de naakte CB500F drie nieuwe levendige kleuren: Pearl Smoky Gray, Mat Axis Gray Metallic en Pearl Dusk Yellow, terwijl de sportieve CBR500R verkrijgbaar zal zijn in het nieuwe Mat Gunpowder Black Metallic, met opvallende nieuwe graphics die zijn racetraditie benadrukken. De avontuurlijke CB500X krijgt twee nieuwe kleuren voor 2022: Mat Gunpowder Black Metallic en Pearl Organic Green. Alle drie de motoren zullen ook verkrijgbaar zijn in Honda’s klassieke Grand Prix Red-kleurenschema.
Verkooptoppers
Dankzij hun compacte afmetingen en aangename rijgedrag is Honda’s 500cc-trio gemakkelijk te besturen, te berijden en te controleren. Diezelfde eigenschappen zorgen er ook voor dat ze een waar plezier zijn voor wie wil ontdekken wat hij in het weekend allemaal kan doen, ongeacht het type motor dat hij kiest. Of het nu gaat om een overstap van een 125cc, een zwaardere motor of een terugkeer naar het motorrijden, maakt niet uit.
Honda heeft sinds hun introductie in 2013 in heel Europa meer dan 106.000 exemplaren van de CB’s en CBR verkocht. Elk hebben ze een eigen plaats in de aparte wereld van Honda’s rijke gamma. De CB500F ‘roadster’ is goed voor bijna de helft van de verkopen, de sportieve CBR500R 18%, en de avontuurlijke CB500X, 35% van het totaal.
Aantrekkelijk
Honda’s onderzoek toont aan hoe groot de aantrekkingskracht van de drie motoren is voor verschillende demografische groepen motorrijders. Uit de cijfers blijkt dat 45% van de CB500F- en 37% van de CBR500R-eigenaars nieuwe motorrijders zijn, met respectievelijk 45% en 60% onder de 34 jaar. Dat illustreert hoe belangrijk deze machines zijn geweest om nieuwe, jonge motorrijders kennis te laten maken met de wereld van de tweewielers.
Daartegenover staat dat meer dan 75% van de CB500X-eigenaars ervaren motorrijders zijn, terwijl 15% weer voor het motorrijden is aangetrokken door de allround aantrekkingskracht die de compacte avonturier met zijn stoere styling, lange veerweg en rechte rijpositie uitoefent.