4 minuten vragenvuur na de test van de 2021 Yamaha MT-07
Redacteur Gijs Gilis zakte zonder al te veel tegenzin af naar Marseille, alwaar ze naast uitstekende bouillabaisse ook nog de perstest van de 2021 Yamaha MT-07 op de kaart staan hadden. We belden hem op nog voor hij na afloop in een Covid-veilige kamer geduwd werd.
MotorNieuws: Toch iemand die goed gereden heeft vandaag, vermoed ik. Hoe was de rit met de 2021 MT-07?
Gijs Gilis: In het begin vooral erg koud. 6 graden bij de start in hartje Marseille. We zijn dan de stad uit gereden en gingen al snel de bergen in via de Route des Crètes. Daar lag zowaar nog aangevroren nachtvorst waardoor het toch wat uitkijken werd. Er zijn gelukkig geen ongelukken gebeurd en het was meteen een goede test voor de nieuwe banden: de Michelin Road 5. Ik moet zeggen, we kregen ze vlot op temperatuur. De rest van de dag was droog en we hebben vlot kunnen rijden en grondig testen. Wel met koude handen – geen handvatverwarming op dit soort motoren.
MotorNieuws: Zei de man die zomeer even een dag in de zon reed. Vertel ons liever iets over de nieuwe remmen.
Gilis: Wel dit zijn dezelfde schijven als op de MT-09. Remmen zijn goed, geen twijfel over. Je moet echter de vorige MT-07 en de nieuwe echt na elkaar rijden om het verschil te merken. De 2020 had ook goede remmen; niks mis mee. Maar deze presteren gewoon beter bij lange duur. Hier voel je dat je bij lang en intensief remmen er een stabielere remkracht is. Ze blijven gewoon langer goed, er is geen fading. Beter dus.
MotorNieuws: Het blok is nu EUR05 compatibel. Heeft dat de prestaties beïnvloed?
Gilis: Neen, het Euro 5 blok verliest anderhalve pk, maar daar merk je in de praktijk niks van. Het is gewoon het goede CP2 blok dat we reeds lang kennen. Wel nog op te merken: de koplamp is helemaal nieuw en LED, de tank is nieuw met die opvallende luchtinlaten. Maar los daarvan is er vrij weinig op te merken aan de nieuwe MT-07. Dat is op zich niet slecht, MT-07 is altijd top geweest. Dat is niet veranderd. Hij is gewoon nog wat beter.
MotorNieuws: Er is een ander design, maar hou je hetzelfde gevoel?
Gilis: Bwaaah…. Het stuur is 30 mm breder; staat ook iets hoger en is meer naar je toe gericht. Je zit iets rechter, maar het verschil is klein. Wat telt is dat we de ganse dag konden rijden zonder problemen qua comfort. De prijs voor dit nieuwe 2021 model is 7.499 euro.
MotorNieuws: En nu? De bar in met de collega’s?
Gilis: Dat dacht je maar. Nu nog de statische video opnames inspreken en schrijven aan de test die morgen op motornieuws.be moet verschijnen. De bar induiken zal er niet in zitten. We gaan elk apart naar onze kamer waar we om 8 uur eten voor onze deur gebracht krijgen.
Lees ook: 2021 Yamaha MT-07: populariteitsfactor
Meer weten over de MT-07? Klik hier