Test: 5 redenen waarom de Mazda MX-5 een auto voor motorrijders is

In de rubriek Cars 4 Bikers testen we nieuwe auto’s die het dichtst het gevoel van motorrijden kunnen evenaren. Niet alleen cabrio’s of sportwagens, maar ook auto’s die je dat speciale gevoel geven. Het gaat in deze rubriek om het pure rijden, en niet om de grootte van de kofferruimte of de uitgebreide mogelijkheden van het infotainmentsysteem. Op het einde kiezen we een motorfiets waarmee je de geteste auto het best kunt vergelijken. In deel 1, misschien wel de meest toegankelijke auto voor motards: de Mazda MX-5 Roadster.

1. Haren in de wind met het dak open.

Laten we beginnen met de meest voor de hand liggende reden waarom de MX-5 Roadster in deze rubriek getest wordt: het is een cabrio. En als motorrijders ergens van houden, dan is het wel om ‘vrij’ in de wind te rijden. Nu zit je nog redelijk beschermd in de MX-5, maar met de zijruiten naar onder en als je groter bent dan 1m85, krijg je behoorlijk wat wind door je kruin gejaagd. En dat willen we net! Daarbij is het dakmechanisme zo belachelijk eenvoudig en geniaal tegelijkertijd, dat het opendoen of weer sluiten letterlijk 3 seconden duurt. En alles doe je gewoon met de hand, dus geen overbodig gewicht van een elektronisch, gecompliceerd systeem.

2. Achterwielaandrijving, wat een feest!

Een motor heeft achterwielaandrijving, de Mazda MX-5 ook. Appels met peren vergelijken? Ja en nee. Er zijn zeker leuke wagens met voor- en/of vierwielaandrijving op de markt, maar voor dat pure rijkarakter kom je toch snel uit op achterwieltractie. Omdat de wielen van de MX-5 als het ware vlak achter je zitten, net zoals bij een motorfiets, is het gevoel van acceleratie heel herkenbaar. Die typerende duw in je rug waarbij je exact voelt hoeveel extra power je nog kunt gebruiken alvorens de wielen aan het spinnen gaan, of in het geval van een motorfiets het voorwiel in de lucht gaat.

3. De versnellingsbak is een plezier voor handen en voeten.

Korte schakelbewegingen, duidelijke voel- en hoorbare klikjes, en een schakelpook die perfect in de hand ligt. Het is geen sinecure om een versnellingsbak zo aangenaam te laten schakelen, ook niet bij motoren. Die van de Mazda is een van de betere op de markt. Het resultaat daarvan is dat schakelen geen opdracht wordt, maar een plezierig onderdeel van het rijden. Het lichte koppelingspedaal, de vrijwel perfecte gasreactie en de ideale positie van de pedalen om te rev matchen maken het plaatje compleet. Correct terugschakelen voor een bocht, richting de apex insturen en vloeiend naar de buitenkant uitaccelereren. Heerlijk! Een herkenbaar gevoel op de motor? Zo ook in de Mazda MX-5.

4. Weinig elektronica zorgt voor pure rij-eigenschappen.

Tractiecontrole is gemeengoed geworden op auto’s en sterke motorfietsen. Omdat de technologie zo geavanceerd is, voel je het steeds minder opvallend ingrijpen. En dus storen wij, pure rijders, er ons minder en minder aan. Waar motorfietsen het in de meeste gevallen gezien houden bij ABS en tractiecontrole, zijn moderne auto’s uitgerust met een hele waaier aan elektronische hulpmiddelen. Zo krijgt de MX-5 een basispakket aan elektronica, maar het fijne is dat al die computergestuurde ingrepen met de druk op één knop uitgeschakeld kunnen worden. Dus geen geblader door moeilijke menu’s in het infotainmentsysteem, maar gewoon aan de linkerkant van het stuur aan-of uitzetten wat je wil. Simpel en makkelijk, zo hebben we het graag.

5. De prijs is enigszins betaalbaar.

De Mazda MX-5 Roadster heeft een vanafprijs van 30.390 euro. Daarvoor krijg je een 132 pk sterke 1.5-viercilinder. Wij reden echter met de versie die je moet hebben: de 2.0-liter met 184 pk. Die is slechts 3.000 euro duurder, waardoor je nog wat opties toe kunt voegen om onder de grens van 35.000 euro te blijven. Vergeleken met een motorfiets is dat veel geld, maar voor een sportieve en kwalitatieve cabrio als de MX-5 valt dat heel erg goed mee. Daarbij zijn de inschrijvingskosten, belastingen en benzinekosten niet torenhoog. Zo geraakten we met een sportieve rijstijl niet boven de 8 l/100 km.

Motor waarmee je de Mazda MX-5 kunt vergelijken: Kawasaki Z650

We nemen je even mee in ons denkproces om tot de Kawasaki Z650 te komen. Dat het een Japanse motor moet zijn, is nogal logisch. Een middenklasser ook, want de MX-5 is met zijn 184 pk geen top-atleet. Omdat het een cabrio is, kijken we alleen naar naked bikes. Dus komen we al snel uit bij de Z650. Die heeft een gelijkaardig motorkarakter, waarbij je hoog in toeren moet gaan om de ware kracht te vinden. Bovendien stuurt hij, net zoals de MX-5, messcherp, zonder dat het meteen circuitwaardig is. Tot slot is de moderne Japanse styling, met scherpe vouwen en een agressief front, een derde gelijkenis waarom de Kawasaki Z650 het motor-alternatief van de Mazda MX-5 is.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.