50 cc test: Mash X-Ride 50 en Fifty
Nee, vroeger was niet alles beter. Denk maar aan zwart-wit televisies, beenwarmers, levertraan, vakanties in Luxemburg en, god help us, Milli Vanilli. Maar de bromfietscultuur van de jaren tachtig en negentig was ontegensprekelijk wél verheven boven die van nu.
Brommers
Er vallen tal van goede redenen op te sommen voor de hoogconjunctuur van de brommer in laatste decennia van de twintigste eeuw. Maar veeleer dan te mijmeren over vervlogen dagen, kozen we ervoor om uit te vlooien hoe het er vandaag met brommers aan toe gaat.
Zijn die dingen nog de moeite waard? Is er kans op een heropleving van de bromfietscultuur? Hoe verhouden ze zich tot hun voorgangers? Kunnen schakelbromfietsen nog steeds aanzien worden als de ideale leerschool voor een echte motorfiets? En tot slot: is een goede moderne 50 cc de ontbrekende schakel naar een nieuwe boom in de bromfiets business?
Jonge testers
Nu we het toch over schakels en schakelen hebben: we schakelden twee 16-jarigen in om ons te helpen met deze test. Kwestie van niet alleen een nostalgische blik op het rijden met een bromfiets te hebben, maar ook een frisse kijk. Vervolgens leverde Mash importeur MotoMondo twee bromfietsen netjes af op onze stoep. De X-Ride 50 en de Fifty.
Goed om weten: ons jeugdig testpubliek beweegt zich dagelijks voort op een eigen (schakel)bromfiets. En daarmee zijn ze eerder uitzondering dan regel. Noah Van Huylenbrouck rijdt met een Fantic 50 Enduro. Matthew Sarasyn heeft een Honda MT-5. Een bromfiets van exact 40 jaar oud en het was dus ook interessant om te zien hoe de verschillen tussen de Mash X-Ride 50 en de oude Honda ervaren werden.
Alles werd anders
Want ook al lijken die laatste twee 50 cc’s op elkaar, op de cilinderinhoud na, is zowat alles anders. Tweetakt vs viertakt, twin-shock vs mono, trommelremmen vs schijfremmen, kick vs elektrisch starten, gloeilampen vs LED… en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Het gekke van de zaak is dat je voor de prijs helemaal niet voor de Honda moet kiezen: een goede MT-5 kost al snel tussen de 3.000 en 4.000 euro.
“Toen de MT-5 zijn gloriedagen beleefde, waren de tieners van nu nog niet eens zaadcellen in hun vaders nog onbehaarde balzak.”
De duurste van de twee Mash’s staat voor 3.199 euro rijklaar voor de ingang van het jeugdhuis. Bovendien mag je de iconische waarde van een oude bromfiets niet overschatten. Toen de MT-5 zijn gloriedagen beleefde, waren de tieners van nu nog niet eens zaadcellen in hun vaders nog onbehaarde balzak. Die gasten hebben geen voeling van hoe het was om de eighties te proberen ontsnappen aan de flikken met hun rollen…
X-Ride
Bovendien kun je zelfs met rondrazende hormonen luxe op prijs stellen. Vlot bedienbaar gashendel, starten met een druk op de knop, remmen met één vinger, geen zorgen meer over het bijvullen van het tweetaktreservoir… aanpassen is niet echt moeilijk. En met de uitstraling van de X-Ride 50 zit het ook absoluut snor. De X-Ride ziet er meer volwassen uit dan een doorsnee 50 cc en dat komt doordat grote delen van het rijwielgedeelte gewoon gedeeld worden de 125 cc versie.
De X-Ride, verkrijgbaar met twee 17 inch wielen in SM-uitvoering of met een 18-21” combinatie in enduro-stijl, blinkt uit met indrukwekkende remprestaties, uitstekende ophanging en een pittig blokje. Je mag het best wat afjakkeren in tweetaktstijl, want naar goede 50 cc-traditie gebeurt er onderin niet veel. In combinatie met de spreiding van de versnellingen, ware het geen slechte zaak geweest mocht men hier vijf in plaats van vier versnellingen op gemonteerd hebben. Nu moet je heel juist schakelen om vlot te rijden, een vijfbak had het rijden iets meer ontspannen gemaakt.
“De X-Ride scoort hier 11 op 10.”
Maar geen 16-jarige die daar over valt. De solide bouw, de goede afwerking en het feit dat alles feilloos werkt zijn wél belangrijk. De X-Ride scoort hier 11 op 10. Dat hij zuinig is, wordt gezien het niet geïndexeerde zakgeld en de hoge benzineprijzen net zo goed op prijs gesteld.
Je eerste keer
En zo komt het dat het leven mooi is aan het stuur van de X-Ride. Zeker als het hoogzomer is en de meisjes van jouw leeftijd meer interesse krijgen in beha-beugels dan in tandbeugels. De X-Ride doet exact wat je van een 50 cc mag verwachten. Hij doet je op jonge leeftijd zin krijgen in het rijden op een gemotoriseerde tweewieler. In tegenstelling tot een Vespa of een Camino, leer je hier ook hoe je het intensieve samenspel tussen het koppelingshendel en de versnellingspook moet coördineren. En dat is dan weer belangrijk voor een mogelijke overstap naar een (meer) volwassen motorfiets.
“Het leven is mooi aan het stuur van de X-Ride. Zeker als het hoogzomer is en de meisjes van jouw leeftijd meer interesse krijgen in beha-beugels dan in tandbeugels.”
Het moeilijke werk heb je al geleerd en een 125 lijkt plots wel een dijk van een motor. 18 worden levert op die manier mogelijkheden op twee én op vier wielen. En laat het nu net dàt zijn waar de motormarkt nood aan heeft: instroom van jongeren en een jeugdiger publiek van motorrijders. Zowel die MT-5 als de beide Mash’s zijn op dat vlak van groot belang. Rond de leeftijd van 16 zijn er veel zaken die voor het eerst gebeuren die nog een heel leven herhaald worden. Mooi als gemotoriseerd rijden op twee wielen daar ook bij hoort.
Fifty
De Mash Fifty is op een aantal vlakken de mindere van de X-Ride. De achter ophanging is meer basic, de remmen gewoon goed – in plaats van uitstekend. De styling is ook compleet anders, maar dat is dan weer een kwestie van smaak. De prestaties en de bouw van de 49 cc luchtgekoelde viertakt zijn identiek. De zithouding is minder ruim bemeten, maar met het leuke brede old school cross stuur, heb je wel een uitstekende controle. Ook al heeft de X-Ride ook wel wat inspiratie gehaald bij de XT500, de pure retro stijl van de Fifty zal wellicht een minder breed publiek bereiken dan zijn stalgenoot. Tieners hebben niet veel met klassieke stijl. Ze verhouden zich tot retro als bejaarden tot TikTok.
“Tieners hebben niet veel met klassieke stijl. Ze verhouden zich tot retro als bejaarden tot TikTok.”
Anderzijds heeft de Fifty een ijzersterke prijs en dat is dan weer wél belangrijk. Voor de tiener die werkt voor zijn eerste bromfiets of de ouder die een paar duizend euro veel geld vindt. 2.699 euro is een sterke prijs voor een goed uitgeruste 50 cc schakelbrommer.
Conclusie
Geen idee van wat je anno 2022 allemaal moet of mag doen op je zestiende. Maar uiteindelijk zullen heel wat dingen niet zo anders zijn dan pakweg 40 jaar geleden, toen die MT-5 hot was. En Madonna ook.
Met de X-Ride en de Fifty is Mash méér dan één van de weinige fabrikanten die nog de schakelbrommers in zijn gamma heeft. Het Frans-Chinese bedrijf heeft het lef om de kaart van de 50 cc’s voluit te trekken en daar is geen enkel (ander) mainstream merk nog toe bereid. Dat is jammer, want met deze X-Ride en Fifty wordt getoond dat je met leuke brommers nog jongeren kunt inspireren én de overstap naar motorfietsen kunt vergemakkelijken. Dat is meer dan een leuke vaststelling. Het is een noodzaak voor al wie binnen 20 jaar nog motoren wil verkopen.
De mening van de testrijders
Noah Van Huylenbroeck: “Ik vond dat deze beide bromfietsen in hun standaard afstelling best vlot reden. We weten allemaal dat er wel eens een bromfiets wat ‘opgedreven’ wordt tot snelheden die volgens de wet niet ok zijn. En omgekeerd zijn er heel wat bromfietsen die dan in hun standaardversie wat mak aanvoelen. Deze bromfietsen gingen ook wel iets harder dan het wettelijk toegelaten maximum van 45 km per uur, maar misschien was dat omdat er wat meewind was. In elk geval vond ik het een plezier om mee te rijden. Mijn voorkeur ging uit naar de X-Ride.
Matthew Sarasyn: “Ik heb het geluk gehad beide bromfietsen een paar weken in de garage te hebben en mocht ik de keuze hebben, ik koos voor de X-Ride. Iets ruimer bemeten, betere remmen en ik vond hem ook comfortabeler, wellicht door die ruimere afmetingen maar ook door de betere ophanging. Een vijfbak zou zeker een goed idee zijn, maar met de vier versnellingen lukt het ook wel. Komende van een echte klassieker, vond ik het wel leuk om extra’s te hebben als een elektrische starter en zonder zorgen over het tweetaktniveau te kunnen rijden. Alles klopt ook aan de beide Mash bromfietsen. Het is logisch dat je met een 50 vaak zo hard mogelijk rijdt en de Fifty en de X-Ride hebben in die weken geen krimp gegeven. Bovendien kost 100 km rijden me ongeveer 5 euro benzine. Dat is zuiniger dan met mijn eigen bromfiets en ik moet geen tweetaktolie kopen. Leuk detail ook dat de knipperlichten niet gewoon aan en uit gaan, maar afrollen zoals de Audi-knipperlichten dat doen. Classy!”
Kiezen voor een icoon of een modern alternatief?
Omdat één van de testrijders in het dagelijkse schoolgaande leven met een MT-5 uit 1982 rijdt, rijst de vraag wat nu de beste keuze is. De nieuwe en moderne(re) Mash of de iconische Honda. “Ik was dermate vertrouwd met de MT-5 dat ik in het begin minder graag met de Mash reed”, zegt Matthew Sarasyn. “En het mag verrassend zijn, maar heel wat van mijn vrienden en klasgenoten kunnen de Honda naar waarde schatten. Ze weten wel dat het een legendarische bromfiets is, dus dat is wel cool. Anderzijds raakte ik ook erg snel gewend aan de kwaliteit van de Mash. Ik had de luxe uit beide modellen te mogen kiezen en de X-Ride had wel mijn voorkeur. Als ik nu, na een paar weken testen, zou moeten kiezen, zou ik het moeilijk hebben. Die MT wordt wel door iedereen als een legend gezien en ik kan ‘m op dat vlak ook wel naar waarde schatten. En de geur van tweetakt… het heeft wel iets… Maar de Mash rijdt eigenlijk beter. En hij remt véél beter. Ik vind het wel goed zoals het nu is. Ik heb mijn MT nog en ik mag nog even met de Mash rijden. Best of both worlds!” (lacht)
Foto’s: Deadline
Technische gegevens Mash X-Ride 50
Motor
Type Luchtgekoelde viertakt mono, twee kleppen
Cilinderinhoud 49,9 cc
Maximaal vermogen: nb
Maximaal koppel: nb
Transmissie: 4 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting
Rijwielgedeelte
Frame: stalen buizenframe
Voorvork: 32 mm telescoop
Achterschokbreker: monoshock
Remmen Voor: Enkele 220 mm remschijf
Achter: Enkele 190 mm schijf
Afmetingen
Wielbasis: 1250 mm
Rijklaar gewicht: 115 kg
Zithoogte: 820 mm
Tankinhoud: 10,5 liter
Prijs
België: 3.199 euro
Nederland: 3.299 euro