Alles over de 2021 Aprilia RS 660

Terwijl u deze lijnen leest, rijdt Onze Man zijn eerste testkilometers met de 2021 Aprilia RS 660. Voor we binnenkort zijn bevindingen brengen, hebben we al de zopas vrijgegeven info over de veelbesproken middenklasser van Aprilia.

Nieuwe reeks uit Noale

De RS 660 betekent de terugkeer naar de middelzware motorenen voor Aprilia. De RS 660 is de eerste van een gloednieuwe reeks motorfietsen uit Noale.

Het is een moderne interpretatie van het concept van sportiviteit en de Italianen leggen de nadruk op een uitstekende pk/gewichtsverhouding om sterke, maar goed hanteerbare motorfiets te brengen.

Volledig nieuw

Als eerste van zijn klasse biedt de RS 660 hoogwaardige technische hulpmiddelen waarmee Aprilia zijn ervaring in de WK’s in dienst stelt van het plezier op de weg. Een goede formule voor maximaal rijplezier, aangevuld met een laag rijklaargewicht van slechts 183 kg en een APRC elektronicapakket dat ook in hogere categorieën tot de top zou horen.

Nieuw blok

De Aprilia RS 660 debuteert met een volledig nieuwe motor die op een complete reeks van nieuwe motorfietsen gemonteerd gaat worden. Het is een heel compacte dwars geplaatste paralleltwin van 660cc, afgeleid van de voorste helft van de 1100 cc V4, waarvan hij ook de concepten en afmetingen volgt én met Euro 5-typegoedkeuring. Men koos voor deze configuratie vanwege de compactheid en het lichte gewicht.

De motor is een dragend element en een belangrijk onderdeel van de compacte, lichte en stijve constructie. Om het frame nog lichter en essentiëler te houden, wordt de swingarm rechtstreeks in de motor bevestigd.

Herkenbare Aprilia stijl

In de styling herkennen we de eigenschappen van alle sportieve Aprilia’s, zoals de drievoudige LED-koplamp unit met dagrijverlichting (DRL), die de RS 660 onder alle lichtomstandigheden onmiddellijk herkenbaar maakt. Om de voorkant nog compacter te maken, zijn de richtingaanwijzers in de DRL-profielen weggewerkt.

De verlichting is uitgebreid met een paar extra functies die het rijden nog veiliger maken: een schemersensor schakelt automatisch het dimlicht in en bij een noodstop gaan de richtingaanwijzers met automatische uitschakeling vanzelf knipperen. Tot slot is er ook nog de bochtenverlichting. Het TFT scherm benadrukt de hoogwaardige afwerking.

Sportief ingesteld

De zithouding biedt comfort aan rijders met uiteenlopende lengtes en omdat de rijhouding sportief is, maar niet extreem, is de RS zowel geschikt voor de openbare weg als het circuit.

De RS heeft een frame en swingarm van gegoten aluminium. De maten van het chassis staan in het teken van de wendbaarheid: met een wielbasis van 1370 mm en een balhoofdhoek van 24,1°. De motor is een dragend element en een belangrijk onderdeel van de compacte, lichte en stijve constructie. Om het frame nog lichter en essentiëler te houden, wordt de swingarm rechtstreeks in de motor bevestigd.

Prijs en beschikbaarheid

De 2021 Aprilia RS 660 heeft een prijs van € 11.050 (incl. 21% BTW) en wordt in november/december bij de officiële dealers geleverd.

Technische gegevens Aprilia RS 660

Motor       

Type: dwarsgeplaatste paralleltwin, 4-takt-, vloeistofgekoeld (DOHC), 4 kleppen/cilinder

Boring en slag: 81 x 63,93 mm

Cilinderinhoud: 659

Vermogen: 100 PK (73,5 kW) bij 10.500 toeren/min

Koppel: 67,0 kW bij 8.500 toeren/minuut

Voeding: 2 gasklephuizen 48 mm, Ride-by-wirebediening

Versnellingsbak: 6 versnellingen met Aprilia Quick Shift up-and-down

Koppeling: Meervoudige platenkoppeling

Elektronica: Zesassige IMU, APRC-pakket met ATC (tractiecontrole), AWC (wheeliecontrole), AEB (motorrem), AEM (motormapping) en ACC (cruisecontrol) 5 rijmodi (Road en Track, 3 vast en 2 aanpasbaar)

Rijwielgedeelte

Frame: Aluminium dubbel wiegframe

Ophanging voor: Kayaba upside-down-vorken 41 mm veerweg, compressie en veervoorspanning.

Achterophanging: swingarm met asymmetrische armen. Monoshock met instelbare veerweg en veervoorspanning.

Voorrem: ABS Dubbele schijf diameter 320 mm Brembo radiale vierzuiger remklauwen

Achterrem: Schijf met diameter van 220 mm; Brembo-remklauw met 2 afzonderlijke zuigers van 34 mm.

Afmetingen

Wielbasis: 1370 mm

Lengte: 1995 mm Breedte: 745 mm

Zadelhoogte: 820 mm

Balhoofdhoek: 24,1°

Naloop: 104,6 mm

Gewicht 183 kg (169 kg drooggewicht)

Tankinhoud15 liter (4 reserve)

Kleuren Apex Black, Lava Red, Acid Gold

Prijs: 11.050 euro

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.