Alles (z)onder een dak: BMW M4 Cabrio

Dat gevoel van vrijheid en de rijwind…als je het naast je motor ook wilt ervaren in combinatie met een indrukwekkende acceleratie, is een sportieve cabrio misschien een goed idee. Wij gingen op pad met de BMW M4 cabrio. Kan rijden zonder dak het motorgevoel benaderen?

Dakloos voor een dag

Is een M4 ook zonder dak een aan te raden keuze? Schaadt het ontbreken van een hard dak de koetswerkstijfheid niet en is de nieuwe M4 nog even indrukwekkend als dakloze? Nog voor u deze test gelezen hebt krijgt u het antwoord al: ja. Waarom dat antwoord dan wel “ja” luidt, staat hieronder. De BMW M4 Competition xDrive Cabrio biedt eigenlijk alles onder één dak. Het is een dagelijks bruikbare auto met plaats voor vier, hij heeft een best ruime koffer, looks die hem van de massa onderscheiden en hem een echt eigen karakter geven en bovenal het prestatiepotentieel van een supersportwagen. Tel daarbij de mogelijkheid om hem ook dakloos te rijden en je kan bijna van een manusje van alles spreken, al is dat misschien net wat teveel gevraagd, want dit blijft een auto die niet voor iedereen weggelegd is.

510 pk

Niet alleen door zijn gepeperde prijskaartje, maar ook door de indrukwekkende prestaties die geleverd worden door het geheel van de drie liter grote, 510 pk en 650 Nm sterke zescilinder biturbo en de uitstekende achttrapsautomaat is dit geen auto voor iedereen. Op geen enkel moment kan je op de openbare weg het volledige potentieel van deze sportwagen benutten, en om dat op het circuit te doen moet je al van goeden huize zijn en is deze cabrioversie niet de meest geschikte ‘M’ uit BMW’s stal.

Brabbelen en knallen

Want ook al is hij door het vervangen van het stalen wegklapdak van de vorige generatie door een elegante stoffen kap wat lichter geworden, toch blijft deze altijd op de vier wielen aangedreven M4 met 1.995 kg leggewicht een zware auto die wanneer hij naar de limiet gedreven wordt ondanks de inspanningen van de BMW-ingenieurs niet even stijf is als de coupéversie. Vergis je echter niet, bij een normale tot sportieve rijstijl merk je hoegenaamd niets van een gebrek aan stijfheid en om te ervaren dat de cabrio 0,2 seconden trager naar de 100 accelereert dan de M4 Competition Coupé (3,7 seconden in plaats van 3,5) moet je al een geijkte chronometer in je lichaam ingebouwd hebben. De beleving met de kap open is des te groter wanneer je de M4 in een van de sportievere standen de sporen geeft, want dan hoor je de schitterende uitlaat met vier dikke pijpen onder de achterbumper ook lekker brabbelen en knallen, terwijl hij in de “Efficient”-modus mooi discreet is. Zo kan je én genieten én je buren te vriend houden. Dit vinden we nog te weinig op motorfietsen…

Driften?

De M4 Competition Cabriolet is een !xDrive”. Hij heeft dus vierwielaandrijving en is bovendien niet verkrijgbaar met alleen achterwielaandrijving. Dat is ook niet erg want BMW stelde de vierwielaandrijving zo af dat powerslides mogelijk zijn en laat masochisten die graag risico”s nemen op aanzienlijke carrosserieschade ook toe om de voorwielaandrijving los te koppelen en er (tijdelijk) een volledig op de achterwielen aangedreven pretraket van te maken. Geen aanrader echter voor wie a) geen volleerd piloot is of ijzeren zelfdiscipline heeft, b) zijn banden gaaf wil houden en c) hetzelfde wil voor het koetswerk.

Verrassend bruikbaar

De M4 Competition Cabriolet is een !xDrive”. Hij heeft dus vierwielaandrijving en is bovendien niet verkrijgbaar met alleen achterwielaandrijving. Dat is ook niet erg want BMW stelde de vierwielaandrijving zo af dat powerslides mogelijk zijn en laat masochisten die graag risico”s nemen op aanzienlijke carrosserieschade ook toe om de voorwielaandrijving los te koppelen en er (tijdelijk) een volledig op de achterwielen aangedreven pretraket van te maken. Geen aanrader echter voor wie a) geen volleerd piloot is of ijzeren zelfdiscipline heeft, b) zijn banden gaaf wil houden en c) hetzelfde wil voor het koetswerk.

Gejaagd door de wind

De mooi afgewerkte en goed geïsoleerde stoffen cabrioletkap is vrij van windgeruis en kan ook al rijdend tot een snelheid van 50 km/h geopend en gesloten worden in 18 seconden. Dat BMW één knop voorzag om met een korte impuls alle vier de zijruiten tegelijk te bedienen is erg attent. Dat je het dak ook wanneer de auto geparkeerd is eenvoudig kan openen of sluiten door een druk op de knoppen op de sleutel is al even handig. Wanneer de kap open is en het opplooibare windscherm boven de achterste plaatsen gemonteerd is, is het interieur perfect windvrij. Waardoor je zelfs op de autosnelweg comfortabel van de open lucht kan genieten en tegelijk op normale toon een gesprek kan voeren met je reisgezel. Het degelijke windscherm vindt een handige plaats in een speciale tas die achter de rugleuning van de achterbank opgeborgen wordt. Onhandig is wel dat je die achterbank alleen kan ontgrendelen vanuit de koffer en niet van in de auto zelf.

Slik

Dat een M4 een flinke slok slikt is natuurlijk geen verrassing. In vergelijking met de M3 Competition die we vroeger al aan de tand voelden, was deze cabrio met 10,3 l/100 km net wat zuiniger. Dat ook dat net wat lagere verbruik voor een aderlating zorgt aan de pomp is met prijzen van meer dan € 2 voor een liter Eurosuper 98 (E5) geen verrassing. Dat de tank met 59 liter inhoud snel leeg is confronteert je dan ook bij elke tankbeurt van € 120 met de kostprijs die gepaard gaat met het voorrecht om met een bijzondere auto te rijden. De M4 Competition xDrive Cabriolet kost niet minder dan €  102.600.

Daarmee is hij echter wel ‘slechts’ € 3.550 duurder dan de M4 Competition xDrive Coupé, wat alleszins redelijk is. Die prijs verder aandikken met opties uit de lange optielijst is vanzelfsprekend geen probleem, de factuur daarna betalen is dat daarna hopelijk ook niet voor wie in deze klasse kan shoppen. De M4 Competition xDrive Cabriolet biedt alles (z)onder één dak. Hij is dagelijks bruikbaar, ongezien snel, prestigieus, relatief comfortabel en ruim maar ook erg prijzig. Op eenvoudige aanvraag is hij decadent overdadig, maar even makkelijk kan hij als rustige cruiser gereden worden. Er zit een vleugje motorfiets in!

Tekst: Stijn Blanckaert

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.