Aprilia Racing keert terug naar rally raids met de Tuareg 660
Aprilia bereidt zich voor op een terugkeer naar de rally raids in 2024. Een ambitieus project dat zal worden geleid door Aprilia Racing en waarvoor de Tuareg 660 gebruikt zal worden. Het project staat onder leiding van Jacopo Cerutti, die vier Italiaanse en één Europese Enduro-titel heeft en al zes keer heeft deelgenomen aan Dakar. Hij wordt bijgestaan door Francesco Montanari, een enduro-coureur op nationaal niveau die vorig jaar een knappe prestatie leverde tijdens de Tricolore Motorally.
2023 wordt een leerjaar
De raceversie van de Tuareg 660 wordt ontwikkeld door Aprilia Racing met technische input van GCorse, die al gewerkt hebben aan de Tuareg die in de loop van 2022 deelnam aan het Italiaanse Motorally kampioenschap. Het seizoen 2023 zal volledig in het teken staan van ontwikkeling. Aan de start staan twee Tuareg 660’s die zijn toevertrouwd aan Cerutti en Montanari.Naast het Tuareg-project van Aprilia Racing zal het merk ook aanwezig zijn op de verschillende locaties van de Italiaanse Motorally 2023 om ondersteuning te bieden aan iedereen die met een Tuareg 660 rijdt in de nieuwe categorie ‘GPX entry level’, die speciaal werd gecreëerd om het kampioenschap toegankelijker te maken.
Het offroadverleden van Aprilia Racing
Aprilia debuteerde in de racewereld met… offroad races. De eerste racemotor die in 1974 in Noale werd geproduceerd was een 125cc cross. Het merk behaalde zijn eerste titels in de 125cc- en 250cc- categorieën in 1977. Aprilia Racing maakte zijn intrede in de avontuurlijke wereld van het ‘WK motorfietsen’ in 1985, en behaalde zijn eerste titel in 1992. De wereld van offroad racing leverde nog eens zeven wk-titels op, dankzij de tweecilinder SXV 450 en 550 (2004 tot 2011).
Parijs-Dakar
Na haar eerste optreden in Parijs-Dakar met de Tuareg in 1989, keerde Aprilia in 2010 terug naar de grote woestijnrace met de RXV Rally 450, die van 2010 tot 2012 aan drie opeenvolgende edities van de Dakar zou deelnemen. De spectaculaire RXV behaalde meteen drie etappe-overwinningen en greep de derde plaats algemeen in 2010, waardoor het glorieuze doel van een triomf als nieuwkomer nipt werd gemist. Aprilia blijft tot op heden de enige Italiaanse fabrikant die een etappe heeft gewonnen in de Dakar, in 2012.