België scoort enorm hoog voor verkeersagressie
Verontrustend nieuws voor motorrijdend België. Verkeersinstituut Vias liet onlangs weten dat België een van de meest agressieve bestuurders kent binnen Europa. Het verkeer wordt steeds drukker, wat zich rechtstreeks vertaalt in agressief en onaangepast rijgedrag. Hoe kunnen wij, als motorrijder, hier best op anticiperen?
Stress
Gsm-gebruik, bumperkleven, claxonneren en roepen achter het stuur, het is ons niet onbekend. De toegenomen (werk)druk en steeds meer verkeer op de openbare weg, zorgt ervoor dat België hoog scoort op de schaal van verkeersagressie. Enorm hoog, dit zijn de resultaten:
Claxonneren
63% van de Belgen geeft toe zijn claxon regelmatig te gebruiken als frustratiekanaal. Twee jaar geleden was dit slechts 53% van de bevolking. Enkel de luidruchtige Spanjaard doet het beter met 66%.
Fysieke acties
Er wordt massaal gevloekt achter het stuur, bijna 6 op de 10 Belgen volgt deze trend en 15% stapt letterlijk uit de wagen om zijn standpunt duidelijk te maken. Dat cijfer ligt 5% hoger dan twee jaar geleden.
Bumperkleven
Een op drie Belgen geeft toe bewust te bumperkleven bij ambetante bestuurders. In Griekenland is dat de helft van alle chauffeurs.
Gsm-gebruik
Een van de belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen is GSM-gebruik. 1 op 3 Belgen geeft toe mails, sms en of zelf de krant te lezen achter het stuur. 10% van de Belgen geeft toe ooit een ongeval of bijna-ongeval te hebben veroorzaakt door GSM-gebruik. Dit is een grote stijging ten opzichte van vorig jaar, waar slechts zes procent van de Belgen schuldig pleitte. Sociale media is hier een grote boosdoener. Wel wordt steeds meer gebruik gemaakt van Bluetooth, wat op zich wel positief is.
Ook het instellen van de GPS zorgt voor afleiding tijdens het rijden, 50% van de Belgische bestuurders stelt zijn navigatiesysteem al rijdend in.
Zelfkritisch
Belgen zijn wel (meer) zelfkritisch dan andere Europeanen, zo blijkt. 21% van de Belgen erkent zijn fouten, wat het hoogst percentage is van alle bevraagde landen. Is er dan toch een goede reputatie, gezien 18% van de Europeanen ons bestempeld als hoffelijke chauffeurs?
Onoplettendheid blijft een van de grootste oorzaken bij verkeersongevallen. Aan alle motorrijders, u wees gewaarschuwd, voldoende anticiperen is de boodschap. Maak u kenbaar en blaas gerust wat extra leven uit die uitlaat.