Belgische Workhorse Speed Shop bouwt Indian FTR 1200 om
De Belg Brice Hennebert staat bekend om zijn unieke motorcreaties en heeft al twee versies van Appaloosa – de op een Indian Scout gebaseerde sprintracer – onder zijn naam staan. Brice kreeg dit keer de opdracht om twee speciale FTR’s te bouwen voor twee broers, de Black Swan en de FTR AMA. Terwijl de Black Swan nog onthuld moet worden, is de FTR AMA een imposante motorfiets geworden met een hardcore jaren 80-randje.
Martini Racing livery
Brice Hennebert: “De opdracht was vrij open. Iets kleurrijks en zo scherp als een oorlogstank. De enige beperking was dat de lak geïnspireerd moest zijn op de Martini Racing livery. Na wat onderzoek en brainstormen, baseerde ik de look op AMA SBK-racers uit de jaren 80 en de rallyauto’s uit dezelfde tijd. De belangrijkste invloeden waren de Lancia Delta HF gemengd met Bol d’Or 750’s en wat muscle bike DNA.”
3D-scan van het chassis
Brice begon begin februari 2021 aan zijn klus en zijn eerste beslissing was om een rechte rijpositie te behouden, door het originele stuur te gebruiken. Zo bleef hij dicht bij de originele FTR. Maar na die beslissing zou er heel wat gaan veranderen. “Black Swan was een kleivormig ontwerp, maar voor deze motor besloot ik een andere richting in te slaan wat betreft het ontwerpproces. Ik heb een direct CAD-ontwerp gebruikt, gebaseerd op een 3D-scan van het FTR-chassis. Vervolgens zijn alle carrosseriedelen 3D-geprint en versterkt met koolstofvezel.
Raceverlichting
De 3D-geprinte kuip herbergt een PiAA-raceverlichting en ondersteunt de Setrab-oliekoeler eronder. Achter de voorplaat zit het originele dashboard van de nieuwe Indian Chief, een ontwerp dat meer in de retro racesfeer past, maar met alle opties van een moderne machine, zoals connectiviteit en usb. De accu is naar achteren verplaatst als knipoog naar de endurancemotoren. Het zadel is bekleed met zacht geborsteld leer en het achterlicht is aangepast voor gebruik met leds.
Twee benzinetanks
Om plaats te bieden aan de luchtfilters werd de inlaat opnieuw ontworpen en 3D-geprint, terwijl er twee aluminium benzinetanks werden gefabriceerd die passen bij de nieuwe carrosserie. De twee aluminium tanks zijn met elkaar verbonden via AN10-connectoren en hebben een inhoud die overeenkomt met de 14 liter van de originele motorfiets.