Belgische Workhorse Speed Shop bouwt Indian FTR 1200 om

De Belg Brice Hennebert staat bekend om zijn unieke motorcreaties en heeft al twee versies van Appaloosa – de op een Indian Scout gebaseerde sprintracer – onder zijn naam staan. Brice kreeg dit keer de opdracht om twee speciale FTR’s te bouwen voor twee broers, de Black Swan en de FTR AMA. Terwijl de Black Swan nog onthuld moet worden, is de FTR AMA een imposante motorfiets geworden met een hardcore jaren 80-randje.

Martini Racing livery

Brice Hennebert: “De opdracht was vrij open. Iets kleurrijks en zo scherp als een oorlogstank. De enige beperking was dat de lak geïnspireerd moest zijn op de Martini Racing livery. Na wat onderzoek en brainstormen, baseerde ik de look op AMA SBK-racers uit de jaren 80 en de rallyauto’s uit dezelfde tijd. De belangrijkste invloeden waren de Lancia Delta HF gemengd met Bol d’Or 750’s en wat muscle bike DNA.”

3D-scan van het chassis

Brice begon begin februari 2021 aan zijn klus en zijn eerste beslissing was om een rechte rijpositie te behouden, door het originele stuur te gebruiken. Zo bleef hij dicht bij de originele FTR. Maar na die beslissing zou er heel wat gaan veranderen. “Black Swan was een kleivormig ontwerp, maar voor deze motor besloot ik een andere richting in te slaan wat betreft het ontwerpproces. Ik heb een direct CAD-ontwerp gebruikt, gebaseerd op een 3D-scan van het FTR-chassis. Vervolgens zijn alle carrosseriedelen 3D-geprint en versterkt met koolstofvezel.

Raceverlichting

De 3D-geprinte kuip herbergt een PiAA-raceverlichting en ondersteunt de Setrab-oliekoeler eronder. Achter de voorplaat zit het originele dashboard van de nieuwe Indian Chief, een ontwerp dat meer in de retro racesfeer past, maar met alle opties van een moderne machine, zoals connectiviteit en usb. De accu is naar achteren verplaatst als knipoog naar de endurancemotoren. Het zadel is bekleed met zacht geborsteld leer en het achterlicht is aangepast voor gebruik met leds.

Twee benzinetanks

Om plaats te bieden aan de luchtfilters werd de inlaat opnieuw ontworpen en 3D-geprint, terwijl er twee aluminium benzinetanks werden gefabriceerd die passen bij de nieuwe carrosserie. De twee aluminium tanks zijn met elkaar verbonden via AN10-connectoren en hebben een inhoud die overeenkomt met de 14 liter van de originele motorfiets.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.