Benelli gooit Leoncino 800 en Leoncino 800 Trail voor de leeuwen in 2022

Gooide Benelli vorig jaar al hoge ogen met de prototypes van zijn Leoncino 800 en Leoncino Trail 800, dan trekken de Italo-Chinezen nu het doek van de definitieve versies van beide modellen. Het mag duidelijk wezen; Benelli groeit – en heus niet enkel qua cilinderinhoud. 

Voortbordurend op de stilistische kenmerken van de ‘kleine’ Leoncino, krijgen ook z’n twee grote broers een vleugje vintage mee, en een rond het stalen buizenframe opgebouwde silhouet. De klassieke afgeronde tank, het korte spatbordje en de ovalen koplamp staan in schril contrast met de moderne ledverlichting rondom en het tft-dashboardje. Ook het kenmerkende leeuwtje op het voorspatbord werd niet vergeten.

Niet identiek

Qua ophanging vallen er wel enkele verschillen te noteren tussen de Leoncino 800 en z’n noppenbroeder: beide machines steunen op een volledig instelbare (in- en uitgaande demping, veervoorspanning) 50 mm UPSD Marzocchi-vork, maar de wegvariant doet ‘t met 140mm veerweg, terwijl de Trail 148mm ter beschikking krijgt. Achteraan maakt een enkele monoshock (140mm veerweg) de dienst uit. Daardoor komt het zadel van de standaardversie op 805mm te liggen, terwijl de Trail 800 je 834mm boven het wegdek tilt. 

Verder verschilt de Trail uiterlijk door de hoge nacelle, het kortere voorspatbord, de dubbelloops hoge uitlaatdempers met hitteschild/nummerbord, en de keuze voor een 19-duims voorwiel – en uiteraard spaakwielen –  om het onverharde beter aan te vallen. Remmen doen beide leeuwen met behulp van radiaal gemonteerde Brembo vierzuigerremklauwen (monobloc). Die bijten vooraan in twee semi-zwevende schijven (320mm), achteraan grijpt een dubbelzuigerremklauw zich vast in een 260mm-schijf. 

Leeuwenhart

Het hart van de Leoncino 800 en Leoncino Trail 800 is een vloeistofgekoelde 750 cc viertakt tweecilinder, die volgens Benelli moet uitblinken dankzij z’n krachtig, maar lineair karakter. Hij heeft een dubbele bovenliggende nokkenas en vier kleppen per cilinder. Via het gashendel stuur je een dubbel 43 mm gasklephuis aan, terwijl de bekrachtigde koppeling voor de zesbak is uitgerust met een slipperfunctie. Benelli claimt een vermogen van 76,2 pk (56 kW) bij 8.500 tpm en een maximaal koppel van 67 Nm (6,8 kgm) bij 6.500 tpm. Da’s ruim voldoende voor de nodige pret op en naast het wegdek, dunkt ons.

Beide versies zouden in het voorjaar van 2022 bij de Benelli-dealers geleverd worden, in grijze en groene kleurstelling en met (voorlopig) onbekend prijskaartje om het oor. 

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.