Blaast Moto Guzzi de Stelvio nieuw leven in?

Wie ooit in Italië heeft gereden, is waarschijnlijk ook bekend met de Stelvio-pas. Het is een van de populairste bergpassen in Italië, die bekendstaat om zijn krappe haarspeldbochten en glooiingen. Sommigen beweren dat het de mooiste pas ter wereld is om te rijden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Moto Guzzi een motorfiets naar deze specifieke weg heeft genoemd.

Waarom faalde de Stelvio?

De Moto Guzzi Stelvio was een avontuurlijke toermotor die in productie was van 2007 tot 2016. Tegenover de BMW R 1200 GS en de KTM 1190 Adventure bewees de Stelvio een capabele adventure te zijn, zij het een die meer naar de unieke kant van het spectrum neigde. Het was misschien wel dit unieke karakter dat uiteindelijk tot zijn ondergang leidde, want de verkoopcijfers van de Stelvio werden genoemd als een van de redenen waarom Moto Guzzi in 2016 de stekker uit de motorfiets trok, op tijd voor de Euro 4-overgang.

Moto Guzzi teaset

Maar op de motorshow van Milaan stond in de hoek op de Moto Guzzi-stand een led-display met een adelaar die boven op de Stelvio-pas vloog. Bovenop het display stond ‘Stelvio’ in een gestileerd lettertype. Direct eronder stond een set spaakwielen in de maten 19- en 17-inch. Je zou denken dat het een teaser betrof voor dingen die gaan komen. Inderdaad, de geruchtenmolen draait door en er is een algemene consensus over wat we kunnen verwachten van de vernieuwde Stelvio.

Blok van de V100 Mandello?

In 2022 friste Moto Guzzi zijn line-up op met de V100 Mandello. Meerdere Europese publicaties lijken het erover eens te zijn dat de nieuwe Stelvio hetzelfde blok zal krijgen als die van de V100 Mandello. Daarmee is de kans groot dat de nieuwe Stelvio geen concurrent wordt van de BMW R 1250 GS of KTM 1290 Super Adventure, maar eerder een iets kleinere adventure motor die ergens tussen de midden- en zware klasse in zit.

Griezelig stil

De 1.042cc V-twin van de Mandello heeft 115 pk en 99 Nm koppel. Als deze cijfers ongewijzigd blijven, dan kijken we naar een potentiële rivaal voor de KTM 890 Adventure en de Ducati Multistrada V2. Met dat alles op tafel is het belangrijk om op te merken dat we voorlopig alleen maar kunnen speculeren, want bij Moto Guzzi is het na de geniepige teaser over de Stevio griezelig stil.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.