Blaast Moto Guzzi de Stelvio nieuw leven in?
Wie ooit in Italië heeft gereden, is waarschijnlijk ook bekend met de Stelvio-pas. Het is een van de populairste bergpassen in Italië, die bekendstaat om zijn krappe haarspeldbochten en glooiingen. Sommigen beweren dat het de mooiste pas ter wereld is om te rijden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Moto Guzzi een motorfiets naar deze specifieke weg heeft genoemd.
Waarom faalde de Stelvio?
De Moto Guzzi Stelvio was een avontuurlijke toermotor die in productie was van 2007 tot 2016. Tegenover de BMW R 1200 GS en de KTM 1190 Adventure bewees de Stelvio een capabele adventure te zijn, zij het een die meer naar de unieke kant van het spectrum neigde. Het was misschien wel dit unieke karakter dat uiteindelijk tot zijn ondergang leidde, want de verkoopcijfers van de Stelvio werden genoemd als een van de redenen waarom Moto Guzzi in 2016 de stekker uit de motorfiets trok, op tijd voor de Euro 4-overgang.
Moto Guzzi teaset
Maar op de motorshow van Milaan stond in de hoek op de Moto Guzzi-stand een led-display met een adelaar die boven op de Stelvio-pas vloog. Bovenop het display stond ‘Stelvio’ in een gestileerd lettertype. Direct eronder stond een set spaakwielen in de maten 19- en 17-inch. Je zou denken dat het een teaser betrof voor dingen die gaan komen. Inderdaad, de geruchtenmolen draait door en er is een algemene consensus over wat we kunnen verwachten van de vernieuwde Stelvio.
Blok van de V100 Mandello?
In 2022 friste Moto Guzzi zijn line-up op met de V100 Mandello. Meerdere Europese publicaties lijken het erover eens te zijn dat de nieuwe Stelvio hetzelfde blok zal krijgen als die van de V100 Mandello. Daarmee is de kans groot dat de nieuwe Stelvio geen concurrent wordt van de BMW R 1250 GS of KTM 1290 Super Adventure, maar eerder een iets kleinere adventure motor die ergens tussen de midden- en zware klasse in zit.
Griezelig stil
De 1.042cc V-twin van de Mandello heeft 115 pk en 99 Nm koppel. Als deze cijfers ongewijzigd blijven, dan kijken we naar een potentiële rivaal voor de KTM 890 Adventure en de Ducati Multistrada V2. Met dat alles op tafel is het belangrijk om op te merken dat we voorlopig alleen maar kunnen speculeren, want bij Moto Guzzi is het na de geniepige teaser over de Stevio griezelig stil.