Nieuw: BMW R 18 Bagger & R 18 Transcontinental
Met de R 18 en R 18 Classic van 2020 opende BMW een nieuw hoofdstuk naar de grote cruisers. Dit jaar vertakt de R 18-boom zich in nog twee richtingen met de R 18 B en R 18 Transcontinental; de B staat voor Bagger, de Transcontinental is voor ijzersterke zitvlakken die van zonsopgang tot zonsondergang in het zadel vertoeven. Het hart blijft natuurlijk de 1,8-liter boxer, gewiegd in een stalen buizenframe. De Big Boxer, zoals BMW de motorfiets noemt, levert een vermogen van 91 pk en een koppel van 116 Nm. Die stuwkracht begint al laag in de toeren, met 111 Nm beschikbaar vanaf 2.000 tpm tot 4.000 tpm.
Transcontinental
De R 18 Transcontinental heeft een grote kuip met drie lichten en een hoog windscherm. De motor is afgewerkt in zilver metallic, krijgt standaard verchroomde beschermbeugels en standaard treeplanken voor bestuurder en passagier. Twee zijkoffers en een topkoffer met een trillingsdemper zorgen voor extra volume aan de achterkant. Het zadel is standaard verwarmd.
Bagger
De bagger houdt vast aan het genre met een slanker kuipwerk, korter windscherm en een enkele koplamp. Het boxerblok is afgewerkt in matzwart. Rijder en passagier gebruiken hier voetsteunen maar kunnen optionele treeplanken monteren. Twee zijkoffers hangen naast het achterwiel en omlijsten een zadel dat achter iets smaller en lager is dan dat van de R 18 Transcontinental.
Hi-def infotainment touchscreen
De cockpits van beide modellen zijn beter dan die van de motorfietsen van vorig jaar, met een 10,25 inch high-definition infotainment touchscreen naast de vier analoge meters. Daarachter krijgen beide modellen een grotere brandstoftank dan de R 18 en R 18 Classic: 24 liter in plaats van 16 liter. De grotere tank verbergt een opbergvak met draadloos opladen voor mobiele telefoons. De zijkoffers van beide motoren hebben een inhoud van 27 liter. Het standaard Marshall-audiosysteem heeft twee speakers in de kuip. Optionele Marshall Stage 1- en Stage 2-systemen stelen ruimte in de koffer voor meer speakers en een subwoofer, waardoor het volume daalt tot 26,5 liter. De topkoffer van de R 18 Transcontinental neemt normaal 48 liter in beslag, maar met de Stage 2 audio is dat 47 liter.
Road, Rain en… Rock
Dynamic Cruise Control handhaaft een vooraf ingestelde snelheid, zelfs bij afdalingen. De optionele Adaptive Cruise Control maakt gebruik van radar in de kuip om een vooraf ingestelde afstand tot voorliggers te bewaren. BMW waarschuwt echter dat als voorliggers niet in beweging zijn, de bestuurder zelf moet remmen. Nu we het daar toch over hebben: de geïntegreerde remwerking bij gebruik van de stuurhendel of het voetpedaal werkt op twee schijven van 300 mm op het voorwiel en een enkele schijf van 300 mm achter. Drie rijmodi passen het gaspedaal, de stabiliteitsregeling en de bochtencontrole aan in de standen Road, Rain en Rock. Die Rock-modus is niet voor geologen, maar Duitse humor voor de sportmodus. Net als bij de R 18 en R 18 Classic zijn er eerst een paar First Edition-uitvoeringen.