BMW i4 M50 sprint zo snel als een motor naar 100 km/u
De BMW i4 M50 sprint snel, laad snel en is bijzonder veelzijdig. Een auto voor motorliefhebbers? Zou zomaar kunnen. De “elektrische 4 GranCoupé” trekt resoluut de sportieve kaart en moet de eerste EV worden die echt als een BMW rijdt. Als M50 schept hij torenhoge verwachtingen.
Praktisch en snel
Terwijl de grote BMW iX het over een haast experimentele boeg gooit, speelt de i4 het behoorlijk safe. Hij ziet eruit als een 4 GranCoupé, maar zijn platform werd niettemin speciaal ontwikkeld om plaats te bieden aan een grote batterij. Hij is nog eens praktisch op de koop toe. Achter de grote achterklep gaat een koffer schuil van 470 liter, een volume dat je nog kunt uitbreiden tot 1.290 liter als je de rugleuning van de achterbank neerklapt. Kers op de taart: deze elektrische Beemer mag een ongeremde sleep trekken van 750 kilo. Is je aanhanger voorzien van zijn eigen remmen, dan mag hij 1.600 kilo wegen.
Da’s snel!
Wat de meeste i4 M50-fans het meest zal boeien, is zijn acceleratietijd. Zijn twee elektromotoren produceren samen 544 pk en pieken als je aandringt bij 795 Nm. Daarmee tik je het 100 km/h-paaltje aan na net geen vier seconden. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 225 km/h. Ter vergelijking: de Tesla Model 3 Performance zit in 3,3 seconden aan honderd per uur en haalt een top van 261 km/h. Op de Duitse Autobahn betekent dat dat je met je i4 af en toe zal moeten opschuiven van helemaal links naar de middelste rijstrook – iets wat voor sommige BMW-rijders een aanpassing zal zijn… Los daarvan kun je met zoveel power altijd rekenen op een stevige duw in de rug, eventueel vergezeld van wat artificiële decibels. De i4 levert zijn vermogen wel gelijkmatiger af dan de Model 3, die lak lijkt te hebben aan het welzijn van zijn inzittenden. De BMW nodigt niettemin uit om snelheid te maken en zit nooit of te nimmer om grip verlegen. De voorste elektromotor (190 kW) springt eigenlijk enkel bij wanneer je het onderste uit de prestatiekan wil – het gros van het aandrijfwerk vindt plaats op de achterwielen, die tot 230 kW te verwerken krijgen. We kijken er naar uit om binnenkort een sprintje te plaatsen tussen een motor en deze krachtpatser op vier wielen.
De remmen zelf zijn een toonbeeld van gebruiksgemak. De overgang tussen inductief en mechanisch remmen is haast onmerkbaar. De Beierse ingenieurs zijn terecht erg trots op het bereikte resultaat.
Intelligent recupereren
De i4 M50 belooft een reikwijdte van 521 kilometer. Dat stemt overeen met een gemiddeld normverbruik van 18 kWh/100 km. De rol van de intelligente energierecuperatie tijdens het remmen valt hierin niet te onderschatten. Op basis van gps- en sensorgegevens van de diverse rijhulpsystemen gaat hij proactief freewheelen of afremmen op de elektromotoren. De i4 kan overigens zo’n 195 kW aan vermogen doen terugstromen naar zijn batterij. Dat is erg veel in vergelijking met sommige concurrenten en draagt in grote mate bij tot de efficiëntie van de aandrijfgroep.
OS08
Nog een highlight van de i4 is het Curved Display in het dashboard, dat links de digitale tellerpartij voor de bestuurder omvat (12,3 inch) en rechts het infotainmentscherm (14,9 inch). Het geheel oogt bijzonder knap en is nog maar eens een sprong voorwaarts ten opzichte van het vorige systeem. Het brein achter de nieuwe cockpit heet BMW Operating System 8. Het biedt een waaier aan bedieningsmogelijkheden (stem, gebaren, aanraking, centrale iDrive draai-drukknop,…) en onderscheidt zich door zijn snelle werking, zijn intuïtieve interfaces, zijn instellingsmogelijkheden en zijn heldere graphics. Het interageert nu ook meer met het optionele head-updisplay, waarvan de inhoud naar wens kan worden bepaald.
Bliksemsnel laden
De batterijcellen van de nieuwste generatie in de buik van de i4 kunnen rekenen op een intelligent thermisch beheer. Een warmtepomp is overigens standaard, wat het verbruik ten goede komt. De systeemspanning bedraagt 400 Volt (een geen 800 zoals bij de Porsche Taycan, de Ioniq 5 en de Kia EV6, bijvoorbeeld), wat volgens BMW de beste verhouding prijs-prestaties-efficiëntie oplevert.
Aan een wallbox of gewone laadpaal kan de i4 11 kW aan wisselstroom onttrekken als die driefasig is. Elke i4 wordt trouwens geleverd met een ‘Flexible Fast Charger’ met diverse aansluitmogelijkheden. Snelladen kun je bij een vermogen van 205 kW, zodat je aan een half uurtje genoeg hebt om je batterij zo goed als helemaal vol te laden vanaf 10 procent laadstatus.
Wat mag dat kosten?
BMW vraagt € 73.000 inclusief btw voor de i4 M50. Voor dat bedrag krijg je het M-Sport-pakket (sportstoelen, 18-duimvelgen, sportstuur, aerodynamische kit, M-Sport-remmen, sportophanging), ledlichten rondom, BMW Live Cockpit Navigation Plus met Curved Display, een warmtepomp, elektrisch bediende stoelen en een achteruitrijcamera. Voor stoelverwarming, een sleutelloze toegang, een HUD, een draadloze smartphonelader, een audio-upgrade, een glazen schuifdak, adaptieve cruisecontrol en andere ADAS moet je dieper in de buidel tasten.
Tekst: Dieter Quartier
Foto’s: BMW